úterý 14. srpna 2012

Stále barvím

barva z houby připomíná napěněnou černou kávu

V okolí narostlo tolik barvířských rostlin i hub, že mám prakticky každý den něco v hrnci (a ne jen v jednom). Barvím většinou malé množství do 100g, při vyjímečné barvé vyjímečně víc. I tak se to stalo. Došla mi vlna valaška z podzimní i jarní střiže, a tak sahám do zásob jacoba a někdy i opatrovaného merina od Elišky. Ve vlněném kutlochu se hromadí sáčky s barevnými chomáči, které už nestíhám ani česat, ani příst. Po předení se mi ale dost stýská, tak někdy zasednu ke kolovratu, jindy si vezmu ven vřetánko a trénuji navajo techniku.

merino - barva rákosu

valaška - barva rákosu ze druhé a třetí várky

houby

houby

a zase houby, tentokrát na merinu

barvičky z lesa - zelená v pozadí je z květu lesní trávy
Schnoucí vlna je teď po krupobití, které přišlo třikrát za sebou, jediná barevná okrasa mé zahrady. Ale občas se zasnaží některá hrnková kytička. Sice také dostaly nášup z krup, ale v zádveří to nebylo tak strašné, jako pod širou oblohou. Pro všechny návštěvníky alespoň tuhle, co mi udělala radost dnes.


Hezké sluníčkové dny všem!

10 komentářů:

  1. To je mi líto, že u vás tam na jihu takhle řádilo počasí... Je to k vzteku, když se staráš, pečuješ, těšíš se...chjo.. Taky už jsem si i poplakala kvůli kytičkám.. Jsme my to ale divná stvoření, že? :o)
    No tak alespoň ty barevné chomáčky, že se Ti daří. Vladěnko, já jen žasnu, co Tobě pod rukama vzniká! A na předení a česání bude v zimě času dost, ne? V zimě snad už barvit nebudeš! :o))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, já ty pohromy tak nějak hodila za hlavu. Všechno zlý je k něčemu dobrý. Zahrada stejně potřebuje zmladit a překopat, jen co pominou horka, jdu na to. Kytičky dostanou dobroty od oveček a snad se zmátoří.

      Vymazat
  2. To jsou ale barvičky! Já jsem jen taková vřetánková šmudlička, moc mi neubývá, tak nemám ani vše vypráno, mám zásoby z loňska. Jen se bojím molů, u nás se to občas zatřepetá:-). Mám čistou vlnu v jedné místnosti, kterou bych si postupně a nenápadně chtěla zabrat. Zatím tam češu. Čas od času tam frknu nějaký biolit na létací a lezoucí hmyz a zavřu dveře. Vůbec nesnáším, když mi tam nechávají dveře pootevřené, mám z těch vlnožroutů obavy. Maruna P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moli se mi tu taky občas mihnou, ale žádnou škodu nevidím. Zato mám strach z kožojedů - takoví malí černí broučci s pruhem na krovkách. Jejich larvám, ještě když jsme bydleli v paneláku, moc chutnala moje vlněná klubka. Mívala jsem nakřečkované zásoby v igelitkách a než jsem si toho všimla, nadělaly mi z klubek třásně. Jsou dost nenápadné. Takové malé chlupaté smítko. Zbavila jsem se jich až po přestěhování. Byla to pohroma. Přemýšlím, že si nasuším vratič. Dříve ho prý používali jako přírodní odpuzovač hmyzu. Třeba by to fungovalo jako prevence.

      Vymazat
  3. Wszystkie kolory bardzo piękne. Zielony wyszedł cudny, a i z grzybów ładne kolory - szczególnie ten różowy. Valaska to rasa owiec?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Z růžové mám radost, tu je těžké získat (jako oranžovou :-D). A ano, valaška je rasa našich ovcí. Původně pochází z Balkánu, u nás se hodně chovala a ještě chová na Moravě - na valašsku v Beskydech.

      Vymazat
  4. Vladko ty si delas zimni zasobu ,kouzlis hezke barvy.Ja jsem take konecne vykouzlila svetlou zelenou.Chudinky kvetiny a cela zahrada, kroupy ji jenom nici.Vladko ty jsi tu ruzovou udelala z hub a nebo to zase blbe ctu ,jestli ano tak ze ktere .Ty me porad drazdis hi hi hi.

    OdpovědětVymazat
  5. Elli, to je těžké, říct ti ze které houby. Nejsem mykolog a znám jen houby jedlé. Barví ty pro mě nejedlé. Vybírám si v lese instinktem, co by asi mohlo barvit. A tohle byla spíš náhoda, než záměr. Několik houbiček purpurových ze všech stran - snad pavučinec. Ten by měl barvit červeně, kdyby ho byl celý košík. Ale to se nikdy nepovede. Houby nejsou jako rostliny. Rostou si jak a kdy chtějí, nebo spíš nechtějí. Musí se hledat a většinou se nenachází. Ale barvy z nich jsou skvělé a stálé. Našla jsem pár stránek o barvení houbami, musím si je prostudovat, ale to zas mezitím už houby neporostou :-D

    OdpovědětVymazat
  6. Teda Vlaďko, ty krásně kouzlíš s barvičkami - moc Tě obdivuju!!!! Chtěla jsem se Tě zeptat na to samé jako Ella, které ty houbičky barví, protože o tom nemám ani šajn. Ale letos už z přírodního barvení, u mě, nic nebude, tak snad až příští rok. Moc mě to láká.

    OdpovědětVymazat
  7. Tady se opět barví jak o život. Mě se líbí ta rákosová barvička.

    OdpovědětVymazat