neděle 9. září 2012

Hrátky s jacobem


Letošní barvířská sezóna pro mě letos pomalu končí. Nebyla tak úspěšná, jako loňský rok. Podobně jako rostliny v zahradě dostaly letošním počasím zabrat i rostliny v přírodě. Barvy, na které jsem se těšila, jsem mnohdy ani nemohla uskutečnit, protože např. bezinky, krušina nebo aronie jsou tu bez plodů.
Naproti tomu jsem vyzkoušela i něco nového. Například krabicové červené víno. Zpočátku to vypadalo na skvělý výsledek, ale po spředení nic moc. Nebudu už tento pokus opakovat.
A také poté, co došla zásoba valašky, začala jsem barvit jacoba. Bílé části rouna, ve kterých zůstaly šedé nebo hnědé prameny. A dostala jsem zajímavý a přirozený melír.
Jacob má vůbec zajímavou vlnu. Už jsem tady o ní psala, nebudu se opakovat. Nezdržím se ale ukázky, jaké barevné varianty jsem v poslední době česala a předla.

Česance obarvené vlny z jacoba vypadaly krásně.

krabicové červené víno

houba - 2.lázeň

houba - 1.lázeň

houba

květ vratiče

květ lesní trávy

Po spředení je příze vždy malinko tmavší, než byl česanec.


 Všechny tyto barevné příze bych chtěla zkombinovat s hnědou variantou jacoba. Mám představu vyplétaných norských vzorů. Jedná se o česanou přízi dvojnitku.

A tady jsou slíbené česance barevných variant vlny jacoba.

...a některé příze z nich spředené.  Přadýnka uprostřed jsou dvojnitky a po stranách jsou trojnitky. Pro laika - trojnitka je příze seskaná ze tří nitek a dvojnitka pouze ze dvou. Podařilo se mi docílit tenčí výsledné trojnitky, než je dvojnitka, díky spředení na vřetánku a seskání navajo technikou. A zatímco se ze silnější dvojnitky plete teplá deka, z trojnitek budou ponožky.

13 komentářů:

  1. Vladěnko, i když píšeš, že letošní barvířská sezona nebyla taková, jak by sis přála, tak česance i výsledná přadénka jsou perfektní ... opravdu nádherné barvičky. Moc se už těším na tvé pletené dílko, protože ta vlna už napovídá, že to bude skvost. Přeju ať se daří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám problém, že potom neumím dost dobře barvy prokombinovat tak, aby vynikly. S tou hnědou to snad půjde, ale ještě nevím, jestli svetr bude hnědý a vyplétané vzory barevné, nebo naopak. Až přijdou chladnější dny, napletu si nějaké vzorky.
      A díky, jsi na mě hodná :-)

      Vymazat
  2. Naturalne kolory bardzo ładne - to też Twoja zasługa, że je tak podzieliłaś. Ale te farbowane są prześliczne, po prostu jak z bajki. Jesteś czarodziejką!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, vážím si pochvaly od takové šikulky :-)

      Vymazat
  3. No páni!!! A co se jako nepodařilo? Já vidím naprosto nádhernou vlnu v úžasných barvičkách a odstínech.. Na tu deku se taky těším!
    A ještě jsem si poprskala monitor!! Prý krabicové víno!! :o))))))))) Srandisto! :o)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná jsem ho měla raději vypít :-((( Ble - dělám si legraci. Laciné víno? NIKDY VÍCE! Nechápu, že se to ještě stále prodává jako nápoj.

      Vymazat
  4. Ty barvy jsou prostě úžasné. My máme doma nejméně 50l demižon vlastního červeného vína, jakost na úrovni krabičáku. Nepijeme to, nevím, proč to muž pořád dělá, když to pleše neumí a taky sklep je asi moc teplý. Bohužel by mi neprošlo vzít to na barvení, neb je pořád doma a ten odér by mně prozradil.
    Našla jsem jednu krabici loňské vyprané vlny sežranou od molů, ale ani z toho moc nelítalo, snad tři. Asi už postupně vylítávali dřív, jen jsem netušila odkud. Tak bude generální čistka a úklid. Já to na tvoji úroveň nedotáhnu nikdy ani náhodou. Svetr by byl neuskutečnitelné veledílo. Dnes jsem vnučce předala tzv. waldorfskou panenku (je vycpávaná vlnou a vlásky má z mojí předené vlny). Tak aspoň něco:-) Maruna P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je to, Maruěko, všechno tak strašně náročné na čas. Mám na půdě ještě loňskou vlnu. Dala jsem si za úkol to přes léto všechno sčesat, když ja ta česačka, ale to není v silách jednoho člověka. Musela bych to pojmout jako 8hodinovou pracovní dobu, někdy i s přesčasy.
      Že nemáš vínovou, smutnit nemusíš. Česanec vypadal krásně, ale teď je z toho taková zahnědlá barva a navíc mi vadí ten alkoholový čuch. Sice jsem poctivě máchala, ale táhne to z toho jak z alkoholika. Nejlepší barvy jsou z květů a rostlinných těl. Možná proto se mi do vlny ještě nepustili moli - je cítit bylinami Ale obavy mám, hlavně ten jacob je pořád cítit, proto jsem se teď vrhla spíš na něj.
      Kdybych měla vnučku, určitě bych byla raději s ní, než s hromadou vlny, a hrozně ráda pro ni tvořila. Každý máme svoje radosti a ty máš určitě radost převelikou.

      Vymazat
  5. Mozna ze jsi nemela dobry rok, ale pro me jsou vsechny ty barvy moc hezke :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Hello i love such pictures from nature wool. Greatings Anke

    OdpovědětVymazat
  7. Vladko udelal jsi krasne barvy,tesim se na tve pleteni urcite to bude moc hezke.

    OdpovědětVymazat
  8. Jako vždy ti vyšly krásné barvičky.Na zimu jsi zásobená,to se bude plést.

    OdpovědětVymazat
  9. je to krása jako vždy. nořím se víc a víc do tvého blogu, je to těžce návykové. ráda si tu prohlížím a čtu, obdivuji tvůj jazyk. i jen použitý výraz tady v komentáři: "z rostlinných těl"... tvůj cit pro přírodu mám ve velké úctě. ještě bych tu brouzdala, ale musím se jít věnovat taky své práci a restům, kterých mám tolik.

    OdpovědětVymazat