neděle 30. září 2012

Podzimní střiž


Líbí se mi prosluněná rána na pastvině. Ovečky se pasou, hlavy skloněné... Ale nikdy se mi to nepodaří vyfotit. Teta je neustále ve střehu a jakmile jen zaslechne podezřelý zvuk, už bečí a celé stádo se žene k plotu. Rázem je po romantice.

Tři dny volna a mírné oteplení, to jsou ty nejlepší podmínky pro podzimní střiž. První šli králíci. Nevydržela jsem a jakmile jejich jemná vlna dosáhla spřadatelné délky, už nůžky cvakaly. Byla to hračka. Nemusela jsem je upínat do žádného zařízení. Oba jsou tak krotcí, že se nechali v klidu ostříhat na klíně.

A pak přišly na řadu ovce. Byly teď zase na letní pastvině. Předchozí deště mi pomohly s očistou jejich vlny a vybělily jim kožíšky. Také je hodně znát, že se ještě nekrmí senem. Vypadalo to na pěknou vlnu, až na vedoucí ovci - Tetu. Ta si neustálým drbáním o větev vlnu na hřbetě úplně zaplstila. Škoda, její vlna je o nějaký ten stupníček jemnější, než vlna těch ostatních. Možná ji využiju na nějakou plstěnou podložku pod kocoura, aby se mu v zimě pěkně odpočívalo.


Sněženka je zase sněhobílá

Jenůvka, utahaná z toho jejího neustále ječícího potomka

Pod kožíškem to pěkně svědí, ještě že jsou rohy k podrbání

Někdo už má kožich dole, někdo ještě ne...
 Ostříhané vypadají naše nejstarší ovce bezbranně. Asi si to také pomyslely. Chvíli se očuchávaly, jestli jsou to opravdu ony, a pak svedly svůj obvyklý trkací zápas o vedoucí pozici. Nechali jsme je. Už víme, že bránit jim v tom je zbytečné. Jsou tvrdohlavé a jdou do toho až do krve, ale jakmile si to vyjasní, zase jsou ty největší kamarádky. Za hodinu už spolu ležely pod stromem, bok po boku, a spokojeně přežvykovaly svoje ovčí tajemství.

 Ostříhanou vlnu jsem v pauzách mezi stříháním ovcí rovnou namáčela a prala. Protože nebyla tolik znečištěná, stačily tři lázně. Není úplně čistá, ale špínu z vlny dostanu i po spředení. A filcováním se z vlny špína dostane taky ven. Barvit ji tentokrát nehodlám, tak by trochu zbylé špíny nemělo vadit.
V jeden den jsme ve dvou zvládli nůžkami ostříhat a ošetřit celé stádo, až na berana. Na toho už nám síla opravdu nezbyla. Do postele jsem šla pěkně utahaná, ale spokojená. Šlo to mnohem snáz, než v předchozích letech. Člověk už si umí na spoustu věcí zajít, ví, kam stříhnout, co ovci vadí a kdy naopak bude klidná. Ovečky jsou trpělivá zvířátka.

sušení roztříděné vlny - každá ovce ji má jinou, jinak hrubou, jinak zvlněnou a jinak zbarvenou

11 komentářů:

  1. Tohle se tak krásně čte...Až mě z toho bolí ruce! :o)))
    Vladěnko, Tebe čeká v zimě t o l i k práce!!!
    Ale tak nějak tuším, že se na to i těšíš, viď? :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, spíš přemýšlím, kde na to vezmu čas. Je to práce na celý úvazek. Mám ještě ke zpracování jarní vlnu. Momentálně si připadám jako ta vdova, co si navařila kaše a zapomněla na heslo HRNEČKU, DOST! Což mi připomíná, že musím vstát od PC a jít něco dělat. Snad se tou kaší prokoušu :-)

      Vymazat
  2. Uf!!! Tolik práce, klobouk dolů. Je zajímavé, jak každá ovečka má vlnu opravdu tak jinou! To jsem dřív vůbec netušila. V zimě se vlna bude zrpacovávat určitě o něco lépe než přes léto. Je zima, tma, na zahradě se nepracuje a člověk má víc klidu na domácí práce. Ale i tak přeji ať jde práce pěkně od ruky. :)

    OdpovědětVymazat
  3. To teraz będziesz miała co robić przez całą zimę! Zimą będzie więcej czasu, przerobisz i tą jesienną, i to, co jeszcze zostało z wiosennej strzyży. Wspaniale jest mieć własną wełnę z własnych owiec! I królików!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ano, materiálu mám dostatek :-D Nudit se nebudu.

      Vymazat
  4. Já dnes byla na střiži 3 oveček našeho souseda. Taťka stříhá ovečky tak mi to domluvil,že si vlnu můžu vzít. Byla jsem nadšená, vlna je krásně jemná, ale plná nečistot. A beránek je černý jako uhel se zrzavými konci. Vlnu má teda docela hrubou, ale chci jí sčesat s valaškou (snad mi vznikne pěkný melír) a upříst vlnu na tkaný kobereček. Snad ta hrubá na to půjde dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky plánuju koberečky :-) K té naší bílé nadílce jsem dostala ještě pytel stříbrné a pytel hnědé vlny. Stříbrná byla z romanovky - nádherná, ale bohužel už zaplstěná na hřbetě ovečky. Jsou to takové kožešinové kusy podobné koberci. Vybízí to k nějakému dotvoření.
      Budu mít nějakou možnost vidět tvé výsledky? Třeba na google+?

      Vymazat
    2. no zatím výsledky nejsou :( peru dokud je hezky, příst budu teď v zimě, ale ráda se potom pochlubím....a nechám si poradit :)

      Vymazat
  5. Vladko to jste teda zase mely plno prace ,ted mas zase velkou zasobu na tve tvoreni .Urcite by jsi potrebovala vic ale v zime snad bude.

    OdpovědětVymazat
  6. Musela to být pořádná prácička, spíše dřina.Ale je vidět, že to děláte s láskou a rádi.

    OdpovědětVymazat