sobota 1. září 2012

Ponožková

 Kdo někdy nosil ručně pletené ponožky, má zkušenost, že se dříve či později (stejně jako kupované) prodřou na nejvíce namáhavých místech. Můj cíl je, aby to bylo spíš později. V obchodě si vyberete ponožkovou přízi, kterých je teď na výběr docela hodně. A já si pro spřádání vyberu pevnou vlnu s dlouhým vlasem. Šedé lokny z jacoba se mi přímo nabízely. Pevné a přitom jemné i dostatečně dlouhé.


Vlnu jsem česala na česačce a vytvořila si česancové klubko. Potřebuji, aby byla jednotlivá vlákna srovnaná  rovně vedle sebe. Pro spředení jsem si zvolila vřetánko. Opět. Umím na něm pravidelnou tenkou nitku, kterou na kolovratu budu trénovat ještě hodně dlouho. Proč se tolik snažím o něco tak tenkého? Chci ji totiž seskat do trojnitky technikou navajo. Očekávám, že pak bude příze pevnější (znáte přece Svatoplukovy pruty).


Česanec mám namotaný na zápěstí a nejprve si upředu několik metrů tenké jednonitky klasickým způsobem.


Nitku si namotávám do spodní části vřetánka, abych viděla, jaké množství už mám.


Po spředení určité délky si jednonitku namotám zpět na levou ruku kolem palce a malíčku. Motám do tvaru osmičky. To má účel ten, že se mi potom při zpětném seskání celý námotek nesesmekne nechtěně z ruky. A jde se seskávat.


Pokud znáte háčkování řetízku pouhou rukou, pochopíte tuhle techniku ihned. Je na tom totiž založená. Protáhnu si nejprve okem zaváděcí příze (já ji mám vždy dvojitou právě proto, aby tam oko bylo) nové oko a vytáhnu ho do takové délky, aby bylo seskání ještě pohodlné. Stojím přitom, takže to může být něco kolem metrové délky.

Mám nyní dlouhé oko plus nitku z námotku, tedy tři nitky pospolu, které seskám točením doleva..


Získám tak trojnitku, na konci které je zase malé oko. Trojnitku namotám na vřetánko až mi oko na konci  zůstane u zajišťovacího háčku vřetánka.


A postup opakuji. Protáhnu očkem oko nové a hodně dlouhé, roztočím vřetánko doleva a seskám novou část trojnitky.


Postup opakuji, dokud neseskám celý námotek na levé ruce. Pak začnu příst další metry jednonitky točením doprava. Trojnitku si namotávám hned pod kolečko vřetánka, jednonitku opět až pod trojnitku, abych měla přehled o množství.


Pokud by chtěl někdo vyzkoušet navajo techniku a můj popis mu není jasný, pak doporučuji You tube:


Spolu s tímto videem potom naskočí i další. Děkuji tímto všem ochotným přadlenkám, že se o své zkušenosti prostřednictvím videa podělily. Umím to jen díky nim.

9 komentářů:

  1. Pěkný návod. Já snad budu muset tu techniku navajo taky zkusit, i když moje jednonitka (na vřetánku) není tenka ani pravidelná. Ale zkusit se má všechno, tak se vbrzku pokusím. A v čem je ten výsledek lepší, než normální skaní do dvoj nebo trojnitky? Maruna P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výsledek je stejný, jako normální skaní do trojnitky. Jen na trojnitku potřebuješ tři klubíčka nebo cívky jednonitky. To u téhle techniky odpadá. Předeš a zároveň skáš. U kolovrátku zas potřebuješ pouze jednu cívku jednonitky, kterou pak seskáš rovnou do trojnitky. Čili je to technika pro nedočkavce, co nechtějí čekat, až budou mít napředeno dostatek jednonitky :-) Seskávat navajo technikou můžeš i silnou jednonitku. Budeš mít pak pěknou silnou přízi. Já se snažila o tenkou, protože to chci na ponožky se vzorem a tam potřebuju větší počet nahozených ok.

      Vymazat
  2. Vladi, máš můj obdiv. Navajo umím, ale pouze na kolovratu a s vřetánkem si rozumím, ale moc s ním nepracuji. A ten načesaný jacob vypadá skvostně. Krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máš zase ty můj obdiv. Na kolovratu se zatím pouze o navajo snažím. Nemám to tam tak pěkně pravidelné a oka, kterými se protahuje další, jsou tam občas vidět, což mi vadí.

      Vymazat
  3. Wow....Jen čumím :o))) Obdivně, samozřejmě!....

    OdpovědětVymazat
  4. Vladko jak se rika klobouk dolu.

    OdpovědětVymazat
  5. Tohle je pro mě španělská vesnice, ale pěkně jsi to nafotila.Ostatním se to bude hodit.
    P.S.V Soběšicích i na výletech jsem všude potkávala jen kravičky.Nikde žádné ovečky a kozičky.Říkala jsem si, že bydlíš ještě jižněji nebo jsi vyjímka?A krávu ještě nemáš,pouvažuj,hi.
    Ahojky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-D :-D :-D kráva? tó neee, ta je na mě moc veliká. Nedovedu si představit, jak by to dopadlo, až by se o mě opřela paznechtama, jako to dělají naše ovce nebo kozy. Skončila bych zadupaná do trávy. :-)
      Musela jsem se podívat, kde vůbec Soběšice jsou. Dost daleko od nás. Já jsem víc na východ, skoro Českomoravská vrchovina. Ale ovečky tu na pastvinách taky moc neuvidíš. Jen krávy. Ovce mají jen malí chovatelé po pár kusech.

      Vymazat
  6. Takze nápad s kravkou se neujal,je fakt,že se na ní nedá nic barvit.Ale třeba na fialovo? Cha,jâ tě zlobím,co?Každopádně mě těšil pohled na volně pasoucí se zvířata.Že si lidé u nás ještě pěstují potravu normálním způsobem.

    OdpovědětVymazat