sobota 6. října 2012

Bílé copánkové


Nějak mi dochází nápady jak pojmenovat ponožkové články :-) Tyto bílé jsou první, které jsem se snažla promyslet od začátku. Výběr rouna, způsob česání, předení i seskání jsem směřovala k jedinému cíli, aby ponožky vydržely déle a nebyly prodřené za jednu sezonu. Zbývá jen zátěžová zkouška. Že budou hřát, je jasné. Vlna totiž hřeje, i když je mokrá. To bude to pravé na vycházky s Krokem. Mokro je teď naprosto všude.


Tak tedy, příze pro tyto ponožky je spředená z krásné bílé části rouna ovce plemene jacob. Vlákna jsou dlouhá více než 10 cm. Česala jsem na česačce a pomocí dizu si vytvořila klubko česance pro přízi tzv. česanou. Na vřetánku jsem tence spředenou nitku seskala rovnou do trojnitky technikou navajo. Trojnitka mi, doufám, zaručí větší pevnost příze. (postup zde)
Ponožky jsou opět pletené od špičky, obě naráz na kruhové jehlici podle základního návodu z knížky Mellisy Morgan. Copánkový vzor jsem si ale vymyslela, ten v ní nenajdete.


Z jacobí vlny se moc dobře plete. Mám už napředeno na další pár, tentokrát odstíny šedé. Chystám se na norský vzor. A také stále připřádám další klubíčka vlny dceři na její velkou jacobí deku. Zvolila si megalomanské dílo - deku přes dvě lůžka. Deka ale díky její píli a tloušťce příze docela přibývá, vázne to jen na dodávce klubek z mé strany :-)

horní je pro deku, spodní je ponožková příze
Spodní ponožková příze je můj první slušnější pokus o techniku navajo předenou na kolovrátku. Dost jsem se u toho navztekala. Buď se mi nit trhala (málo zkroucená), nebo naopak zamotávala do smyček (moc zkroucená). Najít optimální nastavení kroucení mi stále dělá potíže. Musím ho během předení stále kontrolovat a měnit. Zajímalo by mě, jestli to tak probíhá i u kolovrátků profesionálních, určených pro vlnu. Máte s tím někdo zkušenost?

Vám i sobě přeji ještě pár pěkných dní. Také děkuji všem za milé komentáře u předchozích článků. Ráda bych na každý odpověděla, ale čas, toho se mi poslední dobou nějak nedostává.

Ještě na závěr, narazila jsem na You Tube na tohle ponožkové video. Moc se mi líbilo, tak nakoukněte. Třeba dostanete chuť jít plést ponožky ;o)


13 komentářů:

  1. Jsou krásné a názvy čím dál víc pohádkové :) ponožky jako od ovčí babičky ;).

    OdpovědětVymazat
  2. Jakie piękne skarpetki z jaką ładną piętą z wzorem! I to zrobiłaś je od początku do końca sama. No, może Jacoby trochę pomogły. Przepięknie przędziesz na wrzecionie i dziergasz!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi na mě moc laskavá :-) Obě víme, že člověk není nikdy úplně spokojený a svoje chybičky vidí.

      Vymazat
  3. Tedy Vlaďko ty jsou! Jedny hezčí než druhé, však už brzo přijde jejich čas tak je třeba se pořádně připravit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, venku to vypadá, že už je asi natáhnu hned dneska.

      Vymazat
  4. Obdiv - ponožky jsou super! Dotaz: Termín "spodní ponožková příze" se vztahuje k obrázku? Jakože to přadénko dole? Nebo je to myšleno tak, že spodek ponožky se plete z jiné, odolnější vlny? Omlouvám se za neználkovský dotaz, opravdu nevím, jak se ty "odšpicové" ponožky pletou a myšlenka, že chodidlo by mohlo mít otěru odolnější zpracování, mi vrtá hlavou. Ještě přidám pro pousmání: Včera mne kontaktovala švagrová coby rodinného vlnařského experta:-) s dotazem. Její dcera vyprala prošívanou deku v pračce (roční mrňousek se v nestřeženém okamžiku počural na tátově dece). Neteř netušila, že svatební dárek od tchyně je plněn vlnou. S dekou to asi dopadlo neslavně a dotaz zněl, jak to napravit. Doporučila jsem honem za cca 1500Kč objednat jinou deku a tuhle dát tak děckám na válení do zahrady nebo pod psa. Neboť zplstěnou vlnu opravit nelze. Smůla - tchyně to už ví (Tys tu deku úplně zkazila!!!!). Poučení pro mne i ostatní - s dárkem přidat i návod, z čeho to je a jak se to ošetřuje. Vlna není totéž co dutá vlákna a mladí (nejen oni) nemůžou tušit všecko. Sama jsem ve věku neteře vyprala mnou pracně pletený vlněný svetr a vytáhla svetr pro školačku - mladší žákyni:-) Maruna P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Maruško,
      opravdu je to myšleno tak, že ta spodní tmavší příze je trojnitka spředená na ponožky. Potřebuju, aby byla pevnější. Ale tvůj "neználkovský" dotaz zas není tak neználkovský. Určitě si taky pamatuješ hit v pletení ponožek - pletení na dvou jehlicích. Pletla se pololovina s patou a chodidlem ke špičce a pak se pokračovalo horní částí ponožky nazpátek, přičemž se tahle část splétala s okraji části spodní. Tak tam by tvůj nápad s odolnější přízí fungoval. Přidávala jsem do těch namáhaných částí připlétací chemlonovou přízi. Mám ale raději ponožky pletené vcelku. Jedno jestli pletené shora nebo obráceným postupem od špičky.
      Tvůj příběh s vlněnou dekou by mohl posloužit v nějaké poradně :-) Pořád hledám informace k těmto pokrývkám a většinou slyším jen chválu. Lidé je mají i desítky let a pořád slouží. Kolegyně v práci mi i vysvětlila, jak se šijou, uměla to její teta.
      Já si před časem pořídila místo péřových polštáře s dutým vláknem s možností praní celého výrobku. Dopadla jsem jako tvoje neteř - kuličky z dutého vlákna se pěkně pochytaly a slepily k sobě, ďoubala jsem do od sebe půl dne a stejně to není ono. A se splstěnou pleteninou mám taky své zkušenosti. Vždycky když mě přemůže lenost a nechce se mi prát v ruce... :-(

      Vymazat
  5. Vlaďko, ty jsou opět úžasné!!!! A už se moc těším na fotku deky až ji dcera uplete. Taky jsem se pustila do ponožkování a i ta deka mě nemine, protože tu moji jsem podarovala tetě do Německa ... byla z ní úplně unešená, což mi udělalo obrovskou radost. Není nad to, když obadorovaný dokáže takové dílko ocenit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdo by nebyl unešený z takového dárku? Už to, žes nad ní strávila takového času, by mělo obdarovaného těšit.
      Ponožky mě momentálně hodně chytly, ale s blížící se zimou budu muset přejít taky na čepice a rukavice.
      Deka přibývá pomálu, přece jen je to hodně práce a času, než se nečesaný chomáč vlny promění v přízi, ze které se dá plést. Až toho bude trochu větší díl, nafotím ji.

      Vymazat
  6. Ty jsou nádherné a určitě i teplounké.

    OdpovědětVymazat
  7. Tedy Vladěnko, ty jsou úchvatné. Já která furt mrznu bych si nějaké takové jen a jen přála :-) Již jsem též na blogspotu, chceš-li zajdi někdy na návštěvu. Sice bloček je ještě v plenkách, ale je podzim a bude čas na něm zapracovati :-) Papa krásné dny Evča (murkaeva)

    OdpovědětVymazat
  8. Krásné ponožky, ty ti určitě vydrží.

    OdpovědětVymazat