pondělí 1. října 2012

Chraňme si své nožky

Odjakživa trpím na studené nohy a ruce. Ponožky i rukavice jsem se naučila plést ještě jako náctiletá. Kupované mi prostě nestačily. Obchody sice nabízely příze dostatek, ale vždy to byla nějaká směs nebo čistá chemie. Teprve teď mohu porovnat, jak hřeje čistá vlna. A rozdíl je to podstatný. Hodně lidí mi neustále předkládá kousavost vlny jako nepřekonatelnou překážku, kvůli které pleteninu z čisté vlny NE. Nechávám je při tom. Kdo chce, toho vlna kouše. Kdo nechce, toho nekouše. Je to osobní pocit. Technologie dnes dokážou vlnu upravit tak, že nekouše a dá se také prát v pračce, aniž by ztratila své vlastnosti a pěkný vzhled. Pravda, je trochu dražší, ale za kvalitu se platí. Navíc, z jednoho klubíčka ponožkové vlny upletu hned dva páry ponožek - velké pro mě a malé dětské navíc.

Tyhle ponožky jsou z kupované příze značky Sportivo, výrobce VLNAP (podporuji raději české výrobce). Obsahuje 75% vlny.
 Zamilovala jsem se momentálně do pletení ponožek od špičky pro čistotu provedení a dokonalé detaily. Když člověk pochopí princip, je to snadné.


Špičku jsem opět pletla podle knihyMellisy Morgan Pleteme ponožky ...



Vzor, který mi připomíná podzimní listí, jsem objevila v časopise Sabrina - Ponožky č.31 a podle tohoto časopisu jsem také pletla paty. Klínek takto pletený se mi líbí víc, než ten v knize (na poslední fotografii).


Ponožky jsem končila zvlněným okrajem - každé druhé oko jsem nahodila. Okraj tak neškrtí a patentový vzor ponožku na svém místě udrží.


Je fajn mít ponožky, které jsou přesně na vaši nohu, nemají patu někde v půli chodidla nebo naopak shrnutou až na achilovce :-) Někdo se to mu může smát, ale při mé velikosti nohy 40 - 41 není univerzální velikost komerčních ponožek to pravé ořechové.


Shodou okolností mi dnes přistál ve schránce odkaz na toto video. Koukněte na ty krásné ponožky, třeba vás to taky chytne.

11 komentářů:

  1. KDYŽ ZAČNE PODZIM, VYTÁHNEME S DCEROU ZE SKŘÍNĚ KRABICI PLOU PLETENÝCH PONOŽEK.
    JSME ZIMOMŘÍVÉ I V LÉTĚ.
    MĚ KOUŠOU. DCERU NE, ALE TEPLOUČKO ZARUČUJÍ.
    MÁME V NĚKOLIKA BAREVNÉMM PROVEDENÍ TAK LADÍME S PODZIMEM.
    VLADI TVÉ PONOŽEČKY JSOU MOC HEZKÉ.
    PŘEJI PŘÍJEMNÝ A TEPLÝ PODZIMNÍ ČAS.
    BOHDA

    OdpovědětVymazat
  2. Przepiękne skarpetki Ci wyszły!

    OdpovědětVymazat
  3. Máte pravdu s tou kousavostí vlny. Kouše jenom toho, kdo je příliš "pintlich" a toho stejně hand made pletení nezajímá. Kdo si připraví vlastní přízi od špinavého rouna až po krásný úplet, na kousavost si ani nevzpomene:)
    Moje malinké děti mají už z jacoba čepičky a rukavičky a zatím si nestěžují, že by je vlna kousala. Na ponožky se teprve chystám:)
    Přeji vám krásný podzim a děkuji za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
  4. To jsou moc pekne ponozky, Vladko :-) Na ponozky jsem si nikdy netroufla, ale snad bych to mela zkusit (az dopletu svetr, salu....) :-))

    OdpovědětVymazat
  5. Vladi, ponožky jsou nááááádherné!!!! Takhle krásně od špiček je neumím, ale budu to muset asi nejspíš vyzkoušet, protože ty Tvoje vypadají fakticky skvostně.

    OdpovědětVymazat
  6. Naposled jsem ponožky pletla ještě jako náctiletá...No, utloukala jsem tu pleteninu tak, že byla absolutně nepružná! :o)))Ty fusekle prostě stály! :o))) Jinak na pletení vlněných ponožek jsme vždy měli mou tchýni. To jsme si byli na Vánoce vždy jistí, že zas budou. ..Posledních pár let se babči už nějak nechce.. hmm..?
    Máš je moc krásné...

    OdpovědětVymazat
  7. Včera jsem strávila celý večer s pokusy uplést ponožky od špičky. Zatím marně... Nemohla byste, prosím, napsat nějaký popis. Nebo návod kde hledat. Moc děkuju. I za Vaše krásné stránky. Vaše ponožky hřejou i duši...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markéto,také mi trvalo nějaký čas, než jsem se tím prokousala. Ale jakmile přijdete na princip, je to jednoduché. Pro nahození špičky jsem našla tento popis: http://knitty.com/ISSUEspring06/FEATmagiccaston.html
      Je ale v angličtině. Obrázky sice hodně napoví, ale kdybyste nerozuměla, chystám se plést další pár, pokusím se usmolit nějaký návod. Pro patu jsem zatím žádný odkaz nenašla.

      Vymazat
    2. Moc děkuju! Nahození už jsem díky Vám zvládla! Teď trochu bojuji s počtem nahozených ok a kolik kde mám přidávat...

      Vymazat
    3. Gratuluju :-) Nahazuje se počet ok dělitelný čtyřmi, samozřejmě podle tloušťky příze. Pro trojky jehlice jsem nahodila 12 ok (6+6), pro dvojky 16 ok (8+8). Následující 4 nebo 5 řad se v každé přidává oko za prvním a před posledním okem z obou stran špičky (celkem 4 oka v řadě). Pak se přidává stejně, ale ob jednu řadu až do uspokojivého počtu ok podle šířky nártu a taky podle naplánovaného vzoru. U ponožek ze silnější příze to může být 68 ok pro dámskou ponožku.

      Vymazat
  8. The socks you knit are fabulous! I have yet to try the toe up technique, but have heard other knitters rave about it!

    OdpovědětVymazat