pátek 26. října 2012

Nuno šála


Minule fiasko, dnes jsem vsadila na osvědčený materiál a zadařilo se. Také už jsem si byla jistější, sama doma, na všechno dost času i místa, takže jsem občas mohla i zmáčknout spoušť fotoaparátu.
Použila jsem hedvábnou šálu ponge 5, rozměry 45 x 140 cm. Pro teplé zachumlání mi tento rozměr připadá optimální. Česance jsem měla kupované - merino a corriadale.



Šálu jsem si rozložila na bublinkovou folii

Začala pokládat jemné vrstvy vlny, nejprve bílé, potom šedé. 
Vrstvy se pokládají napříč přes sebe, aby se lépe plstily.

Další vrstvou už vytvářím vzor. V hlavě bylo něco trochu jiného, ale vlna mě opět posouvá jiným směrem. Poslouchám ji bez odmlouvání, jinak by mě mohla pěkně pozlobit.

A ona se mi za mou pokoru odvděčí novou inspirací.

Je položeno, přichází na řadu horká mydlinková voda z nastrouhaného mýdla. 
Používá se olivové, ale já mám obyčejné mýdlo na ruční praní.

Starou záclonou pokrývám vlnou vytvořený vzor a pomocí štětky kropím tak, aby se všechno pěkně provlhčilo. Nebojte, tuhle štětku mám opravdu jen pro plstící účely. Přísahám, nikde jinde ji nepoužívám. Účel plní skvěle.

Přes záclonu nejprve lehce stlačuji šálu pokrytou vlnou na všech místech. Z vrstev vlny unikne vzduch. Potom ještě namydlenýma rukama lehce hladím krouživými pohyby, ale ne moc dlouho. 
Vlna by se mohla k zácloně přichytit. Opatrně ji ze šály odstraním, hlídám si přitom vzor.

Listy drží pěkně, ale přišlo mi to takové nepropojené. 
Stočila jsem si na vřetánku několik nepravidelných nití a vpravila je do vlhkého podkladu.

Nejmokřejší část procesu nafocenou nemám. Tak alespoň popis. Šálu jsem překryla druhou bublinkovou folií. Opět jsem pouze jemnými krouživými pohyby plstila šálu rozloženou mezi foliemi. Později se už může přitlačit, dát do pohybů více síly. A stále si kontrolovat vzor. Jakmile vlna držela alespoň trochu pohromadě spolu s hedvábím, stočila jsem ji i s foliemi na trubku od vysavače, zavázala punčochou a válela 50x.

Postup válení jsem ještě tak 5x zopakovala. Po každém padesátinásobném válení jsem šálu rozbalila a zkontrolovala stupeň zplstění i vzor. Na fotografii je to vidět jen málo, ale jestliže vlnu uchopíme mezi prsty a z podkladu ji můžeme vytáhnout ven, musí se pokračovat dál. Později, když už vzor držel, pokládala jsem na šálu i bambusové prostírání, které napomáhá rychlejšímu plstění.

Nakonec jsem šálu vymáchala ve vlažné vodě a ustálila v octové lázni.
 A tohle je výsledek...


11 komentářů:

  1. Vlaďko, gratuluju ... šála je překrásná a velice elegantní!!!!! Moc se Ti povedla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, děkuju. Je to vždycky tak, že když dělám něco pro druhé, většinou se zadaří. Kdybych ji dělala pro sebe, dopadlo by to jako minule.

      Vymazat
  2. No Vladko, to je krasa! To jsi moc sikovna :-) A trpeliva :-)) Well done!

    OdpovědětVymazat
  3. Gratuluji. Výsledek na jedničku! Pěkný vzor, ty lístečky. Asi to od tebe opíšu, až to zkusím. Neboj, vyleze mi něco úplně odlišného:-) Maruna P

    OdpovědětVymazat
  4. Vladko, bardzo Ci dziękuję za instrukcję. Ja się do tej pory broniłam przed filcowaniem, a filcowane szale najbardziej mi się podobały na zdjęciach, kiedy była na nich już ułożona wełna, ale przed filcowaniem. U Ciebie szal wygląda przed sfilcowaniem i po nim równie ładnie. Muszę spróbować zrobić coś małego Twoją metodą.

    OdpovědětVymazat
  5. Vladko ta je opravdu krasna i barvy jsou moc hezky sladene .Jsi moc sikovna.

    OdpovědětVymazat
  6. Mila Vladko,
    Nuno techniku uz dlouho obdivuji a tva nadherna sala je dalsi priklad, jake uzasne veci se s ni daji vytvorit, klobouk dolu!

    OdpovědětVymazat
  7. Všem vám děkuji za návštěvu i komentáře :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Tak teda Vlaďko, tomu říkám paráda, taková noblesní mi připadá. Moc se mi líbí. Je to dost pracné a piplačka. Ale ty už to máš v ruce, vždy stvoříš něco vyjímečného. Ahojky, měj se.

    OdpovědětVymazat
  9. A já tady teď jenom dělám...wow!..s otevřenou pusou.............Boží!

    OdpovědětVymazat