úterý 6. listopadu 2012

Kazina vlna

valaška Kazi
Nejhezčí vlnu z podzimní střiže měla paradoxně jedna z našich nejstarších ovcí Kazi. Předběhla i svou souputnici Tetu, která si neustálým drbáním hřbetu o větve na pastvině udělala z rouna předem uplstěnou deku.
Kazina vlna má krásný smetanový nádech a lesk. Zřejmě je za tím dobrá pastva. Ta se na kvalitě projevila i tím, že rouno je téměř bez rostlinných příměsí. Taky nás to stálo hodně práce, vymýtit z nové pastviny všechno trní a nevhodné houští, co tam za léta bez udržování narostlo. Holky nám v tom ale vydatně pomohly, zejména kozy. Ty teda dokážou sežrat úplně všechno.


Vypranou a usušenou vlnu jsem si opět rozdělila na podsadu a pesíky. Vydatným pomocníkem při téhle činnosti jsou kartáče. Stačí vzít pramínek vlny, zaklesnout ho na kartáč a pak už jen vytáhnout pesíky. V pytli je vlna ještě nevyčesaná. Vlevo je hromádka vytahaných pesíků, která půjde do česačky a pak z nich bude nitka pro tkaní nebo věci hrubšího rázu. V krabici jsou pak česance z podsady. I ty půjdou ještě do bubnové česačky, protože ta je dovede k dokonalosti.

Česancové klubko vytvořené na bubnové česačce už se spřádá skoro samo. Jde to jedna báseň a v mžiku je cívka plná.



Seskaná dvojnitka vypadá hebce a je pěkně lesklá.

Motovidlo je také dobrý pomocník. Za prvé půjde spředená příze v podobě přadýnka ještě do lázně. A za druhé mám představu, jaké množství příze mám. Tady je to něco přes 40 metrů.

Možná je to jen můj pocit, ale zdá se mi, že příze seskaná jen z jednoho klubíčka (vpravo) má lepší vzhled než příze seskaná ze dvou klubek (vlevo). Na vysvětlenou - vlastním pouze jednu cívku, a tak musím nejprve spředenou nit přemotat do klubka a pak seskat. Většinou to dělám tak, že vezmu nit z vnějšku a z vnitřku klubka, tedy oba konce, a seskám je. Nit se odvíjí současně z vnitřku i z vnějšku klubka. Výhoda takového seskání je i v tom, že seskám absolutně všechno. U dvou klubek mi nikdy nevyjde přesně stejné množství k seskání a většinou mi něco zbyde.

Přadýnka vypadají sice hotově, ale já je vždy dávám ještě srovnat do horké mydlinkové lázně. Používám prací prostředek na vlnu.  Voda je hodně horká, že v ní ani neudržím ruku. Vlákna vlny se otevřou, úplně slyším praskavý zvuk, a vlna nabývá na objemu. Spolu se vzduchovými bublinkami uniká z vlny i špína. Je až k neuvěření, kolik jí tam ještě po tolika praních zbylo. Vlnu nechám namočenou, dokud voda nezchladne. Jakmile je voda vlažná, přadýnka ještě mírně pomačkám, přemáchnu v čisté vodě stejné teploty a dám sušit zavěšené na ramínku. Přízi už nezatěžuji závažím, jako bych to udělala s jednonitkou. I když se třeba před namočením stáčela jedním směrem (nesprávně nastavené otáčky na kolovrátku), v horké vodě se její energie vyrovnají a mokré přadýnko už visí rovně.

Spřádání nitky z pesíků mi připomíná spřádání lnu. I když jsem ho ve skutečnosti nikdy nepředla. Ale chuchvalec bílé změti měnící se na nitku mi to alespoň vizuálně připomíná.

Výsledek všeho toho snažení - vpravo příze z podsady a vlevo nitka z pesíků. Rozdíl jasně viditelný, a kdybyste si mohli sáhnout, pak i hmatatelný.



Neodolala jsem a hned se také pustila do pletení. Na pětkách jehlicích práce rychle přibývá. Bude to takový ten tunel na navlečení přes ramena, nevím honem, jaké je správné pojmenování pro tento v současnosti módní doplněk. Valaška se skrz spodní oblečení neprokouše a zahřeje mi ramena.


17 komentářů:

  1. Neuvěřitelně moc práce! Vlna vypadá luxusně, krásná barva, tu přímo zbožnuju. Tu věc přes ramena (tunel) se taky chystám uplést, sice jsem nikdy žádný neměla, ale vypadá opravdu hodně prakticky :). Tak ať jde práce pěkně od ruky! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jak to tak někdy čtu, tak mě až bolí ruce.. :o))) Tolik práce...Ale tak krásné!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, jsem radši, když mě bolí ruce, než hlava :o(

      Vymazat
    2. Však jo! Vidím to stejně :)

      Vymazat
  3. Ach, to Ty dzielisz runo na wierzchnie włosy i puch. To kupa roboty. Nie widzę różnicy w tych dwóch dvojnitkowych motkach, u Ciebie są jednakowe. Jak próbowałam z jednego kłębka skręcić przędzę w dwie nitki, u mnie wychodził bardzo luźny skręt. Teraz mam komfortowo, bo mam więcej szpul. Niecierpliwie czekam na gotowy tunel:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěla bych právě tu tenkou nit využít ke tkaní. Připadá mi ideální k tomuto účelu. Ale zatím jenom předu do šuplíku a shromažďuji barvy.

      Vymazat
  4. tak tady jsem taky u tebe pochytila spoustu nových věcí, o nichž jsem neměla tušení. jak jsem se jen mohla opovážit drze příst :)? díky!
    kde jsi všechny ty moudra získala? někde na kurzu? o existenci kvalitní knihy o předení totiž nevím.
    obdivuji také tvé pletení, Vlaďko. v tom jsem se nedostala tak daleko a kdoví, jestli se ještě někdy dostanu. ale to se nechci srovnávat, pro mě by byl velkým úspěchem jen ten tunel pletený hladce a obrace.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Calenndulko, v tom je přece ta svoboda! Můžeš si příst jak chceš. Tlustou, tenkou, nepravidelnou. Moudra získávám z knih a internetu, ale ne z českých. Dost jsem se díky tomu pocvičila v aj. Kdybych se měla v zahraničí domluvit na večeři nebo něco podobného, nedomluvím se. Ale zasednout a povídat si o processing wool, tak to bych zvládla :-) K vánocům si už nějaký čas přeju knihy z Amazonu a tam toho je! Některé knížky jsem taky dostala darem, toho si moc vážím. Součástí hodně knížek už jsou i DVD, kde můžeš techniky i vidět.

      Vymazat
    2. Vlaďko, jestli si chceš koupit knížky o předení a práci s vlnou jako takovou, tak já nakupuju tady http://www.bookdepository.co.uk/category/2952/Spinning-and-Weaving Neplatí se poštovné a nejpozději do 14-ti dnů mám knížky doma.

      Vymazat
    3. Jituš, díky za odkaz. Hned jsem se běžela podívat. Tohle internetové nakupování má výhodu, že seženeš, co potřebuješ. Ale chybí mi takové to prolistování, abych nekupovala zajíce v pytli. Amazon občas umožní nahlédnout na obsah a několik stránek. A taky čtu doporučení, protože hodně těhle knížek pochází tady odsud: http://www.interweavestore.com/Spinning.html?SessionThemeID=23
      Bývá tu taky ke knížkám videoukázka, což mě navnadí ještě víc.
      Máš nějakou oblíbenou knížku, která ti fakt pomáhá, a mohla bys ji doporučit?

      Vymazat
    4. děvčata, moc díky za inspiraci. konečně jsem měla čas se zase kouknout k Vlaďce a koukám, ozvala ses i ty, Jituš. vypadají ty knížky na obou odkazech úžasně! třeba si časem nějakou i pořídím... zatím čerpám zdarma na youtube, kam mě navedla Vlaďka a je to prima, spousta inspirace. a taky už jsem si Ježíškovi o něco napsala :)
      tady zkouším stáhnout časopisy o předení:
      http://pdf-giant.com/tags/Spin-Off/
      ale nějak to nejde zatím :), tak nevím, jestli se to podaří.

      Vymazat
  5. Vladi, Kazi je krásná ovečka. A vůbec obdivuji, že dokonce její kožíšek zpracováváte a pak z něj něco hezkého chcete uplést.
    To, co zde u Vás pravidelně čtu, je pro mě tak snové a zatím neuskutečnitelné, ale třeba jednou... :-)
    Vždycky jsem si přála bydlet v nějaké horské chaloupce, kolem ovce, kozy, králíci, ... tak jsem si od mala představovala svůj život. :-)

    Dnes se mé skutečné bydlení tomu ani trochu nepodobá. Ale panu sousedovi běhá po zahrádce šest kozenek, tak si mohu při poslechu jejich dovádění alespoň představovat a snít. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si zase nikdy nepřestavovala, že se budu starat o ovce, a o kozy už vůbec ne. Měla jsem z větších zvířat respekt. A dneska se klidně postavím našemu beranu Bivojovi, který mimochodem jenom hrozivě vypadá, ale jinak je celkem hodný.
      Sny jsou od toho, aby se uskutečňovaly. Člověk se sice musí něčeho vzdát, např. volného času nebo delší dovolené někam, ale to je svobodná volba.

      Vymazat
    2. Je to tak. U nás musely hory ustoupit zaměstnání. :-/
      Ale jestli Pán Bůh dá, třeba si splním sen aspoň na důchod. :-)

      Vladi, děkuji za milou návštěvu na mém blogu. Jsem v ručních pracích naprostý začátečník a velmi jste mě povzbudila.

      Mějte se moc hezky a ať Vás "Kazi" v zimě zahřeje.

      Vymazat
  6. Krásná a čisťoučká vlnička s takovou se krásně pracuje. Vůbec práce s vlnou je veliká radost, i když je to dřina, kterou bohužel málokdo dovede ocenit.

    OdpovědětVymazat
  7. Kazi ti chtěla hold dokázat, že nepatří do starého železa.Kde se na ní hrabou mladí, že jo?

    OdpovědětVymazat