neděle 18. listopadu 2012

Mám novou hračku

 
Možná si někdo z vás vzpomene na mé jarní pokusy s předením efektní příze. Neměla jsem úplně jasno, co s ní potom provedu. V plánu byl jarní svetr, ale jaro se tryskem přehouplo do léta dřív, než jsem stačila nahodit vlnu na jehlice. Klubka zahálela až do tohoto pátku. A najednou přišel jejich čas.


V ten den mi totiž přišel poštou krásný dárek - tkací rám. Po něčem takovém jsem pokukovala už delší čas. Trh ale většinou nabízí dětské rámečky malých rozměrů. Já chtěla něco, na čem by šla utkat alespoň šála nebo prostírka. Zároveň něco, na čem bych si vyzkoušela, jestli má cenu do budoucna šetřit na lepší stav.
O svých touhách jsem se zmínila v komentáři na blogu jedné milé a tvořivé šikulky a už to bylo. Velkorysá nabídka - u ní prý takový jeden rám zahálí v koutě.
A takto to dopadlo. Byla jsem jako malé dítě, co dostalo vytouženou hračku. Sotva rám přišel, už jsem natahovala osnovu a navíjela přízi na tkací jehly. A tkala do pozdního večera a druhý den znovu, dokud nebyl rám zaplněný. Bude to asi polštář (zatím jeho polovina) nebo možná taštička na drobnosti, nejsem rozhodnutá.


Tkanina je ve skutečnosti krémově bílá, ale venku je stále inverze, sluníčko nikde a fotografie s bleskem opravdu není věrná.

Líbí se mi efekty, které vznikly z barevných částí příze. A další postřeh - zatkaná příze z valašky mi nepřijde tolik kousavá, jako když z ní pletu. To vnímám jako dobré znamení.

A za tyto nové zkušenosti vděčím  Finextře, polské přadlence, barvířce, tkadlence i pletařce v jedné osobě, se kterou mě svedla dohromady náhoda, společný zájem o zpracování vlny a snad i něco jiného, co neumím zrovna vysvětlit. Proč mám u některých lidí velkou touhu vyjádřit se v komentáři a u jiných ne? Hrají tu roli nějaké sympatie na dálku? Nevím. 

V každém případě, moc ráda si čtu její články, ve kterých popisuje vlastní zkušenosti se zpracováním vlny z různých plemen ovcí. Určitě je píše s láskou k danému řemeslu, protože si dává tu práci najít ke každému plemenu i další informace. Při pročítání těchto reportáží mě napadlo, jak by asi obstála naše valaška mezi všemi ovečkami zvučných jmen. A netrvalo dlouho a chomáč vlny z valašky Sněženky putoval do Polska. Jak si s ní poradila Finextra, můžete posoudit sami. Já byla nadšená!


Posyłam serdeczne pozdrowienia do Polski i bardzo dziękuję :-)


21 komentářů:

  1. Je, to Ti zavidim!!! To jsem take vzdycky chtela zkusit,zvlaste po nasich cestach do Svedska kde se toho tradicne dela hodne. Jeste jsem se nerozhodla, jestli to stoji za to, nebo jestli to bude neco co zkonci v koute! I vim ktery obchod to tady prodava, ale jeste jsem nemela odvahu tam zajet :-)) Bojim se ze kdyz to neni siti, nebude me to bavit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No,je to trochu jednotvárnější než šití, to je asi kreativnější, zvlášť to tvoje. Ale když pak sundáš hotové dílo, je to dobrý pocit. Podobně jako s paličkováním - dlouhé hodiny práce, pod špendlíky není nic vidět a pak odstřihneš poslední nit, odšpendlíš a PÁNI!
      Když mluvíš o Švédsku - uchvátilo mě také švédské tkaní, tak se to jmenuje. Ve skutečnosti je to krásné vyšívání. A vůbec, na jakoukoliv ruční práci původem odsud jsem narazila, vždycky se mi líbila.

      Vymazat
    2. Mluvim o tkani, vozim si domu male koberecky a stolni prostirani, hodne podobne tomu co ty mas na obrazku. Vydavaji pekny casopis "VAV" pro tkalce, tiskne se take in Anglictine.

      Vymazat
  2. Vladěnko, gratuluji Ti k tkacímu rámu a musím říct, že tkanina vypadá úžasně!!!! Věřím, že brzy budeš majitelkou stavu, protože od rámu je k němu jen krůček. Jediné, co mi na práci se stavem "vadí" je natahování osnovy, u kterého mě bolí docela dost záda, ale potom je to už jen příjemný relax. Mám stav s pevným listem (opět ASHFORD, jak jinak), ale moc by mě lákal vícelistový stav, jenže na něj nemám hlavně prostor.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, předběhla jsi mě s odpovědí na mou otázku. Chtěla jsem jít k tobě na radu a pro zkušenosti. Nejsem ještě úplně rozhodnutá, jestli za ušetřené korunky nový kolovrat nebo stav, kolovrat by určitě v koutě nezahálel, ale stav mě láká. Taky ten vícelistový, ale jak ty říkáš, natahovat se hodiny s velkou osnovou se mi nechce. Musím si to promyslet.

      Vymazat
    2. Vladi, taky gratuluji a přeji spoustu radostí s rámem! tkanina vypadá moc pěkně a ty barevné detaily jsou povedené. asi je vícelistový stav fajn a nabízí víc efektů, ale mně je to vzdálené, přijde mi to jaksi už nad mé možnosti :). asi jako složité pletení či háčkování. ale s tím vy si poradíte bravurně, takže byste si poradily i se složitějším tkaním.
      mně nejvíce lahodí a stačí mi to nejjednodušší tkaní. zatím máme doma jen dětský malý rám, na kterém utkala dcerka panenkám kobereček do domečku. kdyby se náhodou stal nějaký zázrak a já potřebovala natáhnout osnovu, tak aspoň vím, kam se obrátit, Jituš.
      Vladi, užívej si rám a novou techniku. hodně radosti.

      Vymazat
  3. Gratuluji k nové "hračce". Ta "kokonková" příze je v tkanině opravdu efektní! Už dříve jsem nakoukla k dotyčné polské přadlence a viděla jsem, že Sněženčina krása je obdivovaná až za hranicemi. Snad holka nezpychne:-) Maruna P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tahle hrdá kráska už pyšná je. Měla to být Libuše do té naší staročeské sestavy, ale jméno se k ní vůbec nehodilo. Hlava hrdě vztyčená, neustále si vynucuje své postavení, ačkoliv je mladší než vůdčí ovce. Klidně si troufne i na mě, když jí hned nevěnuju pozornost. Kousne mě zezadu, víš kam, když jí hned nedám ňamku. Prostě rozmazlená princezna.

      Vymazat
  4. Vladko tak to je krasna nova hracka a jak ti to pekne jde .Nebude to dlouho trvat a budes delat i koberce.Prize je moc hezka .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, od začátku si říkám, že naše vlna se hodí na tkané věci. Do koberců se mi nechce, to je na mě moc zdlouhavá činnost, ale koberečky možná ano. Určitě jeden jsem slíbila manželovi k posteli za jeho trpělivost se mnou a mými koníčky.

      Vymazat
  5. Milá Vlaďko.
    vždy po tvém dalším a dlaším příspěvku se víc a víc těším na to, až budu mít svou vlnu, a tkát na kolíkovém stavu.Věřím, že do té doby už pojede soustruh a kolíky si usoustružím. A do toho budu stavět pícku na tavení kovu :-D, nemám já to lehký s nápady, co mám za lubem :-D.

    Těším se na další tvé dokonalé tvoření s vlnou...pro mě je to až čarovné tvoření, co vše zvládneš ;-).
    S milým pozdravením...... pherenis

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo to znám, v hlavě milion nápadů a v reálu nedostatek životů na jejich uskutečnění ;-)
      Tak soustruh! To by se mi také líbilo. Dřevo je nádherný materiál, ten mám v krvi po dědečkovi, ale vždycky jsem si spíš pižlala nožíkem, nic moc. Pro změnu se zase budu těšit já, co u tebe uvidím. Určitě to bude čarokrásné.

      Vymazat
  6. Bardzo dziękuję za miłe słowa! Cieszę się, że ramka Ci się przydaje. Piękną fakturę ma Twoja tkanina! Zaraz piszę do Ciebie e-maila. Serdecznie pozdrawiam:)))

    OdpovědětVymazat
  7. Vladko, preji hodne zabavy a krasnych vyrobku! Prize je jako stvorena pro tkani, krasne vyniknou zatkane barevne kousky. Uz se moc tesim co z ni vytvoris. Zdravim,Monika.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S každou novou technikou se mi hlava naplní spoustou nápadů. Škoda, že se mi je všechny nepodaří uskutečnit. V hlavě to Moniko, mám :-) Co z toho přijde na svět, nevím.

      Vymazat
  8. Dnes jsem náhodou objevila tento zajímavý blog, určitě se sem brzy vrátím pro podrobnější prozkoumání. Čas od času dostanu chuť na tkaní a něco se z toho vyklube, a potom dluho, dlouho nic. Je tady taková tvůrčí atmosféra, tuším, že u mě brzy příjde ke slovu osnova a útek. Už se těším. Přeji hodně úspěchů a děkuji za blog!

    OdpovědětVymazat
  9. Jůů, to zas bude nádhery!! Ať se Vladěnko daří!...no, ono se Ti daří vlastně všechno, na co sáhneš..:)

    OdpovědětVymazat
  10. I'm just playing catch up with reading your blog, love the loom, I have several small looms which I play with from time to time. Love your spinning :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Takže zase zkoušíš něco nového.Tak to má být, znám to nadšení až chvění.Moc ti to přeji a ať se daří!!!

    OdpovědětVymazat