pondělí 3. prosince 2012

Utkané ze zelených nitek

 Můj druhý pokus tkaní na rámu - žádná velká sláva, poprvé to šlo nějak líp. Nyní mě potkaly všechny porodní bolesti, co se jen tkadlenkám začátečnicím mohou přihodit. 


Začalo to špatně navinutou osnovou, která se mi během práce začala někde neúměrně utahovat, jinde povolovat. Další bolístkou byly nerovnoměrné okraje. Ačkoliv jsem se snažila dělat všechno tak, jak jsem vyčetla v knížkách nebo zahlédla na internetu, ztratila jsem po okrajích dobře cm šířky. Když už se s prověšenou osnovou nedalo téměř nic dělat, zakázala jsem si myslet na tu spoustu nití, co jsem pracně upředla, a polovinu jí ustřihla, abych ji mohla znovu vypnout. Nepřejte si vidět výsledek tkaniny po vypnutí (bééé). Na řadu přišla vidlička a pracné rovnání zvlněného vzoru. Opravdu nesmím myslet na to, že jsem si na tento pokus vypatlala jednu z nejhezčích barev z letošního barvení.

Jediné pozitivum z celé té námahy vidím v tom, že jsem si vyzkoušela různé textury. Také to, že nitě z valašky jsou opravdu dost pevné, ani náznak toho, že by se osnova chtěla trhat.

A nakonec, možná že z toho bude i docela hezký polštář.





13 komentářů:

  1. Vlaďko, podle fotek to zas taková katastrofa nebude. A chybami se člověk učí. Věřím ale, že tě to potrápilo. Občas pomyslím na to, že ty naše předkyně nebyly všechny kdovíjaké umělkyně, že prostě potřebovaly věci určité užitné hodnoty. Jak by někdo takový vlněný šál nebo něco podobného užil a jak dlouho by mu ta věc sloužila, třebas děckám zachumlaným do vlňáků na sáňkovačce. Jsi stejně šikulka! Maruna P

    OdpovědětVymazat
  2. Ale vždyt to je nádherné!Tak jaképak bééé.Na rámu to ani nijak není možné že to dělá psí kusy a do šířky se to zmenší vždycky. Nezoufej!!! janka

    OdpovědětVymazat
  3. Oběma děkuju za podporu, ale stejně pobekávám. Z té osnovy mám pytlík odpadu, tak teď přemýšlím, na co ho využiju. Kdyby to byly nitě z obchodu, letí do odpadu, ale tohodle je mi fakt líto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se bude jednou na něco hodit, třeba budeš potřebovat něco sešít, vyšít, udělat bambule apod:-)MarunaP

      Vymazat
  4. Ahoj Vladěnko,náhodou jsem natrefila na tvůj blog a už si tě ukládám k sobě..:-D Postupně si všechno přečtu.
    A učený z nebe nespad! Jak říkala moje babička..:-D Tak časem půjde i to tkaní..(já to neumím):-(

    OdpovědětVymazat
  5. Nemáš proč dělat bééé, já obdivuju všechno, co děláš, mám totiž tvůj blog mězi svými oblíbenými, tenhle o vlně i ten o paličkování. Kolikrát si říkám, KDY to všechno stíháš ??? Obdivuju tě, a utkaná látka je MOC pěkná...Milada

    OdpovědětVymazat
  6. V něčem příštím můžeš "odpad" z osnovy použít jako útek pro barevné fleky třeba. Nebo je do něčeho zapaličkuješ :-)
    Natažení osnovy je nejtěžší a nejdůležitější v celém tkaní. Mě se momentálně stávek fláká - chybí druhé ruce při navíjení osnovních nití. Protože si každá myslíme, že udržíme rovinu, tak tkáme lichoběžníky a křivokraje jak o dušu. Dobrá pomůcka je papír s lajnama pod rámem a nebo tak nějak podobně šablonovitě. Víš, co je nejtěžší při tkalcovské zkoušce ruční tkadleny? Řídké pravidelné plátno. Zejména v útku je to dřina.
    Jo, ještě, tkaní na kartonu - miniaturky o velikosti poloviny pohlednice - tam zatkáš absolutně vše.

    OdpovědětVymazat
  7. Ještě, možná jsi mohla začít jen plátnovou vazbou - šála, prostírka. Ryps si nechat na později. Udržet pravidelný kraj je fakt celkem dřina, pomalu větší než paličkované lístečky :-)
    Jenže ono to svádí, pouhé plátno je po dvou prošupech jeví nudou... rozumím.

    OdpovědětVymazat
  8. Vladko, jakie piękne faktury zrobiłaś. I to na czym, na ramce. Ludzie do tego prawdziwych krosien potrzebuję, a Tobie byle co wystarczy, żeby cuda stworzyć. Masz rację, że szkoda tej pięknej zielonej wełny na wprawki, ale naprawdę wygląda to imponująco.
    Ja myślałam (i tak móiwili mi inni), że na Harfie, jak będę miała sztywną nicielnico-płochę, czyli siatkę, to nie bedę tracić centymetrów szerokości. Niestety, nadal tkanina mi się zwęża, jeśli chociaż przez chwilę się na tym nie skupiam. A jak się miałaś skupiać na szerokości, kiedy takie skomplikowane wzory robiłaś?
    Masz niezwykły talent!

    OdpovědětVymazat
  9. Vlaďko, hezky jsi si pohrála!!! Natažení osnovy je nejhorší práce na celém tom tkaní, ale to už jsem asi psala ... další tkaní bude jen lepší a lepší. Na stavu je to, podle mého názoru jednodušší, takže máš můj velký obdiv.

    OdpovědětVymazat
  10. To jak střídáš styly, aby jsi si je vyzkoušela, vypadá zajímavě.Jakoby to byl záměr.Tak zkoušej,zkoušej...Máš to pěkné.

    OdpovědětVymazat
  11. já to nechápu. ani na stavu nechápu, jak to vzniká. ale jak jsi ty vzory dokázala na rámu, to teda vůbec nechytám. jestli já někdy budu tkát, tak plátnová vazba to jistí, maximálně pár proužků a bude mi to stačit. ale ty jsi na to nadaná, i v pletení a paličkování zvládáš složité vzory. máš prostě technický talent. dovedu si představit, že to mrzí, když ten výsledek není takový, jaký chceme. zvlášť z pracně přírodně barvených a ručně předených vláken, to je škoda. ale máš nové zkušenosti a na těch všech fotkách to vypadá krásně. je jen otázka času, než to bude přesně tak, jak chceš. ať se daří.

    OdpovědětVymazat