pondělí 21. ledna 2013

Kobereček pro taťku



Od samého začátku, kdy se zabývám zpracováním vlny valašek, mi bylo jasné, že nejlépe vyniknou její vlastnosti zatkané do vlněných pokrývek a koberců. Je lesklá, je pevná, je dlouhá a je hrubá. Proto jsem snila o stavu a doma mě v tom snu celkem podporovali. "Uděláš mi kobereček k posteli", Těšila se moje drahá polovička celý uplynulý rok. Nejdřív jsem se pokoušela nahradit tkané háčkovaným. Koberec by to byl teplý, měkký a poměrně silný, ale háčkování má jednu nepříjemnou vlastnost - kroutí se, zvlášť to tuniské. Představa toho, jak pořád zakopáváme o zkroucené rohy, mě odrazovala od pokračování. Také spotřeba materiálu je u háčkování velká.
První volba toho, čím na novém stavu začnu, byla jasná. Bude to kobereček pro taťku.

provizorní snovadlo z vypínacího rámu a pastelek

Vyštrachala jsem jednu starou cívku bavlněné silnější nitě a všechny zásoby spředené valašky. Už půl roku hledám a sleduji videa  s tematikou navádění osnovy do stavů. Byla to ode mě velká drzost pustit se do toho bez alespoň malých zkušeností nebo nějakého proškolení. A taky jsem si hned na začátku nabila čumáček. Nějak jsem si špatně přebrala informace v angličtině o osnovním kříži. Vesele jsem si navíjela na udělátko domácí výroby a když už bylo připraveno 200 nití, zjistila jsem pohromu - špatně jsem pochopila instrukce. Na jedné straně se měly křížit nitě po deseti kvůli počítání a dalšímu rozřazení, ale na té druhé se měly křížit po jedné a já si to udělala pěkně znovu po deseti. Tušila jsem, že mě to později potrápí, ale jako vždy mi bylo líto času i materiálu. Riskla jsem to. Další pokračování se odehrávalo podle scénáře podívat se na video, rychle se to pokusit udělat, dokud to nezapomenu, znovu video (protože se to zapomnělo) a zase rychle ke stavu. Začala jsem v 1 hodinu sobotního odpoledne a někdy k večeru mi dcera pomáhala s navinutím osnovních nití na válec. Další šílená práce spočívala v protažení všech 200 nití nitěnkami a paprskem, každou nitku v určitém pořadí do určitého listu celkem dvěma otvory. Končila jsem v deset hodin večer. Osnova byla napnutá, vypadalo to celkem slušně a mě přepadla touha to ještě ten den vyzkoušet.



Tkalo se do půl jedné, ani se mi nechtělo do postele. A v neděli odpoledne se pokračovalo. Navečer byla práce hotová. Osnova mě opravdu pozlobila. Nitě byly místy překřížené a musela jsem je přerovnávat. Nakonec to ale nebylo tak zlé, jak jsem se obávala. Čekala jsem, že skončím někde v polovině délky, ale nakonec jsem ji protkala skoro celou.



Osnovu jsem navedla zatím jen do čtyř listů, i když stav je osmilistý. Na větší složitost jsem si ještě netroufla. S každým barevným pruhem jsem vyzkoušela jiné pořadí zvedání listů. Některé vzory se mi moc líbí, jiné se do koberců příliš nehodily, ale třeba budou pěkné v šále nebo polštáři.



V každém případě cítím, že se přede mnou najednou otevřel báječný a dobrodružný svět se spoustou možností. Některé jsou už v plánu, o jiných zatím přemítám a jiné zatím netušené objevuji v knížkách a žasnu a jásám.


42 komentářů:

  1. já se zase směju, to je krásný. myslím, že měl taťka z koberce velkou radost, že? je totiž super. tipla bych si, že tam je nějaká vlna obarvená houbou. jak mně sbírání hub nic neříká, tak barvení vlny houbami se díky tobě stává mým snem...
    z osnovy mám velký respekt! nakonec jsi to, Vlaďko, zvládla parádně, vidíš. já myslím, že se opravdu před tebou otevřel nový svět, nové objevování, dobrodružství a spousta radosti. jsem ráda, že se o to s námi dělíš.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Houbičky ještě nemám spředené, střádám si je, protože je to taková jemná paleta odstínů. Tohle jsou moje jarní příze - olše, smetánka, cibulové slupky,... už ani nevím, čím vším jsem barvila. Ztrácím přehled.

      Vymazat
  2. Už patnáct let se pohybuji v textilním průmyslu a přestože jsem velké průmyslové stavy viděla hodně zblízka a jeden čas hodně často, mám k nim respekt a vím jak je snování i návádění osnovy složité, proto před tebou smekám a přeji spoustu radosti a krásných výrobků s tvým novým pomocníkem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem vůbec netušila. O mamince ses zmiňovala, to mě zaujalo, protože na základce jsem uvažovala o hradecké gobelínce jako o budoucím zaměstnání. Tenkrát z toho sešlo a vidíš, okruhem jsem se ke tkaní stejně dostala. Moje mamka bývala kdysi také tkadlena v Jitce (taky vyučená přadlena), ta mě právě od toho odrazovala. Ale to jsou dvě odlišné věci, stát u stroje v továrně nebo stát u téhle mašinky doma a pokaždé si dělat něco jiného.

      Vymazat
    2. Na Jitce se vyučila moje švagrová, ale v oboru nikdy nepracovala, já jsem zase vystudovala hradeckou zemědělku a po mateřských jsem zakotvila v Nové Včelnici v Tebu, prvně jsem si říkala jenom na chvíli, než holky trochu povyrostou a najednou je to patnáct let - hrůza! Ale zase to mám do práce pět kilometrů přes les, od jara do pozdního podzimu jezdím na kole, to je z toho to nejlepší :D

      Vymazat
  3. jéje a já si myslela, že je to sranda, vezme se klubko, namotá se někam na špalíky a pak už se jen tká a ona je to takováhle makačka(o: Moc se ti to povedlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Původně jsem měla podobnou představu, ale už tkací rám mě vyvedl z omylu.

      Vymazat
  4. Tak to smekám pomyslný klobouk...a taky malinkato závidím....máš to moc podařené...a s osnovou vím jen z povídání, že ji natáhnout je trocha malý problém v jednom člověkovi ;-).
    Zvládla jsi to na jedničku, a napoprvé...no jako Pája :-)).
    Těším se na další skvělé výtvory.....já se snad na jaro dočkám vlny a jejího postupného pomalého zpracovávání.

    S milým pozdravením....pherenis

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-). S vlnou držím palce a moc přeji, ať to vyjde. Je to jeden z nejkrásnějších a nejkreativnějších materiálů.

      Vymazat
  5. Napoprvé a hned máš utkaný kobereček jedna báseň.Gratuluji a budu zase koukat,co je tady nového..:-D
    Hezký večer
    Daška

    OdpovědětVymazat
  6. Je to všechno tak strašně nádhernééé!!! :D

    OdpovědětVymazat
  7. Och Vlad'ko, Ty się po prostu urodziłaś do robienia najtrudniejszych rzeczy świata tak, jakby były najprostsze. Przecież inni to się uczą, robią najpierw proste rzeczy, a Ty? Od razu utkałaś cudny dywanik, a w nim mnóstwo wzorów! Wiem, jeśli ktoś opanował koronkę klockową tak jak Ty, to już nic nie jest dla niego trudne. Ale klęczę przed Tobą na kolanach i nie mogę wyjść z podziwu! Jesteś rewelacyjna!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za chválu, až se červenám. Na výsledke má největší podíl ten stav. Je moc dobrý a umí tkát skoro sám. Taky mám chytré knížky, návody a spoustu šikovných lidiček na internetu, u koho se mohu učit. Třeba tebe ;-)

      Vymazat
    2. Nie żartuj, w dwa dni żadne książki, podręczniki i ludzie by nie pomogli, żeby taki dywanik utkać. A nawet najlepsze krosna same nic nie utkają. Ale ładnie to krosno wygląda i chyba nie za dużo miejsca zajmuje, jak jest złożone. Bardzo się cieszę, że je masz, bo będzie można oglądać u Ciebie mnóstwo pięknych rzeczy, jestem pewna.

      Vymazat
    3. naprosto s Aldonou souhlasím. naprosto.

      Vymazat
  8. Vlaďko, kobereček vypadá skvěle!!! Já jsem si teď uvědomila, že jsem vlastně netkala už nějak stráááášně dlouho ... stále se nemůžu odhodlat k natažení osnovy :-D Budu se těšit na další tvorbu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osnova je fakt nejhorší část procesu. Tkala bych po večerech, ale kvůli osnově musím počkat. Taky mám problém s tím, co tam vlastně natáhnu. Mám velké obavy z přetržení. Vyzkouším teď asi něco titěrnějšího a komerční materiál, len nebo bavlnu.

      Vymazat
  9. Gratuluji ke stavu a k precisnímu výrobku. Já jsem si tak pořád říkala, co asi kutíš. Já jsem nalomená na kolovrátek. Nemůžu si koupit nějaký starý, protože nemám doma žádného všeuměla, aby ho přiopravil. Koupím si asi jenom ten Kiwi, mně by mohl stačit. Jen si tak říkám, že já toho moc nenapředu, že se to nevyplatí. Ale pak si říkám, proč bych já nemohla mít nějakou skorozbytečnost jen tak pro radost? Pak ho jednou můžou prodat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruna P:-)

      Vymazat
    2. Maru, celá léta jsem šetřila a nic nechtěla jako ty. Paličkovala jsem na umělohmotných paličkách, které se samy od sebe lámaly a ohýbaly (něco jako lžičky z NDR). Co šlo, jsem si vyráběla sama na koleně. I ten rám na tkaní. Teprve po dlouhých létech jsem si začala přát k vánocům věci, co mě potěší a nebudu s nimi muset smýčit byt nebo rovnat prádlo, každá známe tyhle praktické dárky. Kolovrátek mám z Aukra - firma Veradona ho tam čas od času nabízí a když se s pánem spojíš, on ho dá do kupy, aby pracoval. Mám ho za 1500 Kč a už toho upředl! Kiwi si lidé hodně chválí, hl. ty dvě šlapky, to je moc výborná věc. Pak je tu také pan Podlaha ze Soběslavi http://www.janpodlaha.asp2.cz/. Má kolovrátky ve starém stylu a slyšela jsem na ně už hodně chvály. Jakmile jednou sedneš ke kolovratu, je to nemoc. Budeš se k němu vracet. Zvlášť když máš vlastní vlnu. Jak se vlastně daří vašim novým ovečkám? Naše zapadly sněhem. Na hlavě si nosí sněhové čepičky, vypadají trochu jako ovčí sněhuláci. Přeji hezký den.

      Vymazat
    3. Dík za tip. Pouvažuji. Já neumím vůbec šlapat, šicí stroj jsem měla vždy na elektriku. Ovce jsou z lesa na zahradě. Máme teď jen 2+1. Pořád okukujeme jednu, která prý by měla být zabřezlá už když jsme ji kupovali. Musíme totiž zavčas přesunout beránka jinam, aby do malých nějak nestrkal, i když je hodný. MarunaP.

      Vymazat
    4. Když jsem začala poprvé šlapat, byla to legrace. Hýbala se mi přitom i druhá noha a nemohla jsem ji zastavit. Trvalo to dlouho, než jsem ji mršku uklidnila. Všechno chce cvik.

      Vymazat
  10. Ahoj Vlaďko, moc gratuluji, máš to krásné. Zajímalo by mě, tyhle stavy se prodávají i s podnožkami, ty koukám ho máš jen na stole. Drží pevně, nehýbe se to? Jak se na tom tká?? Prosimtě napiš více:)
    Přemýšlela jsem také o nákupu, ale cena mě odrazuje...pokud by šlo takto "odbourat" aspoň ten podstavec, bylo by to určitě cenově příjemnější. Kromě těch české výroby a tohoto, viděla jsi ještě nějaký jiný? Jak je to s tím skládáním i s rozdělanou prací, opravdu to funguje dobře?
    Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ivo, ten podstavec by se moc šiknul. Na stole jsem stav neustále přidržovala tělem, protože vlna se musí víc přirážet. Občas mi taky jednou nohou sjel. Ale zase to není tak vážný problém.
      Finance u mě hrály moc velkou roli, jako u každého. Jsou to velké peníze, které se mi vrátí jen tak, že nemusím kobereček nebo jiné výrobky kupovat, ale udělám si je sama ze svého materiálu. Abych tkala na výdělek, na to v dohledné době nemám.
      Tkaní bylo báječné. To, že jsem nemohla používat šlapky (součást stojanu), ale používala klapky, mi nevadí. Měla jsem přehled, co zvedám, a pořadí zdvihů se dá lehce zapamatovat. Kdybych se rozhodovala sama, koupila bych si čtyřlistý. Většina knih ho doporučuje, osmilistý je převážně pro profesionály. Čtyřlistý se navíc dá o další listy časem doplnit (ten můj typ stavu). Ale když už byla ruka páně otevřená a rozdíl činil 2000, koupil se osmilistý.
      Pan Kubák také doporučuje zohlednit to, co se na stavu chystáš tkát. Pro koberce zrovna tento typ stavu nedoporučuje, protože mají lehký paprsek a hůře se s ním přitlouká. Určitě sis všimla, že mi osnova vykukuje ven. Částečně je to vzorem a částečně přitloukáním. Mě ale lákala ta variabilita. Můžu si utkat naprosto všechno - utěrky, ručníky, ubrusy, prostírky, šály, polštáře z jakéhokoliv možného materiálu. Šířka mého stavu je 80cm, ale já mohu tkát i 160cm. To platí pro všechny čtyřlisté stavy, že určitou technikou můžeš tkát dvojitou šířku, tedy 40cm = 80cm, ... Je mi jasné, že časem budu mudet dokupovat další potřebné věcičky. Koupila jsem si třeba jeden paprsek navíc. Jeden mám na tenčí materiál, druhý na vlnu. Chtěla bych ještě člunek, tady byly jen tkací jehly a i ty jsem si dokupovala navíc a už teď vím, že mi stačit nebudou, když nebudu chtít pořád přemotávat materiál.
      Je toho hodně, pátrala jsem fakt tak rok. Hodně mi pomohly stránky atelieru Johanna, určitě znáš z Fleru - http://www.tkani.cz/tkalcovsky_stav.htm. Paní má ten samý stav, co já.
      Kromě Ashfordu, Artexu a stavů pana Tomka jsem viděla ještě chválu na stavy Kromski a Schaft, ale to jsou firmy, které u nás neprodávají a při objednávce ze zahraničí se musí počítat s clem. Vyjde to docela draho.
      Složení stavu s osnovou jsem ještě nevyzkoušela, ale určitě to jde, viděla jsem to na netu.
      Snad jsem ti odpověděla na všechno, já se určitě budu dál dělit o zkušenosti a budu přidávat odkazy, kde všude jsem našla pomoc.

      Vymazat
    2. Díky moc za info! Je to super. Budu muset taky vyhledat nějaké info ma netu, už jsem dříve tkala, takže nějakou představu mám. Jen čas už naprosto nemám:)) Jsem naprosto zavalená předením a pletením:o
      Uvažuji také o osmi listém 80cm. Můj muž by chtěl tkát hlavně vlněné látky, které by se dali případně i nosit. Pak v tom bude asi lítat s mečem po lese....
      Já myslela, že Kromski je polská firma?
      Tak přeju hodně radosti s tkaním a ať se ti vše daří, měj se krásně.

      Vymazat
    3. Kromski je polská firma, tam to clo neplatí, naopak je to cenově výhodnější. Ale specializují se víc na kolovrátky. Na vlněné látky je možná 8 listů zbytečné. Nevím.

      Vymazat
  11. Já se tak těším, až to bud mít podobně jako teď Vy Vlaďko!! Až bude čas a prostor na vlastní tvorbu na pořádných pomůckách a třeba i do noci, bez přerušení na vynesení nočníku, peskování dítěte, které ničí deštník, na loupání vajíčka, protože teď na něj má chuť a tak (to vše se stalo během psaní komentáře:-) Moc Vám přeju ať si užijete všechno to dobrodružství!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-DDDDDD Jenže milá moje přítelkyně, to už ti možná nebude ...cet, ale ...sát jako mě. Jen si hezky užívej nočníčky, tyhle časy už se nevrátí. Já na ně vzpomínám ráda. A musela jsem si pořídit ještě třetí dítě, abych pochopila, jak je to krásný čas. Tehdy jsem taky vzdychala, že sotva k něčemu zasednu, už mám holátka za krkem nebo na klíně. Když mě potom přestaly potřebovat a času bylo dost, najednou mi to jejich obléhání začalo hrozně chybět. Když si to tak teď po sobě čtu, zní to jako poučování, ale já to tak fakt nemyslím. Je to jen mé povzdychnutí nad tím, kolik let už uplynulo, než jsem si mohla začít plnit sny.
      PS - Prosím tykat, ať se ještě chvilku můžu cítit mladě ;-)

      Vymazat
  12. Ahoj Vlaďko, obdivuji tvou odvahu ke snování. Já si osnovu raději kupuji navinutou od p.Kubáka v Artexu. Mám dva osnovní válce, jeden na bavlnu, druhý na vlnu. Osnovu jsem zkoušela jen jednou, nepřeji Ti vidět tu motanici. Přeji Ti hodně času na všechny Tvé koníčky.
    Milena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Mileno, jsem ráda, že sem zavítala tkadlenka. Nad osnovou jsem pořád na rozpacích. Mám totiž už nevalné zkušenosti s tkaním na stužkovém stávku nebo s tkaním na rámu. Osnova se mi trhala. Ale já si všechna tahle hejblata pořizovala kvůli naší vlastní vlně. Jaký materiál třeba na osnovu používá pan Kubák? Je to vlna? A pokud ano, je to příze (z více nitek) nebo jednoduchá nit. Bojím se, že si takto zkazím spoustu napředeného materiálu. Přece jen mě to stálo moře času i práce, než z chomáčku vlny vznikla barevná nit. Uvítám jakoukoliv radu. Děkuji.

      Vymazat
    2. Milá Vlaďko,tkám teprve druhým rokem. Ale protože mi při tkaní pomáhají vnoučata, umím dobře párat. Manžel mi říká Penelopé.
      Nemám vlastní vlnu, dostávám ji od příbuzných a známých.Stav jsem si koupila v Artexu, proto využívám i jejich služby ohledně osnovy. Je to opravdu vlněná příze, dvounitka. Já si po loňských zkušenostech na vlastní osnovu netroufám. Ale Ty jsi šikovná holka, jsem přesvědčená, že to zvládneš.

      Vymazat
    3. Děkuji za odpověď. Každá, i malá zkušenost mi pomáhá.

      Vymazat
  13. No týbrďo! Vladěnko, Ty jedeš!! Obdivuji opravdu každý Tvůj nový počin a čekám, kde se zastavíš:o))...Ty se jen tak nezastavíš:)) Nemám ani tucha, co tkaní na stavu obnáší a tak jen žasnu.
    A o tom plnění svých snů... Dcera úspěšně absolvovala ve St a v Ne už odlétala do USA...= jedno dítě z krku?...Ne - je mi už teď smutno a pořád bude. A začínám se toho bát..až i mladší vyletí.. Budu mít místo na své sny, ale....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslela jsem, že už ve světě byla. Přejme jim ty možnosti, je to krásné. U mě to bylo nejdřív velké ticho a pusto. Ale děti byly nahrazeny zvířátky a koníčky a těšením se, až robátka dorazí domů. Občas zůstávám doma úplně sama. To je pak hodně tíživé a ani mě nic nebaví dělat. Ráda si tvořím, když se kolem mě někdo motá. Naštěstí jsem doma sama opravdu jen občas.

      Vymazat
  14. Mila Vladko,
    moc gratuluji ke krasnemu stavu! Jsi ohromna, na poprve hned cely koberec a jeste k tomu se vzorkem, klobouk dolu a tatinkovi (v dobrem) zavidim! Budu napinave sledovat co prijde dal. Ja si zatim na toho memo "obra" netroufnu (jeden z duvodu je take material) a tak jsem zrovna vcera okukovala stolni Ashford modely. Saly a prehozy by me zatim asi stacily k vybiti mych kreativnich zachvevu :))
    Nasla jsem stranku dalsi uzasne tvorilky, jeji "felted" obrazy jsou nadherna umelecka dila. http://marmaladerose.blogspot.ca/#

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyhle stránky už znám, mám je v odkazech. Paní má perfektní práce. Našla jsem ji, myslím přes Flicker, to je taky svět neuvěřitelně tvořivých lidí. Podívej se třeba na tohle, z toho jsem úplně vedle: http://www.flickr.com/photos/woolly_fabulous/
      Je to zvláštní, jak se člověk dostává přes chomáčky vlny zpátky k zapomínaným řemeslům, že? Připadá mi, že je nás stále víc a víc, kdo se vrací zpátky ke kořenům a objevuje znovu zapomenuté. Líbí se mi to. Ashfordy toho umí moc. Objednala jsem si spolu se stavem knihu vzorů - jsou to spíš projekty na nejrůznější textilie, už ten nejmenší čtyřlistý stolní stav umí vykouzlit spoustu krásných věcí.

      Vymazat
    2. Vladko diky, hned jsem nakoukla a dlouho jeste asi nakukovat budu :) S tim, ze se lide vraci ke starym remeslum, mas naprostou pravdu, pozoruji to same i tady u nas. Spousta lidi ma nastesti, jak se rika, zlate rucicky a to je moc dobre! Preji ti hodne krasnych chvilek u stavu, a jak uz jsem psala, moc se tesim na dalsi krasne vyrobky!

      Vymazat
  15. Je to krásný kobereček. V dobrém závidím a zároveň přeju otevírání nového dobrodružství.

    OdpovědětVymazat
  16. G R A T U L U J I
    Hlavně k pomocným rukám při napínání osnovy.
    Kobereček je nádherný.
    Mailnu.

    OdpovědětVymazat
  17. Blahopreji! Zni to sice hodne technicky, ale ty jsi to zvladla a je to
    krasa :-)

    OdpovědětVymazat