čtvrtek 31. ledna 2013

Po uši ve vlně

stříbrná jacobí tenká pro návleky na ruce

To si tak člověk naplánuje, jak si přes zimu bude pěkně česat a příst a něco pak z toho tvořit, neboť zimní čas je časem vysedávání u krbu... No, vždycky se najde něco důležitějšího, co mě donutí odsouvat moje koníčky v lepším případě na potom, v horším případě na příště. Některé vlněné zásoby byly tak dlouho odsouvány na příště, až se do nich z nedočkavosti pustily breberky.

Pomoc! Zachvátila mě panika. 
Vůně nasušeného vratiče zjevně neměla až takovou odpuzovací sílu, jak jsem předpokládala. 


Místo načesávání a prohánění kolovrátku následovala velká revize všech sáčků i pytlů (alespoň se uklidilo). Odnesly to naštěstí jen dva nejstarší kožíšky z jacoba uskladněné ve velké kartónové krabici, které ani nebyly moc kvalitní. Žádná záchrana této spouště se nekonala, oba letěly co nejrychleji z domu, než z nich zjara vyletí stříbrní motýlci. Barvená vlna jim zřejmě nechutnala, asi nebude tak úplně ekologická. Ale ještě stále zbývala velká hromada přírodní jacobí a jiné vlny.

jacobí melír

Tak přebírám a češu a češu a češu. Pomaloučku na jednom konci ubývá surová vlna, na druhém narychlo udělané česance, co ukrývám před hmyzím apetitem  do plastových boxů spolu s odpuzovacími prostředky. Moc mě to nebaví, ale o zbytek vlny přijít nechci. Dostala jsem pořádnou lekci a pětku za nedbalost.

budoucí deka

Když se tak tou vlnou probírám, stejně neodolám, aby něco neskončilo na kolovrátku. Dceřina deka je nenasytná a čas od času si zakřičí o další klubíčka. Už je jí možná polovina hotová. Požadovaný odstín šedé ale už došel, tak se to snažím různě namíchávat  z barev, které jsem předtím pracně vytřídila. Znovu a znovu jsem nadšená z toho, jak zábavná tahle vlna je. Češu na česačce, na kartáčích i na hřebenech na všechny možné způsoby. Jednou předu na silno, podruhé na tenko, barevné melíry nebo jen jediný odstín různých druhů šedé i hnědé. Něco na deku, něco na teplé zimní doplňky. Plést a háčkovat se dá ze spředené příze i z nespředeného česance. Po valašce je tenhle druh vlny u mě na druhém místě. Klidně ji upřednostním před merinem, protože to mi zas tak zábavné nepřipadá.

dvojnitka pro návleky na ruce

stříbrné melíry

motovidlo si radostně zamotalo

hromádky přadýnek a klubíček si dlouho neužiju, jsou hned proměněny  v pleteninu

jacobí dárek pro maminku
Přeji všem hezké dny, dejte si pozor na breberky, bacily a jinou havěť, co nás tak může potrápit. A já jdu zase česat :-o

21 komentářů:

  1. Čest práci.
    Tys měla moly ve vlně :-( , já manželovo Štěně :-) v bavlnkách. Rozhodně se nenudíme ani jedna.
    Ale koukla jsem se preventivně do pytlů s nezpracovanou vlnou. Uf. Hmyzuprosté.
    Padám do stáje a pak, zkratkou přes sprchu, do tepla k šití.

    OdpovědětVymazat
  2. Zjara jsem vyhodila jednu menší krabici, žádná velká škoda se nestala, aspoň jsem přišla na zdroj třepetálků. Tak jsem zpanikařila, nacpala nevyčesanou vlnu do neprodyšných igelitů a frkla tam dávku biolitu, to kdyby se tam něco dělo. Poučení, vše ukrývat v pytlích pěkně uzavřených. Hlavně si Vladi opatruj hotové výrobky. Taky jsem našla dírečky v kašmírovém šátku. Takže přecházím na kompletní pytlování a vakuování všech vlněných věcí. Ještě si pobrečím. Náš krásný a milý shropshirský beránek Erik je po smrti. V neděli hopsal vesele a strkal se u jídla, druhý den ho manžel našel nataženého, dával mu dokonce dýchání z úst do úst, trochu ho oživil a vezl k doktorovi. Veterináři jsou ale zaměřeni na psy a kočky, k večeru jsme konečně našli jednoho co "umí" i ovce. Erik dostal kofeinovou injekci a ještě cosi, tep už byl slabý, bez teplot, příznaky otravy. Dovezli jsme ho domů a uložili v prádelně. Ještě jsem ho napájela něčím. Střídali jsme se u něho, ale k ránu dokonal. Manžel ho odvezl na pitvu do St. vet. ústavu v Jihlavě. Prostě chceme vědět, co se mu vlastně stalo. Už jsem se těšila, že zjara mi dá vlnu. Zajímavé je, že obě ovečky jsou v pohodě. Je nám po Erikovi dost smutno.Maruna P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je mi hrozně líto, zvlášť když jste byli na začátku s chovem. Budete mít alespoň jehňata? My jsme takto rychle přišli na podzim o Krasoně - nejhezčího beránka. Člověku ten tvoreček přiroste k srdci a pak zbyde jen velké smutno. Prožíváme se zvířaty každé jejich zakašlání nebo pokulhávání víc, než když byly děti malé a nemocné. Nejhorší je, že zvíře si neřekne, jen tiše trpí. S veterinářem to tu máme celkem dobrý. Ten náš zas nemusí psy a kočky. Sám chová krávy a ovce (dřív měl prý i kozy, ale štvaly ho), má je tady na pastvinách kolem vsi, takže je i docela dobře v dosahu.
      To co mi píšeš o vlněných věcech, mě hned taky napadlo, ale až teď. Je hezké mít věci z přírodních materiálů, ale budu si opravdu muset dávat pozor.

      Vymazat
  3. Nieważne, co Cię skłoniło do tej roboty, ważne, że znów piękne rzeczy robisz. Czego nie dotkniesz, coś ładnego powstaje. Ja się śmieję, że się lwów, tygrysów, myszy, węży i nawet pająków nie boję, ale moli, co mi mogą zeżreć wełnę - bardzo!

    OdpovědětVymazat
  4. Jo, tak paniku při zjištění breberek v materiálu jsem zažila vloni a dokonce mi mrchy nakousaly i barvenou vlnu s 50% obsahem hedvábí!!! Tak to jsem myslela, že mi šlehne a hned jsem se pustila do balení do pytlů.

    OdpovědětVymazat
  5. A já myslela, že do surový nepůjdou, někde jsem četla, že jim nechutná lanolin. No, takže honem prohlížet! Jak skladujete tu surovou vlnu, taky v plastu? A nedá se do toho plíseň?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doposud jsem ji skladovala ve velkých plastových pytlích na odpadky. Ale bála jsem se zapaření a následné plísně, takže pytle byly pootevřené (už jsou zavázané). Moli se dali jen do vlny, kterou jsem měla ve velké kartónové krabici - to asi nebyl dobrý nápad. Vlnu skladuji teprve třetí rok, plíseň jsem nezaznamenala. Mám ji v nevytápěné velké místnosti v podkroví, ale mráz nebo velké vlhko tam není, často větrám. Budu se muset ještě poohlédnout po nějakých radách našich babiček, ale třeba naftalínem bych to teda řešit nechtěla. Prozatím jsem nasekala hodně voňavé mýdlo a jeho kousky jsem dala do každého pytle. V šatních skříních mám takto mezi prádlem mýdla pořád a žádné breberky mě tam netrápí. Vždycky jsem spíš nějakou pohromu našla v nakřečkovaných zásobách přízí. Musím hodit tělem a snažit se všechno rychle zpracovat. Do plastových boxů už dávám jen česance a přízi, to musí být suché.

      Vymazat
    2. Vedu trvalý boj s moly, protože jsem dostala výbavu peřin pro potomky a musela to léta opatrovat. Poznatky: hlavně to nesmí být přístupné motýlkovi, aby si sednul přímo na materiál. Proto jsem měla peřiny vždy v povlaku a zastlané, pravidelně prohlížet a větrat. Peří skladovala mamka v papírových pytlích na půdě, za provázek přivázané k trámu. Na úvazku pytle ještě navlíknutý igelitový sáček (kvůli prachu). Peří přečkalo bez úhony 20let před moly a myškama. Mám spoustu levandule a celé velikánské hadrové pytlíky (nať je též výborná) dávám do peřin a skříní. Jenže to je jen pro odpuzení a není to až tak jisté. Nepranou vlnu jsem měla v jutovém pytli na zahradě v boudě 3 roky a asi se tam moli v okolí nevyskytovali, tak byla v pořádku, pak ji manžel použil coby technickou izolaci. Ovšem ta kartonová krabice se mi taky vymstila, tam motýlci nějak zalezli, nebyla totiž nějak moc uzavřená. Kožešiny (suché, vyvětrané) skladuji přes léto v krabici omotané potravinářskou folií hlavně kolem spár. Naftalín jsem nikdy nepoužívala, to je odér mojich pratet:-)MarunaP

      Vymazat
  6. Ahoj Vladko, doufam, ze jsi valku z moli vyhrala, ja se take bojim a tak jsem rovnou koupila "smradlave kulicky" a musela ji uskladnit v mistnosti, ktera se jinak skoro nepouziva. Vloni jsem zacala plest pled a zjistila, ze je klubicko prozrane na vice mistech, ach jo :( Take ji ted mam v pytlich a snad uz bude dobre! Teteli se mi srdicko pohledem na vsechnu tu krasu, sedivou barvu mam moc rada a tak je to vskutku pastva pro oci videt tve zasoby :) Deka bude nadherna a cepice se ti take moc povedla.
    Prostirka je take krasna, zvladas to bajecne a stav u tebe rozhodne nezahali! Preji krasny, produktivni vikend, Monika.....

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý večer Vlaďko, když máte doma klubíčka vlny a i vlnu vyčesanou a vypranou tak se je nebojte strčit do mrazáku jednou za 3 měsíce. Moli se do toho potom nedostanou. Mě čeká zmražování příští měsíc. Hezký večer Monika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moniko, díky za tip. Já budu raději mrazit venku, právě máme mínus deset. Už slyším rodinu, jak křičí ježíši, my už máme vlnu i v mrazáku! protože jinak je úplně všude.

      Vymazat
  8. taky miluju šedivou. je taková elegantní... a taky mrazím, však víš. tyto mrazy jsou na to dobré. taky od dob, kdy jsem si koupila vlnu s nějakými breberkami, mrazím a používám ty lepové pasti, mi doma nic nelítá. klepu, klepu velice silně...

    OdpovědětVymazat
  9. ještě jsem zapomněla napsat zase obdivné áááách na tu deku. to je prostě bomba. už jsem stačila pochopit, že to není tkané, ale fikaně pletené...u tebe vždy pochytím něco nového.

    OdpovědětVymazat
  10. Tak hlavně, že jsi to včas začla zachraňovat.Já jsem byla o vikendu na zabíjačce a vyzkoušela jsem si příst vlnu na kolovrátku.Sebekriticky přiznávám, že mi to moc nešlo.Dlouho jsem to kazit nechtěla,bylo mi té paní líto.Ahojky zdravím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sebekriticky přiznávám, že napoprvé to taktéž nebyla žádná sláva, ani napodruhé, ani napotřetí :-)))))

      Vymazat
  11. Tak to jsi mě potěšila,připadala jsem si jako neschopné trdlo.

    OdpovědětVymazat
  12. Vlaďko zdravím,hodím to sem, i když to není k tématu.
    Včera jsem náhodou narazila na Vaše stránky,až do půlnoci jsem se od nich skoro neodtrhla, kdyby mi už nepadala hlava, snad bych vydržela do rána. A jsem tu zase a práce stojí. Jsou skvělé - stránky i Vaše výrobky. Už dlouho se zabývám myšlenkou, pořídit si kolovrátek a konečně se zabývat tím k čemu mám tak blízko - máme 200 ovcí. Jsem kovářova kobyla a strašně se za to stydím.
    Teď už musím tu myšlenku konečně zrealizovat, už mám objednané kartáče a vřetánko, na kolovrátku se pracuje. Protože jsem úplný ale úplný analfabet, měla bych na Vás pár hloupých otázek.
    Vy máte motovidlo na kolovrátku? A jak si navíjíte klubíčka?
    Přeju hodně úspěchů a děkuji za stránky i za odpověď.
    Míša

    OdpovědětVymazat
  13. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  14. Zdravím přadlenky, před nedávnem nám začali línat psi, všude po zahradě byly chlup. Každé jaro je vyčesáváme a chlupy se vyhazují až letos, jsem usoudila, že je to škoda že si z nich něco udělám. Bez jakých koliv zkušeností a informací jsem pro progooglovala net až jsem se dostala od psích chlupů k barvené česance a začala plstit panenky. Úžasná technika. Od panenek směřuji ke předení ovčí vlny. jako dítě jsem se naučila háčkovat, plést, šít atd. a jak se říká co se v mládí naučíš ve........Už jsem se naučila sčesávat psí vlnu a už mám i své první malé klubíčko spředené na vřetánku, ale asi to bude stačit tak na ponožky nebo čepici :-).Jsem vděčná za informace, které lidé sdílejí na internetu a tento blog je úžasný moc děkuji. Prosím jak tedy uchránit vlnu před breberkami?

    OdpovědětVymazat