pondělí 28. ledna 2013

Tkané z tenkého


Dlouhý pracovní týden, plný nekonečného těšení se na víkend. Tak bych ten uplynulý charakterizovala přesně. Chodila jsem kolem stavu jako mlsný kocour kolem uzavřené masové konzervy. Ale připravit osnovu zabere opravdu spoustu času. Tak jsem si po chvilkách předla a česala a hledala další tipy a návody na tkaní a našla skvělou serii videí Elizabeth Wagner, která ukazuje krok za krokem celý postup přípravy až po vlastní tkaní. Moc mi pomohlo. Osnovu Elizabeth navléká v opačném pořadí přes paprsek, potom nitěnkami a teprve potom na osnovní válec.


Musela jsem to vyzkoušet. Šlo to lépe než minule. Jenom jsem si umanula zkusit tkát z jiného materiálu než z vlny a taky rovnou nějaký vzor... Takže samotné navlékání více než 300 nití dalo zabrat, zvlášť když se pro vzorování muselo dávat pozor do jaké nitěnky jaká nit přijde. Opět to zabralo celé odpoledne, ale nepotřebovala jsem už ničí asistenci.


Použila jsem své zásoby příze Monika, pro osnovu krémovou, pro útek bílou barvu. Koho by zajímalo, spotřebovala jsem klubko a půl pro osnovu a necelé klubko pro útek. Do paprsku č.10 jsem navlékala střídavě dvě nitky a následně jednu. Možná jsem mohla navlékat po dvou nitkách do každého otvoru, tkanina by byla hustší. Ale výsledek nakonec vypadá docela dobře.

tady je zrovna chyba ve vzorování vidět, poznáte ji?

Utkáno bylo rychle asi tak za 4 hodiny. Měla jsem radost, že se mi podařila osnova natáhnout bez chyby, ale ve vzoru jsem občas popletla řady. Není to moc vidět, zbytek rodiny pomalu neviděl ani ten vzor, natož chyby v něm.

černobíle

Výsledkem je prostírka, určená na kuchyňskou komodu. Klidně by to ale při menším počtu osnovních nití mohla být příjemná šála.




Vzor jsem vypracovala podle knihy Weaving Patterns From Four To Eight Shafts by Elsa Krogh (p.76)., k dostání v Dalin Praha.

27 komentářů:

  1. Vlad'ko, kapelusze z głów i niskie ukłony! Jesteś niesamowita! Twój bieżnik jest niesamowity! Wiem, niby piszesz, że osnuwanie zajęło Ci sporo czasu, ale to niewiarygodne,w jakim tempie Ty się rozwijasz. Jak żyję, nie widziałam tak zdolnej osoby!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím se usmívat, jak ty dovedeš chválit :-))) Jsi milá.

      Vymazat
  2. Madam! Já tady padám!...na zadek a brada na stůl....
    A ta fotka - že je tam chyba - to je chyták, viď? Žádná tam totiž nééééníííí :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale jéééé a dost mě provokuje, ale párat se mi nechtělo. Schovávám ji pod keramikou :oD

      Vymazat
  3. Vlaďko, jsi génius ! Ta chyba tam sice je, ale to nic nemění na tom, že jsi fakt třída ! Nejsi náhodou nedělňátko, to bývá tak šikovné.
    Milena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) jestli nedělňátko, to nevím, ale jsem kozoroh se všemi jeho zarputilými vlastnostmi. Musím si najít nějaký fígl na to, že když od stavu odejdu, budu po chvíli vědět, kde ve vzoru pokračovat. Tady jsem si párkrát posunula záložku a byla jsem ztracená.

      Vymazat
  4. Panebože, Laďko, to je paráda. Smekám, sedám si na zadek, tiše zírám.
    Ne, napřed pracovna. Další listy ke stavu až pak. Jen co zlikviduji štěněcí cuchanec.

    OdpovědětVymazat
  5. Absolutně nechápu tkalcovský stav...maturita:-)
    Zase opět nádherná práce.
    Krásné dny.
    ♥♥♥
    Žaneta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žanetko, budeš se divit, ale já ho prozatím nechápu taky :-( Jen slepě následuju instrukce a snažím se z nich vydedukovat, jak to vlastně funguje. Ale to je zábavné. Díky za pochvalu.

      Vymazat
  6. Vlaďko, je to krása! Pro mě která celý den kouká pouze do úpletů je tohle přímo balzám pro oči. Vzoreček je překrásný, Monika je skvělá příze moc ráda z ní háčkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já. Teď jsem navíc zjistila, že by byla příjemná i na nošení jako šálka.

      Vymazat
  7. Piękne ! Przepiękne i jakie misterne.
    Jestem pełna podziwu dla Ciebie. :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahojky Vladí, to je nááádhera. Já bych si moc přála jít na ten kurz Dalin na kolovrátek. Tkaní jsem myslela, že by mne nechytlo, ale když se tam dají dělat takovéhle úúúúchvatné věci, tak asi jo :D No jen co bude kolovrátek, mám slíbený od kamaráda po babičce :-) hned se vrhnu do víru vělkoměsta a hurá na seminář. Vladěnko nádherná prostírka, moc tě zdravím a přeji krásný týden.
    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce a přeju spoustu zábavy.

      Vymazat
  9. taky bych upřímně vyslovila něco peprnějšího, ale už to bylo přede mnou učiněno Babe. to je NĚCO, Vladi! když někdo dělá, co mu sedí, to je prostě paráda. žádná chyba ve vzoru není vidět. vypadá to dokonale. díky za ten požitek, miluju totiž bílou.
    já si snad troufnu na plátnovou vazbu, včera jsem (konečně!) napnula osnovu. cítím se jak po dobytí severního pólu! ani nevím, jestli jsme to napnuli správně. teď budu připravovat přízi ze starého natrhaného povlečení a prostěradel...pěkně pomalu. jeden lístek mi stačí, jsem si tím jistá! to, co zvládáš ty, je univerzita, ke které si netroufám vzhlížet. ale je moc fajn vidět, jak to někdo dělá, vždycky cítím takové objevitelské vzrušení, když se objeví příspěvek od tebe a vždycky mě potěšíš a překvapíš. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když natáhnu osnovu, cítím se úplně stejně. Musím si přitom aspoň stokrát zopakovat, že na konci téhle nekonečně nudné činnosti bude sladká odměna. Začínám uvažovat o natažení hoooodně dlouhé osnovy, na které utkám víc výrobků naráz, jenom aby tahle činnost alespoň na čas odpadla.
      Už se těším na tvé tkaní. Že to tak člověka popohání vpřed, když vidí práce jiných, viď? U mě to tak funguje. Tak jsem si tak pořád listovala a prohlížela krásné výrobky druhých tkadlenek, až jsem neodolala. Taková řetězová reakce, vyvolaná krásou. Přijela sestra, viděla to a už se taky chytla drápkem.

      Vymazat
  10. Vladi, to je nááááádhera. Jsi ohromě šikovná baba!!!! Běhounek je překrásný a ten použitý vzor taky. Já tu nad Tvojí prací slintám a místo toho, abych taky něco dělala, tak se už třetí den válím v posteli s nějakou chřipajznou ... nebo co. A když já už ležím, tak to je co říct. Přeji Ti krásné tkaní a už se zase moc těším na další výtvor.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, přeji ti uzdravení. Viry teď nějak slídí kolem, hodně lidí odpadá.

      Vymazat