pátek 22. února 2013

A byla zima...


Na dvorečku a v okolí něco takového, co už tak únor může přinést. Zdá se, že pole budou silná, možná až moc, tolik vláhy, co letos, už dlouho nedostala.


A tak se střídavě krčím u kamen a listuji vzorníky (díky, Hani!) a po zahřátí odcházím do studenější části domu, kde trůní stav s nataženou osnovou. Dumám nad barvami, najednou nevím, jaké použít, aby nevyšlo mdlé. A rozhoduji se pro variantu "všeho s Mírou", i když jsem předtím viděla na netu absolutně úžasné tkané věcičky, co hýřily barvami. V tomhle jsem zbabělá. A tak vznikají první dvou, nanejvýš tříbarevné kombinace vzorů.
 

Nejdřív byly v plánu prostírky se stejným vzorem, jen v jiných barvách, ale jakmile jsem přistoupila ke klapkám pro listy stavu, už mi tam nabíhalo zase něco jiného. Tak co kus, to bude originál. 

barvy třezalky a rákosu

hned na stavu zkouším ukončení okraje

První zjištění - tuhá valaška nemá moc ráda plátnovou vazbu. To vypadá doslova jako pytlovina. Z pytloviny jsem ale viděla vyrobené úžasné dekorativní věcičky, takže si ukládám tuhle zkušenost do paměti.

na začátku je plátnová vazba
V jiných vazbách se jí ale daří.


Druhé zjištění - je zbytečné se trápit s předením příliš tenké nitě, protože lépe vynikne nit o trochu silnější. a dvojnitka je lepší než jednonitka, co se chce neustále nakrúcat.
Všechny ukázky jsou vlastně rubem prací. Prozatím jsou namotané na tzv. zbožovém válci. Protože osnova zatím drží, netřepí se a drží stejné napětí u všech nití, pokračuju v tkaní dalších kousků a hotové ukážu, až bude hotovo.

Vzory pro všechny práce jsem převzala z knihy Mileny Tomkové: Barevné tkaní. Je tam obrovská spousta vzorů, které se hodí právě pro tyto účely. Knížka se dá zakoupit ZDE.

8 komentářů:

  1. Vlad'ko, u Ciebie to nawet próbki i eksperymenty wyglądają przepięknie. W sprawie tkania valašky mam podobne wrażenie, jest trochę sztywnawa, dlatego mój szalik z Twojej Sneženki teraz jest... bieżnikiem na długiej komodzie. I wygląda w tej roli znakomicie! To po prostu wełna, która w dekoracjach wygląda świetnie! Poza tym tych owieczek jest tak mało na świecie, że szkoda by było uzywać ich wełny do czego innego.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také si to myslím a napadají mě různé nápady, kde tuhle vlnu využít. A šálky si utkáme z něčeho jemnějšího viď? Děkuji za návštěvu i komentář.

      Vymazat
  2. Vladěnko, krásné výtvorečky:-)...Taky se chystám na tkaní, ale zatím nemám tolik materiálu a nějak se mi nedaří spřádat, zatím jen na vřetánku, tak uvidíme kdy se ke tkaní dostanu:-)...Koukala jsem minule, jak tě potrápilo navlékání osnovy, jen mě napadlo, asi to víš, tak kdyžtak moji radu přejdí, ale když si zbytek osnovy necháš provlečenou skrz nitěnky, tak pak už stačí jen novou osnovu navázat tkalcovský m uzlem na tu původní a nemusíš provlékat a navazovat celou osnovu. Tak jsme to dělali ve škole. Moc se těším na další tvoje krásné výtvory. Měj se hezky a ať se ti i zvířátkům moc daří:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím a děkuju za radu. Něco takového jsem už zaznamenala na netu. Ono by to šetřilo i nitě, protože zbytek, co už na něm nelze tkát, je docela dlouhý. Omezuje mě to ale v návodu, byl by pořád stejný. Ráda bych vyzkoušela různé vazby a různé materiály. S tím materiálem to mám stejné, najednou je ho nějak málo, i když předu jako o život.

      Vymazat
  3. Ajajaj..Tady je někdo zakousnutý jak buldoček! Je to krása, a to kolikrát až dramatické povídání...Dobře se čteš Vladěnko :) ♥
    (jen já bych si musela dělat poznámky, neboť velikost mé paměti je již vyčerpána a co nemám na papírku - jako by nikdy nebylo! :o)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám po ruce velký blog a zapisuju každou blbost, neboť do hlavy už se mi toho moc nevejde. Nebo v ní mám průvan? :o(((

      Vymazat
  4. Ach jo, napsala jsem tuze dlouhou poklonu a vono sem si to nějak nevím jak poslala do propadla virtuality. Tak jen závěr
    ... Byla by to paráda, kdyby jako Hrnečku vař! fungovalo i Vřetáno toč! a Hřebínku česej!
    Dík za tip s naškrobením osnovy. Určitě použiji, až se prozašívám a prošiju a prostříhám k potrhaným samonapínacím prostěradlům a trikům s orvanými lemy a podobnému bavlněnému "odpadu". Syslím to na běhounky hadráky. :-) aby mělo Štěně co vláčet po domě. Koberečky ji berou víc než boty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Něco se asi dělo, neboť jsem nemohla na svém vlastním blogu zadávat komentáře taky.
      K hadrákům jsem nejdřív přistupovala s despektem, nafoukaná na vlnu, ale teď jsem virtuálně navštívila několik úžasně šikovných tkadlenek, co dokážou z hadrů zázraky. Koukám na to hnedle jinak. Nakonec je to skvělá recyklace toho, na co bychom se ptali Kam s tím?
      Naškrobená osnova fungovala, ale mohlo to být i valaškou, ta se totiž moc přetrhnout nedá. Musím to vyzkoušet i na něčem jiném.

      Vymazat