úterý 5. března 2013

Holandské hřebeny


Nějakou dobu už cítím osobní restík slíbeného a nesplněného. Slíbila jsem ukázku další možnosti česání vlny a taky zmínku o šikovných rukách, tak teď to, doufám, napravím.


Ve svých začátcích se zpracováním vlny jsem hodně pátrala, na čem nebo s čím vlnu učesat tak, aby se pěkně spřádala a výsledek za něco stál. Když se vrátím nazpátek, nejdříve to byl hřeben na vyčesání psích kožíšků.

Nic proti, jde to, ale stačit to nadlouho nemůže. A tak jsem investovala do kartáčů.


To je skvělá věc, stále je používám a v některých případech jsou přímo nutné, nic jiného než kartáče nepomůže. Jenže nezpracovaná vlna se hromadila, zmíněné pomůcky jsou pomalé, ušetřila jsem tedy na bubnovou česačku.


I to je skvělý pomocník. Práci ohromně zrychlila, ale nezkvalitnila. Při česání na tomto zařízení sice hodně smítek vypadne, kratší vlákna a chuchvalečky se zachytí na podávacím válci, ale stejně toho ještě hodně v česancích zůstane. Pro přízi na svetry, šály nebo čepice, případně něco dalšího hrubšího, to nebyl problém. Jenže já chtěla taky přízi tenoučkou pro pletení rukaviček, ponožek tak akorát, a taky pro krajkové pletení a kdovíco si ještě vymyslím. I pro tyhle moje výmysly existovala možnost. Česací hřebeny.


Jenže kde je vzít? V zahraničí je nabízeli za dost hříšný peníz, žádného ochotného šikulu, co by je vyrobil, jsem v okolí nenašla. Až zmínka o nich u Ivy mě navedla na Fler do obchůdku Marianky. A hurá! Cena skvělá, výrobek kvalitní, výrobce více než ochotný, servis rychlý! Co víc si přát? Hřebeny jsou doma a dělají právě to, co jsem od nich očekávala. Česají vlnu dočista do čista.

A jak to tedy vlastně funguje? Jde o to, že při česání tímto nástrojem se nečistoty a žmolky zachytávají dozadu za dvě řady ocelových zubů, zatímco vlněná vlákna se postupně vytahují a rozvolňují. Zopakujete-li tento proces tak třikrát, máte česanec naprosto zbavený všech nepříjemných příměsí. Pak stačí vzít diz a protáhnout jím česanec. Nebo si prostě povytahat jen tak rukou.

dost znečištěná, ale jinak kvalitní vlna

přečesáno na kartáči - hodně smetí vypadne

ale ještě dost ho tam zůstane

vlnu si takto navleču na hřebínek

za okraje vláken pohybem do strany přečešu na druhý

provedu párkrát, za zuby vždy zůstanou zachycené nečistoty

vlevo čisté, vpravo odpad

odpad se dá ještě využít třeba na vycpávku nebo plstění

čisťounký česanec

i jakob s nepříjemnými žmolky se dá přečesat

v nádherné chmýří, mmmmm!

a nečistoty spolu se žmolky jsou venku

Předení z takového česance je pak požitek, jak na vřetánku, tak na kolovratu. Popisovat se s tím, jak se přesně hřebeny používají, nemá smysl, protože existuje spoustu videí. Tak snad jen pár odkazů:

v němčině
v angličtině
moje oblíbené, na tomto kanálu najdete spoustu užitečných a názorných videí

A pokud vás tohle česání nadchlo, nebo ještě stále přemýšlíte čím česat, jděte k Mariance do obchůdku. Jistě jí tím uděláte radost, jako její obchůdek udělal radost mně. Příště ukážu přízi a ponožky, které z takto učesaných česanců vznikly.

Pokud jsem vás ještě neunudila k smrti, dovolím si malý dovětek na závěr. Jestli se někdo chce více zabývat vlnou a jejím zpracováním, dříve nebo později dopadne jako já. Jeden typ nástroje na česání mu nebude stačit. Každý typ příze podle toho, co z toho budu chtít dál tvořit, totiž vyžaduje zvláštní přípravu, tedy i zvláštní česání. Možná tedy, že svůj česací arzenál ještě v budoucnu o něco dalšího rozšířím. Člověk nikdy neví.

PS. Hřebeny u nás v ČR můžete koupit také ZDE.
Když si do vyhledávače obrázků zadáte slova Wool combs, vyjede vám spoustu různých typů i zahraničních prodejců, kde si hřebeny koupit nebo nechat inspirovat zručného řemeslníka.

40 komentářů:

  1. Díky za článek! :-) Hřebeny vypadají dobře, jen paní Marianka má v obchodu na fotce 2 hřebeny, jeden na upevnění ke stolu a druhý do ruky, vy na fotkách máte 2 do ruky..ten na stůl není třeba?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dá se pracovat i s tím hřebenem k připevnění na stůl. Ten se ale hodí spíš na mísení barevných odstínů vlny, která není znečištěná. Pro účely odstranění nečistot z vlny je pohodlnější mít dva hřebínky s rukovětí. Česala jsem nejprve s tou základní soupravou, co Marianka nabízí, ale dost často jsem krvácela, protože jsem se nevyhla ostrým hrotům, které tam být musí. S Mariankou se dá ale určitě domluvit, mně vstříc vyšla.

      Vymazat
  2. Kdybych to neviděla, tak bych nevěřila, že je to čistější než z česačky a ono jo! Paráda. Hlavně ty mizerné žmolky když jdou odstranit, to je bomba.
    Ještě napiš do dovětku, že časem nebude stačit ani jeden kolovrátek a jeden stav. Ať si s tím lidi raději ani nezačínají. Vlna je závislost od prvního dne:)

    OdpovědětVymazat
  3. Naprosto s Ivou souhlasím. Vlna je závislost. Tyto hřebeny sice ještě nemám, ale vlastním dvě vochlice po prababičce. Vím, původně byly na len, ale dají se použít i na vlnu. Hřebeny slíbil vyrobit manžel výměnou za svetr a dvoje ponožky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo,jo, já musím každý den alespoň něco počechrat, kousek uplést nebo utkat. Jinak bych spokojené neusnula. A taky se zajít pomuchlat s našima ovečkama, to je další každodenní setkávání s vlnou.

      Vymazat
    2. jojo, vlna je nádherně návyková :)

      Vymazat
  4. Ivo, máš pravdu pravdoucí. Nějakou dobu už pošilhávám po novém kolovratu, můj na len mi přestává stačit. Rodině vždycky slíbím, že tahle věc je už opravdu poslední, ale za půl roku je to jinak. Zas něco objevím, bez čeho se nutně neobejdu a neumím si dál svůj život ani představit. No, hlavně že nezlobím, když si pořád tak hraju ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vladi, já už mám ten kolovrátek od pana Podlahy(dík za tip). Stojí 4tis., náhradní cívka 100Kč. Je pěkný, jen přadlena trochu levoruká. MarunaP

      Vymazat
    2. paní Marunko, snad nevadí, že se tu drze vkládám do konverzace, ale mám taky kolovrat od pana Podlahy a jsem z něj stále nadšená, i z pana Podlahy. má dokonalý servis, velmi slušný pán.
      a přesně jak píšete dole, taky předu oběma nohama, ono to dost ulehčí.

      Vymazat
  5. Vlaďko, už jsem na ty hřebeny u Marianky koukala a uvažovala jsem o koupi, protože tam mám takovou "zaprasenou" vlnu ... promiň mi ten výraz .... ale jelikož vypadá kvalitně, tak bych ji ráda zpracovala a přesně tohle bude to řešení. Česačka si s tím neporadí a jen tak se to vybrat nedá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, tohle je opravdu to pravé. Na česačce si to předčešeš a na hřebínkách dokončíš, jde to pak docela rychle. A ty česance potom příst je požitek. Paličkované vánoční ozdobičky, co jsi viděla u mě v Paličkománii, v sobě mají taky rouno takto přečesané z těch nejšpinavějších zbytků, co my zbyly z dřívějších let.Uplně se změní kvalita.

      Vymazat
    2. Vladi, mám takové hřebeny z hřebíků, ale trochu silnějších (synův tchán se smiloval), asi si koupím takové, jak máš ty, jsou takové jemnější. Ty moje jak jsou těžší, tak musím používat ve stylu jeden do ruky a jeden na stole, protože dva proti sobě - to bych byla za chvíli pěkně dodrápaná. Já jsem lajda, moc se s tím neštvu, vlnu mám taky neplechou, dost nečistot a žmolků. Tak to navěsím na ten stolový a sčesávám a načesávám, ono se to dost rozvolní. Pak z obou vyškubávám takové špetky a kladu si vedle na stůl. Na závěr je zase navěsím na ten stolový a stáhnu přes knoflík (diz). Je to rychlovka a není to až tak ideální, někdy ten dlouhý česanec zase natrhám a navěsím a znovu stáhnu, ono se to srovnává. Ty zbytky projedu kartáčema, z ruliček vyberu zbylou špínu a zase zkartáčuju a použiju na plstění obyčejných věcí nebo nějakou nicmoc vlnu na kolíkový stávek z kouzelné truhličky. Už budu mít kobereček, musím ale sešít dva pruhy. A ještě to praním poplstím. Ale nebude to nic efektního. Bohužel poznávám, že čím líp vyčesáno, tím líp se přede. Synův tchán má novou ovečku, hned jsem se hrnula k vlně, je jemná nekousavá. Už je domluveno, že manžel jim ji ostříhá, já beru vlnu. MarunaP

      Vymazat
    3. Když to tak čtu, musí ti to dát taky hodně moc práce. Musím upozornit na to, že hřebínky jsou menší, vyjde takový párgramový česaneček. Ale s většíma hřebenama bych se taky dřít nechtěla, stačí mi kartáče a mám vždycky rameno úplně vyřízený. O zkušenosti s kolovrátkem se ještě musíš podělit. Nemůžu se pořád rozhodnout, jaký. Ale dala bych přednost nějakému se dvěma šlapkami, protože mě dost bolí noha (po operaci s křečovými žilami).
      Jak jste dopadli s vyšetřením toho uhynulého beránka? Zjistila se příčina? A budou jehňátka?

      Vymazat
    4. Jehňátka ještě nejsou a nevíme, jestli budou. To vyšetření stálo nějaký peníz, ale co se dá dělat. Manžel dal pro jistotu udělat test na otravu fridexem, protože zrovna před tím ve vsi někdo tak otrávil psy. Byly to bakterie -klostridie. Jsou v půdě a jsou záludné. Jakmile se ve střevech namnoží, už léčba moc nepomůže, jde to velmi rychle a jde o otravu - toxémii(příznaky takové byly). Jediná cesta je vakcinace, jinak hrozí i úhyn jehňat. Mají se pást radši ve vyšší trávě, aby čumáčkem neryly v hlíně, ale tomu se těžko zabrání. Nemůžeme ovce teď vakcinovat, co kdyby byly březí. Pak musím tlačit na manžela, aby se to udělalo, ty ovce byly dost drahé. Beránci jsou prý háklivější, tak nějak obecně, na žrádlo, na zimu. Ten kolovrátek má širokou šlapku, já tam strčím obě nohy. Já ale moc nepředu, teď patchworkuju, musím mladým udělat přehoz na postel, mají obývací ložnici a vnučka se jim pořád sápe na postel s bačkůrkama. MarunaP

      Vymazat
    5. Zřejmě jsme takto o jednoho beránka taky přišli. Rozhodně to byla nějaká dietní chyba. Ke konci sezony to bylo s krmením špatný. Snad je lepší začít dřív se senem, ale s tím nám tuhle zimu tak zatočili, museli jsme pořizovat další, zásoby nestačily. Ještě že tady se seno dá sehnat. Je tu hodně luk, co se sečou na dotace.
      Je to škoda, zvlášť když jste měli takového vyjímečného. Ale třeba se už bude dařit líp. S nějakou ztrátou člověk asi musí počítat.

      Vymazat
  6. Hezkého dne popřeji,
    super report o česání...to se bude hodit, a snad šikovné ruce dokáží vyrobit hřebeny....zkoukla jsem jak na to...to pak půjde úplně samo :-DD.
    Už jen nechat ostříhat ty vovečky, abych mohla začít :-)), těším se jako malá.
    Ještě jednou moc díky za to, že mám kam chodit pro info a kochat se jemností tvých prací....pherenis

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pak se zase já budu chodit těšit tvými výsledky. To je strašně fajn, jak se rozrůstáme. Ovečky a jiná chlupatá stvoření nevyhynou :-)

      Vymazat
  7. Vlaďko, děkuji moc za článek. Přesně něco takového jsem potřebovala. Chci se naučit příst a hodně tápu. Jsem moc vděčná za každou informaci.
    Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, ráda pomůžu. Sama taky "lítám" po internetu jako divá a hledám rady a návody. O tom to je.

      Vymazat
  8. Vlad'ko dziękuję! Zaraz lecę do Marianky kupić te cuda. Myślisz, że mogę do niej napisac po polsku i zechce mi wysłać te grzebienie? U Was, w Czechach, to cuda się zdarzają! Jak ja lubię ten kraj!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že bude rozumět, vždyť jsme všichni Slované. Já ti taky dobře rozumím a přitom polsky neumím ani slovo :-)
      Myslela jsem, že už tyhle hřebínky máš, viděla jsem je u tebe na blogu.

      Vymazat
    2. Hrebinky mam, ale nie mam kartacy, a mam strasznie dużo alpaki z bardzo długim włosem i to można tylko kartacami wyczesać. Leży ta alpaka i czeka już prawie dwa lata. Poza tym hrebinky od Marianky mają dużo dłuższe zęby niż te moje, są lepsze. Marianka już mi odpisała. Mam nadzieję, że się uda. Bo tam jest kłopot z korespondencją na Fler (bardzo fajny portal!), nie można po prostu odpisać na maila, trzeba za każdym razem zaczynać korespondencję od nowa. Ale myślę, że uda mi się te cudeńka kupić!

      Vymazat
  9. Tý jo, to je paráda. Přiznávám se, že uvažuji nad hřebíkovou alternativou, mám pytel extra zasviněné i po vyprání. Kartáče jsem u této dávky vzdala.
    Na klostridie se očkují i březí zvířata, až do dvou, tří, týdnů před porodem. Používá se stejná vakcína na krávy i ovce i kozy, mění se jen dávkování. Nemám to vycucané z prstu, klostridiová infekce mne vloni hodně potrápila, pro letošní sezonu jsme s vetem dlouze hledali nejoptimálnější čas. Krávy byly jasný, inseminované v jeden den, dostaly to při neděle před plánovaným telením, u koz nevím čas připuštění, kozel ve stádě... kozlata se viditelně melou pomalu od půle ledna, když dám ruku na břicho a pohoupu, cítím plody a občas i srdíčka, ale vemena nikde, vulvy jeden den trumpetkové, druhý den čárečkové a říje to není... naočkováno mám. Jsem napjata, ale v klidu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za informaci, ovce jsou snad zabřezlé, ale právě nevíme ten termín, tak radši počkáme. Co s jehňaty? Kdy to dát jim? MarunaP

      Vymazat
    2. Jo, ještě poradím se samovýrobou, vy jste taková rukodělná:-)Koupila jsem v obchodě dubový úzký práh (stačil by i bukový), hřebíky, náhradní rukojeť k srpu, truhlářské svorky (na připevnění na stůl).Pak už stačí stojanová vrtačka. Bez stojanu to nemá cenu, neudrží se kolmice a zuby by šly šejdrem každý jinam. Jak je to v tvrdém dřevě, tak stačilo tam hřebíky naklepat, ani jsme je nejistili lepidlem. To až kdyby se to ochodilo. Jen jsem si ale měla vybrat tenčí hřebíky a dát je tím pádem hustěji, ale zase to vydrží nápor, rvu za to silou a vše drží. To je pak nádhera, jak ta špína padá dolů, pod stolem je jako bych tam ty ovce snad krmila:-). MarunaP

      Vymazat
    3. Nečekejte s vakcinací, pokud máte i jen podezření na pomnožení clostridií v ovcích. Clostridie jsou běžnou součástí osídlení střeva. V pohodě si vegetí s ostatními mikroorganismy a hostiteli neškodí. Když se "zadaří" a přemnoží se (dodávka těch navíc krmivem, tak vyloženě taky neškodí a nic moc se neděje, ale jen do doby, kdy se zvíře dostane do zátěže - vysoká březost, nástup laktace nejčastěji. Rodí se nedovivinutá života neschopná mláďata, to by se ještě nechalo prodejchat a vyrovnat se s tím, že sezona v háji, ale umírají i matky. A to je průser. Jde to rychle. Velice rychle. Jehňata se nakazí, a logicky i navakcinují, přes placentu.
      Dík za radu s hřebenem - rukojeť k srpu konkrétně. Přemýšlela jsem z čeho... S vrtačkou :-) umím, manželovi zahálí celkem dost dobře vybavená dílna. Chci použít padesátky hřebíky, nemáte odhad jak blízko k sobě, aby se dřevo neštípalo? Chtěla jsem použít základní rozteč řady 10 - 12 mm a metodou pokus omyl...

      Vymazat
    4. Honem jsem ofotila, ono je to názornější, koukněte sem
      https://plus.google.com/photos/108328170680547310014/albums/5852309122635864881?authkey=CPSa8-um9fC_-wE
      MarunaP

      Vymazat
  10. Vlna je závislost. Můj starší kolovrátek mi užnestačí, chci na podzim zainvestovat do modernějšího. To samé česání, mám jen hřebeny a jsem z toho "urvaná" a jde to pomalu. Takže bude i česačka :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doporučuju. Česání mi dovedlo občas práci s vlnou znechutit. Ještě že je na konci ten bonbonek v podobě předení :-)

      Vymazat
  11. Vladi, taky moc děkuju za článek ke kartáčům. Marianku trochu znám z klubů na Fleru, je to moc fajn paní. a je milé tě trochu zdálky vidět na profilové fotce :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Raději z dálky. Jsem tak moc nefotogenická a nerada se proto fotím, že bych mohla každou fotkou klidně strašit děti. U nás když se prohlíží rodinné momentky, tak se všichni sesednou a těší se, jak se zase zasmějou nad mými grimasami :-)

      Vymazat
  12. Vlaďko to je zase nápad!! Víte jak moc ty hřebeny teď chci? Jenže u nás je to pořád stejný frmol, sotva stihnu něco ušít nebo uháčkovat. Ale ty by se mi tak hodily!! žádné kartáče ještě nemám a vlny plný pytel a dost špinavý. Navíc za chvíli je jarní střiž! Chjo!!:-)

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý den, Vlaďko!!!! Jdu se s Vámi poznávat:o))) Dnes jsem se doklikala na Váš blog a jsem z něj nadšená!! Jsem taky rukodělná, ale spíš patchworková(mám za sebou i etapu paličkování, děláte nádherné věci) Ovšem máme dvě ovečky a berana, takže mi to nedalo a loni jsem poprvé zkoušela zpracovat vlnu, ale ostříhala jsem si jen tu čistou, takže byla krátká... No laik.Protože mám moc šikovného tatínka, udělal mi hřebeny na česání, moc mi to nešlo. něco jsem si zaplstila a tím to skončilo. Ale ve čtvrtek jsme opět stříhali , tak jsem se do toho pustila zgruntu, ale vlna je plná zbytků.... a v této chvíli jsem se doklikala k vám. Je mi jasné, že takových kvalit nedosáhnu, navíc jsem zjistila, že máme masné plemeno a bohužel ne na vlnu, ale rozhodně to budu aspoň zkoušet. A chodit k vám čerpat inspiraci! Ještě jsem vám blog neprojela celý, máte někde o čištění vlny? Napadá mě další stovka otázek, ale nechci vás děsit hned napoprvé :o)) Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím další rukodělnou nadšenkyni :-) A prosím, TYKAT! Připomíná mi to moje začátky před třemi roky. Probírala jsem se hromadou ne moc voňavé hmoty, pan střihač mě ujišťoval, že tahle vlna se na nic nehodí a mně se v duchu honilo hlavou co s ní, přece ji nevyhodím. Z "vlny k ničemu" jsem už udělala koberec, deku, tašky a spoustu dalších výrobků. Minimálně jsem se na ní naučila příst i plstit a taky tkát, takže opravdu nebyla k zahození. Je krátká? Když nepůjde spříst, půjde alespoň zaplstit. Článků o praní vlny tu pár je (štítek praní vlny) Na nečistoty z rostlin je ještě dobré rozprostřít si suchou vlnu na plachtu a vypráskat ji dvěma proutky. Chomáče vlny se při tom rozvolňují, smetí se uvolňuje a odnáší ho vítr nebo se drží na plachtě. Nevyčistí se všechno, ale velká část se z toho dostane. Zbytek pak při česání vlny.
      Tak hodně trpělivosti, té patchworkářky určitě mají dostatek, a taky hodně radosti s vlnou. Těším se na další návštěvu :-)

      Vymazat
    2. Moc děkuji! Chceš říct, že tu všechnu nádheru jsi zvládla naučit a udělat za tři roky??? Jsi fakt dobrá! Za rady děkuji a jdu se podívat. Máme suffolky, prý mají vlnu jak merino, ale neroste jim takový objem. A manžel mi nechal jen vlnu z jedné ovečky, ale to nevadí, na téhle se naučím a rok rychle uteče. Zatím to vyzkouším na menším objemu. Hezký den, Lenka

      Vymazat
  14. Dobrý den, chtěla jsem Vás poprosit, zda by nešlo umístit video jak s hřebeny češete.Lucie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel nemám nikoho, kdo by mě natočil. A bylo by to i zbytečné, protože na you tube je spoustu takových videí. Nevadí, že v cizím jazyce, stačí se dívat. Přidávám do tohoto článku pár odkazů na ně.

      Vymazat
    2. Ale teď koukám, že už tam ty odkazy jsou. Klikněte si na ten v němčině.

      Vymazat
  15. Ahoj Vladěnko,srdečně zdraví Jiřka.
    Mám velmi neposedné ruce a pocit,že mám i málo času.Tím,že jsem navštívila tvoje stránky jsem si ušetřila veliké množství otázek.Vlastně si vyhledávám jen odpovědi.Je moc příjemné zjišťovat co je šikulek na světě.Moc ti fandím a dík,že se zde mohu přiučovat.Od svých 7let jsem toužila mít kolovrátek,až do důchodu jsem si ho pořídila.Nyní se učím vdůchdu zacházet s kolovratem a pomoci internetu a moc šikových děvčátek kolem toho.Velice mi to těší.Dědu mám šikulu tak mi udělá ty hřebeny.Měj se moc heky ať se ti dílo daří,ráda se sem budu vracet.

    OdpovědětVymazat