středa 6. března 2013

Příze klaun


S posledními barevnými zbytečky z jakoba jsem si trochu pohrála. Cvičila jsem si na nich česání s hřebeny, předení tenounké nitky i navajo seskávání.



barva za barvou, všechny jakobí

Vznikla příze - klaun, takový barevný mišmaš podle toho, jak mi zrovna přišly barevné česance pod ruku. Nesnažila jsem se o nijaké pořadí barev, jen jsem si hrála.
 
seskáno do trojnitky

Výsledek se mi líbí. Příze přesně tak strakatá jako jsou ovečky, co ji nosily na svém hřbetě.

výsledný melír

Pevná trojnitka se zase nabízí pro upletení ponožek. Tak vznikly trochu crazy ponožky pro sestru.


Pletení uz jednoho klubka používám hodně často. Jednu nit beru z centra klubka, druhou z vnějšku. Nic se mi nezamotává při práci do sebe a mám jistotu, že budu mít pro obě ponožky stejné množství příze. To se mi při odmotání poloviny na nové klubko nikdy nepovedlo.Klubíčko ale musí být smotané buď průmyslově, na strojku nebo na kolíku. Jinak to nebude fungovat.


Doufám, že sestra ustojí odlišnou barevnost obou kusů, kterou jsem se snažila sjednonit alespoň v lýtkové části. Tam už jsou pletené černou dvojnitkou. Klaun došel.


23 komentářů:

  1. To se ti moc povedlo, je to prostě originální design, druhé přesně takové nemá nikdo:-) Já taky hodně používám dvojkoncové klubíčko. Vznikne mi na "tureckém" vřetánku z Dalinu. Je to praktické při skaní dvojnitky. Začínám se učit předení na kolovrátku, ale vůbec si netroufnu na skaní, to musím dodělat na vřetánku. Bohužel(pro někoho bohudík) jaro už se na nás tlačí, dneska jsme dělali na zahradě jak šroubci - vyhrabování trávy, stříhání starých listů na jahodách, setí hrachu. Včely nosily pyl z lísek, nožičky měly, jako by si oblékly bombarďáky. Já léta letoucí nejvíc miluji zimu, jsem zalezlá a dělám si "svoje". Pak se na nás vrhnou zahrady jako ty hydry:-( MarunaP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše zahrada je ještě z poloviny pod sněhem a z poloviny zmrzlá na kost. Včeličky měly teprve předevčírem první prolet, jíst ještě není co. Když je přes den sluníčko, v noci je -10. Tady je zima vždycky tak ledová a dlouhá, až mě to štve. O to kratší mám pak možnost něco vypěstovat a ještě mi to často i po zmrzlících zmrzne.
      Že jsou tu tužší podmínky je vidět i na ovcích. Valašky s hrubou vlnou ji mají krásnou, kašmírka se nádherně ochmýřila, jen merinka má na hřbetě vlnu strašnou. Nevydržela všechny ty povětrnostní výkyvy - sníh, mráz, déšť. Začíná jí to shora za krkem odpadávat. Doufám, že bude mít vlnu k něčemu alespoň na bocích.

      Vymazat
  2. Vladi, s tím odpadáváním vlny, čím myslíš, že to je? U nás počasí bylo normální, byly horší sezony. Naše jsou taky takové nějaké otrhané, kolem krku hlavně, tak jsem manžela pérovala, že mají to krmítko nějaké špatně konstruované, že tam cpou krky až si otrhávají vlnu. U jedné jsem zase zjistila něco takového divného ve vlně, tedy jen místy, hlavně na hřbetě, ale svrab to podle literatury asi není. Vypadá to jako zdrclý lanolin. Nejsou to merinky, ale vlnu mají dost jemnou. MarunaP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona je za tím krkem hrozně zakrmená (zapadané seno). Měla to už vloni, vlnu zpoza krku jsem vyhazovala. Další věc je, že se nedokáže zbavit vlhkosti tak snadno, jako valašky. Ty se vyhrbí a vytřepou vodu z kožichu jako pes. Merinka nasákne jak houba a chodí vlhká. A nejvíc právě za krkem. Všechno tohle spolu s mrazem podle mého pak způsobí, že se vlna úplně upálí jak je jemná. V zahraničí to řeší tak, že ovečky chované na vlnu dostanou oblečky - takový kabátek na celou horní část těla. Neumím si ale představit, že by v tom Matylda chodila celou dlouhou zimu. Přemýšlím ještě o posunutí střiže na podzim, nůžkama ji nikdy nevezmu úplně dohola, do mrazů by zase zarostla. Vlna z letní střiže je vždycky kvalitnější. Jsou to jen moje domněnky, ale to, že merino je původem ze Španělska a daří se mu v Austrálii, na Zélandu, všude tam, kde je mírnější klima... To musí mít na kvalitu vlny určitě vliv.

      Vymazat
    2. Mám taky jednu Merinku na předení a stříhám ji tak v září nebo říjnu. Do zimy je zase chundelka. A teď na jaře si vůbec neumím představit jak bych to vyčesávala.Stejně ta měkost její vlny je nádherná. Jemnější jsou snad jen shetlandský ovce.Prodávám teď jednoho berana s vlnou ohodnocenou AAA. Nechcete to zkusit?

      Vymazat
    3. Markéto, moc děkuji, že jste mi moje domněnky o střiži potvrdila. Je to dost nepraktické živit si ovci a nemít z ní to, co bych si přála.
      A beránek? já bych ho brala hned, a taky lamu a další kašmírovky... A dcera by zas chtěla rozšiřovat kozí stádo... Jenže kdo to má živit? Letos byly zásoby sežrané už v lednu a museli jsme shánět nové. V létě osíkáme, co se dá. Už to dávno není tak, že by nám ovenky pomáhaly s pozemkem místo sekačky. Nějak nám to přerostlo přes hlavu :-)
      Kdybych si ale měla pořizovat jiné ovce (ne že by to hrozilo, valašky mám ráda), byl by to jakob. Tahle vlna mi učarovala víc než merino.

      Vymazat
  3. jsou to krásné ponožky! snad se je naučím taky někdy, zatím nejsem v pletení tolik zběhlá. ale snažím se a pomaličku nabírám zkušenosti...
    u nás v horách taky jaro přichází naněkolikrát a i pak bývá chladno.
    jsi tak pracovitá, obdivuju, kolik toho zvládneš. mě poslední dobou tak bolely ruce, že na stav jen koukám. ale místo toho mám teď zase předení a háčkování.
    Marunko, jestli si to přečtete, přeju příjemné předení. to musí být nádhera, ten pocit, když je kolovrat nový a člověk může příst, kolik chce. ještě si pamatuju na tu ohromnou radost...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za přání, kolovrátek je nádherný na pohled, všem se líbí. Maruna P

      Vymazat
    2. Já vůbec nemám pocit, že bys nic nedělala. A u mě je to zase tak, že něco vzniká hodně dlouho, než se to tu objeví. To není tak, že včera jsem česala a dnes mám ponožky :-) Ségra na ně chudák čeká už od podzimu.
      Vy mě obě pořád tak lákáte s tím kolovratem... Řekněte mi, jaký má vstupní otvor pro přízi, je to aspoň 1 cm? Dá se na něm příst dost silná vlna?

      Vymazat
  4. Ponozky urcite potesi a zahrejiu.Ty uz predes jako profesional.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, děkuju za pochvalu :-) Neposlala bys nám trochu teplíčka, abychom už ponožky nepotřebovali?

      Vymazat
    2. Vladko budu lakoma a asi neposlu my si tepla a slunicka ted opravdu uzivame kdyz uz je podzim a tolik to nepali.Ale ono k vam uz stejne brzy prijde.

      Vymazat
  5. Nádhera! Ponožky plést neumím. Jednou jsem učinila pokus a tak jsem to utahovala, že mi pak už ani nešlo píchat jehlice do ok! :o)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak zase umíš jiné věci a třeba někdy dojde i na ty ponožky. Na kulatých jehlicích mi to jde nějak líp než na pěti.

      Vymazat
  6. No ovšem to jsem skvostné ponožky! Už delší dobu se chodím na Váš blog kochat a sbírat inspiraci a praktické informace. O jarních prázdninách, když byly děti nemocné, jsem seděla u kolovratu a kartáčů snažila se o tenkou nitku a navajo. Byla jsem potěšená, že to docela šlo, jen jsem si tím přivodila kombinaci alergické rýmy a zánětu dutin, tak holt česání zásob, co mám budu muset nechat na leší počasí ven. Jen ještě najít pěkný zdroj vlny, mám přístup zatím jenom k romanovkám, se kterými si trochu díky pesíkům jak drátům trochu nevím rady. Pod Vašima rukama vznikají nádherné věci, klobouk dolů!
    Diana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diano, děkuji za návštěvy i milý komentář. Vlnu z romanovky jsem taky jednou dostala, ale byla zplstěná už asi ovečce na hřbetě. Škoda! byla to nádherná stříbrná šedá, alespoň na koberec by byla dobrá. Teď na ní spí kocour, stačilo to jen trochu ostříhnout.
      S alergií je to u nás podobné. Já sice nic necítím, ale děcka odchází do jiných komnat s hlasitým smrkáním i remcáním. Chvíli jsme to sváděli na kocoura, ale byl to jacob. Ono je taky pak co uklízet, když se češe doma, dost se z toho práší. Taky už se těším ven.

      Vymazat
  7. Neváhám a píšu komentář:-) Jsem moc ráda, že jsem na Váš blog natrefila, je to jako najít poklad!

    OdpovědětVymazat
  8. Vladi, ty ponožky jsou super a to, že jsou odlišné, to je naopak dělá zajímavými - kreativitě se meze nekladou.

    OdpovědětVymazat
  9. Vladko, to je nadhera, jak vlna, tak ponozky! Zrovna se take chystam na navajo spradani/seskavani (novy vyraz)a jsem zvedava, jakou barevnou kombinaci dostanu. Preji krasnou nedeli a zdravim, Monika....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Zaběhnu" se k tobě podívat, tohle seskávání má vždycky hodně zajímavý výsledek.
      A děkuju i za přání, lezavé předjarní počasí přeje jen mým domácím koníčkům. Venku se dá vydržet jen po dobu, než nakrmíme a projdeme se psem tradiční okruh a pak zpátky ke krbu a kolovratu.

      Vymazat
  10. Vlaďko, našla jsem firmu, od které mám tu kobercovou vlnu. Je to klatex s.r.o, na svých stránkách vlnu nemají, ale zkuste se dotázat. Matně si pamatuju, že tenkrát ji taky neinzerovali.

    OdpovědětVymazat