úterý 26. března 2013

Sněženka a Sněhurka


takto vypadají pastviny, co by se už měly spíše zelenat
Sníh všude, kam se podíváš. A do té sibérie přivedla na svět beránka - junáka naše Sněženka. Holka jako lusk, modelka mezi ovcemi. Synáčka si ošetřila pěkně, ale když jsem došla na kontrolu, pobíhal nohateček s dvojčaty Fešule Bárbry. A Sněženka se hnala za mnou, jestli není něco pro mlsný jazýček, syneček nesyneček. Připomíná mi to pohádky o krásných sestrách a Popelkách, co si vezmou všechny starosti na svůj hřbet.
v porovnání s bárbřaty je docela velký, holt jedináček


a fešák po mámě

Beránek nevypadal, že by strádal, nožky se mu netřásly, docela solidně se na nich udržel i ve sněhu a hlasitě békal spolu s ostatním potěrem. Zřejmě Sněžence křivdím. Stejně jsme je dali do separace, aby si na sebe zvykli.

bárbřata jsou chytrá, hřejí se navzájem

kuk, jde se ven?

nějaký doping na cestu

a zas nazpátek

chytré kozy vystrčí nanejvýš čumáček

jen Bivoj to nese statečně (nic jiného mu nezbývá)

Ven teď vycházíme jen v případě nutnosti, tedy postarat se o zvěř a pak rychle zpátky do tepla. Všechno by bylo dobré, kdyby byl tak prosinec a ne konec března. Semínka líně zahálí připravené v bedýnce, ale kam je naseju, nevím. Krok je mrzutý, jeho procházky jsou velmi krátké. I tak si připadám, že se procházím někde za polárním kruhem. Jen dnes sníh všechno trochu zmírnil. Zima je snesitelnější.



Krokovi sníh nevadí
Ledový fičák mě žene rychle nazpátek ke krbu.

A ke stavu... Vlny mám zatím spředeno málo, jaksi mi nezbývá žádný volný čas, a tak došlo na experimentování s objednaným materiálem. Musím poznamenat, že mé internetové pátrání po přírodních materiálech, co by se daly natáhnout jako osnova, mělo dost žalostné výsledky. Pletařky mají výběr, vyšívačky a dnes už i krajkářky také. Ale tkadlenky? Bída. Ne všechen materiál totiž vyhovuje. Poměrně drahý krajkářský len se ukázal pro účely tkaní nevhodný. Dost jsem ho vypotřebovala na osnovu, ale na útek už jsem raději použila bavlnu, co dům dal. A dům dal starou zásobu Sněhurky a ta vypadala zatkaná do lněné osnovy velice dobře.
Takže se objednávalo. Niťárna Česká Třebová, moje oblíbená adresa co se týče Perlovky a Moniky, nabízí i krásně barevnou škálu téhle dávnověké příze.


Osnova se napínala bezvadně, zvládla jsem to tentokrát bez pomocných rukou. Našla jsem si v knížce vzor pro tkaní typu summer and winter. Nemám pro to český název, ale jde o to, že vzor se tvoří po lícové i rubové straně, jen v opačných barvách. Tkanina mi sice nevyšla tak, jak ukazovala moudrá knížka, a asi vím, kde jsem udělala chybu, ale nevadí. Jen se učím, tak to nebolí. Vzor jsem si upravila podle toho, jak si žádaly nitě. Cosi vzniklo a nevypadalo to špatně. Teprve po sundání se stavu jsem se rozhodovala, co z toho bude dál. Velikonoční prostírka v zelené by klidně mohla být i ručníkem. To mě napadlo, když jsem ji srážela v teplé vodě. Žlutá pididečka zase připomínala utěrku. A z posledního dotkaného vzorečku vznikl sáček na drobnosti. Ten ale ukážu až jindy. Opět se setmělo, venku se čerti žení s babicí zimicí, po tmě se fotit nedá.





ažurka je dodatečně vyšitá

Tohle je prub, neboli zkouška - kytička měla mít poněkud jiný a pravidelnější tvar a měla být výraznější. Není :-) Ještě to prostě neumím. Jde o hustotu a sílu nití a to se snad naučím jen dalším zkoušením.


Při ručním začišťování a došívání těhle věciček se mi hlavou honily další a další nápady na využití Sněhurky. Jen jestli je budu moci někdy uskutečnit (:-/

20 komentářů:

  1. Já bych si ty nové tkaniny tak ráda pohladila! A jehňátek je mi líto, že se narodila do takové sibérie...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jehňátkům to tak nějak nepřijde. Mají si kam zalézt a hřejí se navzájem. Je to pěkné pozorovat je, jak se k sobě tisknou. Nebo se přitisknou k máminu kožichu a je to.

      Vymazat
  2. Teda Vlaďko, vy si tam u vás užíváte. Tady v Podkrkonoší taky pořád mrzne a fouká hnusný ledový vítr, ale bohužel na sucho. A fakt je, že sníh už nemusím. To Tvoje tkaní je boží a musím se přiznat, že Ti ten stav docela závidím, protože tohle na tom svém nedokážu ... a už se těším na další výrobky. Krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On ten vítr je mnohem horší, než když takhle zasněží. Užívali jsme si ho celý minulý týden. Doufám, že už je to poslední záchvěv. Vždyť už přiletěli špačci. Ti asi chudáci koukají, kde se to octli.
      Se stavem máš pravdu. Dost jsem se osmi listů obávala, ale teď jsem ráda, že jsem si tenhle stav vybrala, a nebála bych se ani více listů, když vidím ty možnosti. Je to ale stav spíš na jemnější práce. Jsem zvědavá, jak mi půjdou hrubší koberce. Zatím nemám napředeno.
      Jak tak brouzdám netem, viděla jsem ale také nádherné věci dělané právě na tom tvém stavu. Nedostatek listů tkadlenky vyrovnávají tak, že si za list proplétají do osnovy soustavu tyček a s jejich pomocí si pak zvedají potřebné pořadí nití. Nebo leno lace, to je docela efektní záležitost. Jestli neznáš, koukni sem:
      https://www.youtube.com/watch?v=Fce81CIu82Y&list=PL5FB809F5639B9608
      https://www.youtube.com/watch?v=PZ1HN7-BY-U

      Vymazat
    2. a ještě jedno s pick up sticks:
      https://www.youtube.com/watch?v=YGtqjQUcQl0
      a další vzoreček:
      https://www.youtube.com/watch?v=yeucN2Ge4x4

      Vymazat
    3. Já vím, že toho na tom mém jde taky dost, dokonce jsem si pořídila i nějaké knížky, ale je to přece jen pracnější a navíc bych občas právě ráda ty jemnější věci. Nicméně jsem si přikoupila ještě sadu bloků pro přídavný list, tak to musím vyzkoušet .... jen kdyby mi chtěl tak někdo natáhnout osnovu :-D

      Vymazat
    4. Ano, to je jediná stinná stránka toho všeho. S osnovou se patlám dva dny a utkáno je pak za chvilku.

      Vymazat
  3. Blahopřeji k dalším přírůstkům. Vaše stádo už je opravdu početné. My máme pořád jen toho jednoho beránka, druhá ovečka se k ničemu nemá, i když vemínko už je znatelné. Bohužel to vypadá, že k nám nepřišla zabřezlá a že jehňata (pokud budou), tak budou taky po nebohém beránkovi. Zatím nepíšeš žádná jména. Nebo čekáš, až se ti sjedou děti na Velikonoce? Náš jedináček se bude jmenovat Sven (a kompletně vlastně Sven Erikson :-). Já se ke kolovrátku vůbec nemůžu dostat. Již druhý týden funguji coby babička na plný úvazek, situace se zvrtla do úplné nouzovky, kdy jedenapůlroční vnučka musela nakonec k nám. Musím ti pochválit fotky na blogu. K počítači se dostanu většinou jen s malou na klíně. Chce vidět zviřátka. U tvých fotek se mohla ubékat, umékat a uhafat. Zítra ji předám druhé babičce, ale asi budu muset občas zafungovat. Moc obdivuji tvoje výrobky. To je pro mě první liga, zatímco já jsem ani ne vesnický přebor. Holt, kdo umí, ten umí. Maruna P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jména nedávám záměrně. Nemůžeme si je nechat. Je to k neuživení. Možná pojmenuji holčičky, ty jsou zatím tři, jedna kozí a dvě ovčí. Ale jestli je bude někdo chtít, to nevím.
      Já zas závidím tobě ty babičkovské povinnosti i radosti. S dětičkami je přece jen větší zábava, než s ubečenými jehňátky. Každá máme něco.

      Vymazat
  4. Prześliczne te Twoje maluchy. Jakie całkowicie wielkanocne.

    OdpovědětVymazat
  5. Beránek je překrásný. Žasnu, jak jsou zvířata i na ten nečas připravená. Vyklubou se a hned jsou schopná být v zimě venku!
    Ty dečky jsou krásné! Moc hezké a jemné vzory!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A mají ten nejkrásnější a nejjemnější kožíšek.

      Vymazat
  6. Sněženka ma beranka! Pogratuluj jej ode mnie! Ileż Ty musisz mieć roboty przy tym powiększaniu się stada! I jeszcze znajdujesz go trochę na te tkane cudeńka - wcale nie wyglądają jak wprawki i próby!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyřídila jsem pozdravy, oba se mají dobře.

      Vymazat
  7. Panečku to je chundelaté nadělení...je to moc milé pozorovat virtuálně život, o kterém jsem donedávna neměla ani potuchy....děkuji za zprostředkování.
    A tkaní....velmi příjemné kochání ve tvém podání....děkuji mnohokrát.
    S milým pozdravením....pherenis

    OdpovědětVymazat
  8. Vladěnko, Ty jsi až neskutečně šikovná! Nádhera, vidět Tvé výrobky.
    A mláďátka... co k tomu dodat - máš mnoho radosti (i starosti) kolem sebe.

    OdpovědětVymazat
  9. U vás je to jak v kojeňáku! :o))) Je mi ale těch malučkých líto, že první, co okusí je sníh a ne travička..
    A tkaní máte paní tááák krásné, že tady achám a koukám a koukám a...

    OdpovědětVymazat
  10. Smekám...žasnu...chválím...už nějakou dobu nakukuju na váš blog. Jste neuvěřitelně šikovná. Krásný den. Veronika

    OdpovědětVymazat
  11. To krasa, to jsi sikovna :-)
    Jeste tolik snehu? Tady take cekame na jaro, porad nic :-(
    Ale i tak - Vesele Velikonoce!

    OdpovědětVymazat
  12. snad už to jaro přijde, aby se malí i velcí proběhli po travičce. však i čvachta by byla lepší, než ty závěje...
    a umíš, Vladi, umíš! jestli se ti něco nezdá, tak to časem vyladíš a já na tom stejně nevidím jedinou chybu. jsi moc šikovná.

    OdpovědětVymazat