neděle 28. dubna 2013

Ovčácké žně


Dlouho očekávané jaro k nám vtrhlo tak bleskově, že teď pro změnu nevíme, která práce hoří víc. Semínka už měla být dávno v zemi, plevel v květinových záhonech rostl snad i pod sněhem  a stromky a ovocné keře prosily o ostříhání, protože je nejvyšší čas kvést. Do toho bylo nutné uspokojit i zvířecí potřeby. Kožíšky, co hřály celou dlouhou zimu, teď spíš překáží. První o něj přišli Pedro s Evelínou (angoráčci) Ze zad jsem sklidila nádhernou dlouhou a bělostnou vlnu. Zbytek jsem musela vyhodit, podestýlka a dlouhá zima udělaly své. Po nich přišly na řadu kozy kašmírky. Tady tolik nejásám. Vlny není moc. Ale nevadí, smíchám ji třeba s hedvábím, to by mohlo být pěkné.



Nakonec ovečky, jedna za druhou s beranem v závěsu, přicházely o svou huňatou zimní vlnu. Kvalita byla různá. Sněženka měla vloni vlnu pěknou a bílou. Letos to bylo to nejhorší, co jsem zatím kdy ostříhala. Jako by jí něco chybělo. Možná proto zavrhla své mládě. Může za to dlouhá zima? Vidět na ní není nic, žere jako ostatní, ale vlna je na vyhození. Byla ale plná lanolinu, zkusím ho z ní dostat. Vyhodit ji můžu až potom. Merinka Matylda měla na bocích vlnu velmi pěknou a letos ji měla i čistou. Jen nemůžu přijít na to, proč jí ze hřbetu na dvou místech odpadla. Jako by byla upálená. Mysleli jsme si, že jí to některá rohatice vytrhla během boje u jeslí, ale při stříhání to tak nevypadalo. Byl to takový zvláštní flek, kde vlna najednou ztratila kondici a pevnost. A pod ním už zase byla vlna v pořádku. Vrtá mi to hlavou a ráda bych znala odpověď. Nezná ji někdo z vás?



 Odbyla se také ovčí a kozí manikůra, známkování a další nezbytná ošetření. To je ta méně příjemná část chovu. Dělat se to musí, ale např. ušní známky v ouškách malých jehňátek jsou mi hodně proti srsti.

malé růžky x velké rohy

Ovečky se stříhaly i po okolí. A majitelé se rádi vlny zbavili. Získala jsem tak pár pytlů suffolku a ten si připravím pro letošní barvící sezonu. Už se těším, ale bohužel je tu ještě mnoho povinností ke splnění.


Z toho všeho vyplývá, že na blogování i na koníčky nezbývá čas. Ne že bych nic nedělala. Po večerech se češe, přede, plete, tká,... Ale fotit nebo psát články, na to už mi čas nezbývá. Tady je malá ochutnávka.
Snad se k nějakému psaní dostanu, až bude vše hotovo.

pro ponožky z jakoba a zwartbles

přírodně barvená valaška - přípravy na nový koberec

zkouším příst vlastní vypěstovanou bavlnu

utěrky tkané ze sněhurky

prostírky tkané z různých materiálů, co dům dal

A jaké že vlastně byly letošní ovčácké žně? Pro mě cekem slušné. Osm mladých (a stále jsme ještě v očekávání dalších, Kazi a Jenůfa si dávají na čas) a několik pytlů vlny, která na koberce bude určitě dobrá. Také mám radost, že jsme všichni přežili dlouhou zimu a nikdo netrpěl hlady.


Kazi sobě i vám přeje hezké sluníčkové dny! 
A až se tu objeví příště, doufám, že už bude taky s vlastním jehňátkem. Zatím jen okukuje ty cizí.

17 komentářů:

  1. Paráda, už jsem si říkala, jestli jste tam nezmrzli(o:

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak zima nám už fakt není. Na práci je taky dobré to, že zahřeje :-)

      Vymazat
  2. Moje merinka také letos na několika místech opelichala.Vypadala jako by ji někdo vyholil. Bylo to po porodu.A o jehňata vinou berana přišla. Pan doktor říkal, že se to občas stává...Asi stres.

    OdpovědětVymazat
  3. A jak jste dokázala vypěstovat bavlnu??? To u nás jde?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pěstovala jsem ji ve skleníku v květníku. Krásně kvetla, ale tobolky nestihla vytvořit. Tak jsem ji přenesla domů za okno a tam došla. Připravuju reportáž, ale jak říkám, není čas.
      Mimochodem, pak jsem chodila po Praze a tam všude nabízeli suché větvičky bavlníku i s bavlnou uvnitř tobolek jako dekoraci. A mně dalo velkou práci získat alespoň tři tobolky :oD
      U oveček pořád nějak zpytuji, jestli nedělám chyby, jestli se nemohlo udělat něco navíc, aby byly úplně OK. Manželovi tím lezu na nervy, že pořád něco vymýšlím.

      Vymazat
  4. To Vám verím že práce je už veľa.U nás tiež čakajú ovečky na jarnú kozmetiku a budem sa musieť s nimi rozlúčiť .Budú mať nového majiteľa,lebo pri tej všetkej hydine ktorú môj manžel má ako záľubu sa to všetko nedá.Ale nepôjdu ďaleko ,zostávajú v tej istej dedine.Nech sa Vám darí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by mi bylo hrozně líto. Nedokážu se rozloučit s žádným kusem. Ono se to se mnou téměř všechno mazlí a poslouchá na zavolání, to ještě loňský rok nebylo možné (já vím, že hlavně kvůli dobrotě, co mám v kapse, ale namlouvám si, že i kvůli mně samé ;-)

      Vymazat
  5. Máte toho opravdu hodně, zvláště když musíte do práce. Tvoje výrobky jsou perfektní. To jaro nás taky prohání. Sela jsem na zahradě věci, které normálně mají odstup asi měsíc. Teď se to ale všechno nahrnulo. V lese jsme dosazovali poslední sazenice, konečně už nemáme místo, hurá! Všechno pučí o závod a musí se kvaltovat. Já mám smůlu, koupila jsem si kolovrátek a moc ho zatím neužila. Mám za sebou 5 týdnů opatrování 1 a 3/4leté vnučky od rána až po večerní uspávání (o pracovních dnech). Je to už na palici. Teď celou rodinu skolila prudká střevní chřipka. Ovce čekají na přesun, stříhání je v plánu, ale ..... S tou Matyldou - na jedné ovečce to mám taky, má asi 3 holé fleky, jeden jsem jí vyškubla já, jak jsem ji chytala a kontrolovala vemínko. Nějak to nezarůstá, ve vlně je děsně zdrclého lanolinu nebo co. Studuji, jestli to není prašivina a podobně. Asi ji po ostříhání něčím omyjeme aspoň molitanovou houbou, ale ještě nevím, jaký roztok by se hodil. Budu se muset zeptat veterináře. Nebo kdyby někdo poradil zde? Maruna P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spoustu lanolinu, až tak, že jsem do vlny ani nemohla zajet nůžkami, měla Sněženka. A pod tou vrstvou hodně jemnou ztenčenou vlnu. Když se na ně, holky vychrtlý, dívám, myslím si, že to bylo fakt tou dlouhou zimou. Byly jen na senu, k tomu liz a minerály, sem tam okus jehličí. Zřejmě to nestačilo. Musím se zamyslet, co s příští zimou. Sem přichází jaro ještě později, než kde jinde, dobře tak o 14 dní a to pro nás znamená jeden kuláč sena. Tráva teď teprve začíná růst a to holky stačí spást.
      Ohledně vlny a jejích defektů jsem projela všechny možné stránky i literaturu a nenašla nic. U Matyldy to vypadalo na spálenou vlnu, ale to je od hnoje a bývá to na břiše. Na hřbetě to je poněkud nelogické.

      Vymazat
    2. Naše dámy dostávaly seno a k tomu obden zrní. Každý den 2 nakrájená jablka a 2 brambory na kus. Uhynulého beránka po pitvě doktor popsal jako dobře živeného (asi až moc). Naše už si libují na trávě, seno jim nejede. My jsme jim dokonce dávali selenové tablety pro lidi. Takže pořád myslím spíš na parazity než na chabou výživu. MarunaP

      Vymazat
  6. Krása, krása, také velká makačka, ale pro mě velmi inspirativní!! Tedy hlavně to, že ta dlouhá zima mě vyšťavila stejně jako Vaše ovečky, vlasy mi padají, jsem pořád nemocná, no, spánek (za to zima nemůže, to děti:-) a vitamíny mi chybí. Ale už bude líp a snad aj zvířectvu se bude dařit, když je jaro konečně tady! Tak hodně zdaru a ať se Vám to množí!

    OdpovědětVymazat
  7. U nas też zakwitła forsycja, ale spadł na nią deszcz.
    Piękne te Twoje kozięta, mam nadzieję, że dobrze rozpoznałam. Mają super rogi.

    OdpovědětVymazat
  8. Vladko moc zdravim! Stado vypada nadherne ale musi to dat prace. Spradena prirodni i obarvena vlna je uzasna a take vsechny tkane vyrobky vypadaji bajecne, jsi moc sikovna! O zkusenost z pestovani a tkani bavlny bych si toho rada precetla vic, tak se uz moc tesim na tvou "reportaz" :)

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Vlaďko! Máš to jako vždy naprosto krásné a tak pečlivě udělané teším se hlavně na tu bavlnu to mě moc zajímá krásný nový týden přeji tobě i zvířeně!

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Vladi, zrovna jsem si říkala, že Ti napíšu a zeptám se co se děje, že se nic neděje :-D Vím, že máš hodně práce okolo zvířátek a ještě k tomu chodíš do práce. Příze na koberec je skvělá a o tkaní ani nemluvím ... je to perfektní!!!! A i já se už nemůžu dočkat reportáže o pěstování bavlny, protože jsem zkoušela příst kupovanou v česanci a to teda nebyla žádná sláva. Tenhle chomáček vypadá podstatně líp a určitě se i líp přede. Ten česanec je jako když si koupíš normální vatu. Přeji krásné jarní dny.

    OdpovědětVymazat
  11. Vladi, skvělý blog. Jsem ráda, že jsem na něco takového narazila:-) Pletu už snad 22 let a tohle jsou opravdu Stránky pro mně:-).Bušli mít zájem, zvu tě na návštěvu mého blogu. Já ten tvůj budu určitě pečlivě sledovat:-))Věra

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Vladko, dnes tve google+ funguje. Minule me to psalo, ze nejsem v kruhu tvych pratel a tvuj blog tam byl pro mne nedostupny. Tak snad je uz vsechno v poradku. Ja pouzivam "bloglovin" Je to zdarma, vsechny blogy, ktere sledujes jednoduse prevedes jednim kliknutim tam. Potom to velice prehledne ukazuje vsechny nove prispevky, ktere muzes oznacit mezi sve oblibene. Take si velice jednoduse roztridis blogy do kategorii, ktere si sama vytvoris. Neagituji ti tady, naopak, jsem rada, ze jsi si nasla, co vyhovuje tobe. Jen me budes muset na "bloglovin" nasledovat, jestli chces v budoucnu stale mit moznost mi obcas napsat. Ja vim, na co menit to co tolik let funguje? Asi pro to, aby jsme se nenudily :)) Mej se pekne, Monika.

    OdpovědětVymazat