pondělí 20. května 2013

Hop sem, hop tam


Tak bych charakterizovala své současné snažení. Zahrada připomíná výbuch sopky, jen místo lávy tryskají trávy :-), což je dobře, bude co sušit. Tráva v záhonech už tak dobrá není. Bylo nutné překopat, přerýpat přehrabat, přestavět a přesázet polovinu okrasných záhonů, což u mě znamená pár desítek metrů čtverečních (nejsem žádný troškař). Něco se vyházelo, výstava Hobby v Českých Budějicích poskytla nové sazenice, aby bylo opět co sázet, okopávat a hlavně zbavovat plevele.

miluji večerní vůni šeříku a konvalinek

Slunečné dny konečně umožnily vyprat první pytel vlny, co teď pozvolna suším. Kazina vlna je tentokrát pěkná bílá a jen málo zašpiněná. Ještě se rozmyslím, jestli ji budu barvit.



Stačila jsem obarvit zbytky podzimní vlny z jehňat - rebarborové listy daly jemnou zelenožlutou barvičku bez jakékoliv pomoci mořidla. Rebarbora totiž sama působí jako mořidlo.




A nakonec novinka - Jenůvka se konečně uráčila a je podruhé mámou. Tentokrát se jí povedla pěkná holčička. Bude to dobrá máma. Zvládla všechno sama, jehňátko pije a Jenůvka si ho střeží a vysílá hrdelní signály na všechny strany - to je moje dítě!



Ostatní jehňata už jsou pěkně narostlá a dělají nám radost. Takhle sebou vždycky plácnou, když je horko a otravují je mouchy. Ožijou zas až navečer a brzy po ránu už je opět vidíme, jak se pasou. 

moc se mi líbí zabarvení bárbřat. Škoda, že nezůstanou na chov!


Jsem poněkud uhopkaná, ale spokojená. Je za námi něco málo vidět. Hezké dny!

18 komentářů:

  1. Vladi, nádhera.Jehňata krásné a ty jejich kudrlinky:-)) Vždycky, když vidím tu počesanou vlnu...Krása...Užívej slunečných dnů pa Věra

    OdpovědětVymazat
  2. Vlaďko, jedním slovem náááádhera - miluju rododendrony i vůni šeříku a konvalinek!!!!! Ovečky jsou miloučké a vypraná vlna vypadá taky hodně dobře. Přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tou vlnou jsem moc spokojená, protože z ostatních ovcí to byla docela špatná kvalita. Zřejmě to způsobila dlouhá zima.
      Tahle je bělounká a jak jen to u valašky jde, i docela jemná. Uvidím, až ji spředu.

      Vymazat
  3. Vlaďko máš pravdu, roste všechno, ale tráva nejvíc. Nemáme žádné zvířectvo a trávník sekáme i dvakrát týdně a je to docela otrava. Jehňátko je kouzelné tak ať se mu dobře daří :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlasti s trávou je to věčné dilema. Nejdřív jí má člověk až nad hlavu a neví co s ní. My ji teď zas naopak vytahujeme očima ven, aby se bečící a mečící havěť měla čím nasytit.

      Vymazat
  4. Vidíš, to mi dělají naschvál! Sotva vytáhnu paty tak se narodí. Je pěknounká, má nos jak Bivoj, vid? :-) sarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Má se k světu, jen má hustší průjem, tak zas hledám, jestli je to normální nebo ne. Na iF jsem našla, že je to normální, tak nevím. Jsou teď na staré pastvě, aby si mohly zalézt. V noci hrozně lilo, ale přežily to. Jenůvka si ji hlídá, je to fakt dobrá máma.

      Vymazat
  5. Vlaďko, gratuluji k přírůstku. A obdivuji krásně bílou vlnu. Nemám vlastní ovečky, a tak peru z darované vlny (mnohdy je velmi zašpiněná a zakrmená). Ale i když přetřídím a peru v mnoha vodách + nakonec v šamponu, vlna bílá není ani zdaleka. Přemýšlím, kde dělám chybu.

    OdpovědětVymazat
  6. Sáro, to je dané plemenem ovce. Některá plemena mají vlastní barvu jemně smetanovou nebo vysloveně zažloutlou. Naše valaška nebo třeba jakob nebo texel mají pěknou bílou bez větší námahy. Na zažloutlou vlnu jsem vyzkoušela bělidlo. Vlnu to zjasní, ale taky hodně odmastí, což není zrovna žádoucí, protože lanolín udržuje vlněná vlákna v kondici. Taky existují prací prostředky s přidaným lanolinem, to ale určitě nosím dříví do lesa. Zažloutlou vlnu raději barvím. Někde jsem taky četla, že v průmyslu se to dělá chemicky peroxidem asi, jako když si odbarvujeme vlasy. Možná by to taky tak šlo, ale zas je to chemie, co vlnu ničí. To budu raději mít tu zažloutlou. Ještě se zeptám, na praní používáš horkou nebo studenou vodu? Horká taky dost pomůže, není třeba se jí bát. Strkám do ní i spředenou vlnu a to ještě hodně špíny pustí znovu. Jen nesmí dojít ke tření, pouze odmáčím do vychladnutí. Bílá přadýnka právě dávám do horké vody s bělidlem. Rozdíl je pak vidět na první pohled.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlaďko, díky za postřehy. Myslím, že vlna, co mám k dispozici je asi ze smetanových oveček, takže bílá nebude nikdy. Co mě spíš trápí, že ji neumím vyprat do čista. Peru ve studené vodě ze studny na zahradě. Je to jednodušší, protože odpadní voda frčí jako hnojivo na záhony. Někdy je voda ledová, když slunce nesvítí, někdy má tak 40°C, když se vyhřeje v hadici. Jak jsem už psala, ke konci dám trochu šamponu. Chci zachovat co nejvíce lanolínu. Tak si říkám, že se to dovypere po upletení.

      Další můj problém je asi to, že neumím vlnu správně protřídit. Mám pocit, že kdybych vyřadila všechno zahovňouskované a zakrmené, nic mi nezbyde :-).

      Vymazat
    2. :oD já jsem ze začátku byla taky taková šetřivá (to jsme měli jen dvě ovce). Zahovňouskované vyhoď, to nevypereš (jen to dál špiní prací lázeň a rádi se pak do toho pouští moli - vlastní zkušenost, zničili mi tři pytle vlny, co byla dost zahovňouskovaná). Zakrmené se s velkou dávkou trpělivosti vyčistit dá.
      Taky s tou vodou z praní hnojím. Proto nedávám žádný prostředek, ale první vodu si napouštím z vodovodu horkou. Na namočení jedné ovce v dětské vaničce mi stačí dva kbelíky. U nás vodu hřeje sluníčko, tak mě to tak nebolí. Počkám, až to vychladne, hnojůvka jde k rostlinám a vaničku napouštím vodou ze studny. A máchám dočista. Prací prostředek pak dávám po spředení vlny do přadýnka, opět do horké vody. Ještě se tak spoustu špíny odmočí.

      Vymazat
  7. Hello! Our lilac, rhododendrons and rhubarb are all blooming here, too!

    The fleece is lovely! Lovely! Lovely! Makes my fingers twitch! (Esp. the bunch you have carded and ready to spin!)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Yes, yours and ours nature are quite similar. I have noticed that. Only animals are different.

      I look forward to spinning this wool. But at first I have to do much work in my garden.

      Greetings!

      Vymazat
  8. Ahoj Vladko, krasne fotky, ovecky se maji k svetu a "novy prirustek" je co do velikosti jiste brzy dohoni :) Vlna vypada uzasne, ja jsem ted na kolovratek hezkou dobu nesahla ale take peru a susim a uz se zase tesim na klidnejsi obdobi. Momentalne me take pohltila zahrada, zabere mou kazdou volnou chvilku. Zdravim, Monika......

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi jsme na tom teď všichni stejně. Mám pocit, že příroda explodovala. Snažím se využít toho, že všechno pěkně roste, a prakticky do večera nevytáhnu z hlíny ruce. Posílám pozdrav za moře!

      Vymazat
  9. To je skvělý, barvit vlnu rebarborou, to by mě vůbec nenapadlo že to jde:-) Tak jsem zas o něco chytřejší:-)))
    Jehňátka jsou roztomilá:-)
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  10. Jehňátka jsou k sežrání - ale takovému tomu muchlovacímu, víš? :)
    Rebarboru znám jenom do koláče a jako kompot. Že je to i rostlina na barvení...? Ty jsi ale vědátor! .)

    OdpovědětVymazat