pátek 3. května 2013

Jak se mi předla bavlna



Tento nádherný květ mě jednoho dne přivítal ve skleníku. Na počátku bylo několik semínek zakoupených v semenářství Jikl. Vzešla mi pouhá tři, ale z nich narostly v květníku poměrně vysoké rostliny. Loňský rok nebyl zrovna zahrádkaření nakloněný. Venku se rostlinám nedařilo a tak putovaly zpátky do skleníku k okurkám a rajčatům a také japonskému indigu, přestože zabíraly dost místa.



Byla to taková džungle, což asi pro bavlník není zrovna ideální. Dočkala jsem se jen několika takto krásných květů a opylené byly pouze tři. I zelená tobolka vypadala pěkně. Ale zima přišla brzy a sklizeň bavlny se jevila v nedohlednu. Odstěhovala jsem květináč s bavlníkem spolu s indigem do podkrovního pokoje, postavila na okno a děj se vůle boží. Rostlina skomírala, ale tři tobolky stačily dozrát, rozpuknout a vydat jemné chmýří.


V tobolce jsou skryté tři dílky, jakoby z pomeranče, a v každém dílku je slisováno několik ochmýřených semen.

Když si dílek rozeberete, podobá se ochmýřeným semínkům některých našich rostlin. Na polích s bavlnou se tyhle dílky rozpuknou a rozbalí samy. Určitě znáte různé snímky i obrazy česačů bavlny a z literatury i to, jak namáhavá tahle ruční práce bývala.


Každé jedno ochmýřené semínko jsem si načechrala a začala spřádat na vřetánku. Nechce to vřetánko těžké, protože chmýří je krátké a nitka se pak trhá. Také se musí více stáčet než vlněná nit. Chomáček se drží v ruce za semínko uprostřed a při spřádání se jemně otáčí, dokud se ze semínka neoddělí poslední chloupky.  Pak se vezme další semínko a kroucením se připojí ke konci stáčené nitky. Popotahuje se jen velmi jemně, pouze asi tak o jeden cm, jinak se trhá.




Tobolka obsahuje asi 18 - 20 semínek. Moje "úroda" byla určitě mizerná. Myslím si, že ve své domovině budou chomáčky bavlny bohatější s delším vláknem. Na kolovrátku bych ji příst určitě neuměla.


Tady se můžete podívat na někoho, kdo to umí. A spřádání bavlny se věnují i některé blogy, například ZDE.

Z mých tří tobolek jsem upředla malé přadýnko tenké dvojnitky. Co se s ní bude dít dál zase někdy jindy. 

Hezký den!

8 komentářů:

  1. jé dobré ráno Vlaďko, to je paráda, že to vyrostlo ve skleníku, budeš to určitě zkoušet znovu že jo?:) možná by to nebylo marné smíchat z vlnou a tak sepříst vlna/bavlna supr svetr:) měj se moc krásně díky za info!

    OdpovědětVymazat
  2. Parádní mičurinský i textilní pokus.

    OdpovědětVymazat
  3. Vlaďko, to je úžasné a určitě se z toho dá super příst. To bych si taky ráda vyzkoušela, takže se asi pustím i do pěstování.

    OdpovědětVymazat
  4. "Kto umí ,umí, kto neumí čumí" ,také príslovie sa u nás používa . A ja neumím,tak čumím a idem si oči vyočiť. Paráda:) Nech sa darí!!!!!!!!!

    OdpovědětVymazat
  5. To je skvělé, a naprosto fantastické pěstovat bavlnu:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  6. Vladko, Ty jesteś niesamowita! Do głowy by mi nie przyszło, żeby własną bawełnę wyhodować (zresztą, nie mam szklarni, więc to by nawet nie było możliwe). Z całego serca Cię podziwiam i zazdroszczę tej żądzy wiedzy i uporu!

    OdpovědětVymazat
  7. Vladko tak to by me ani nenapadlo ze to u vas vypestujes a jeste pouzijes na predeni.Mas muj obdiv.

    OdpovědětVymazat
  8. no krása! jak vše do detailu popisuješ a ještě máš krásně popsanou fotku. já bych to nezvládla ani na lehkém vřetánku, myslím. ta nitka je tak tenká, jsi šikovná! zkoušela jsem jen vatu na kolovratu, jak víš, a výsledek žádná velká sláva. ale jde o to zkusit si to, viď. dovedla jsi to k dokonalosti tím, že sis rostliny vypěstovala, to zírám.

    OdpovědětVymazat