sobota 11. května 2013

Máj, máj, vyženeme kozy v háj... a je-li studený, bude ve stodole ráj



Teprve s květnem přišlo skutečné jaro. Týden strávený na Šumavě mě znovu utvrdil v tom, že sice nežijeme v horách, ale naše domácí podnební podmínky jsou navlas stejné jako ty šumavské. Zatímco jinde už bují květena a pilně se sečou zahrádky, u nás teprve tráva začala růst a zahrada se probudila a drobátko  rozkvetla. Konečně se tedy stádo i králíčci dočkali zeleného, chutného a náležitě toho využívají. Navíc dostali novou pastvinu.



Podařilo se ohradit zbytek pozemku, který ležel dlouho ladem až zarostl neproniknutelnou houštinou z rozličného býlí a dřevin. Je to pěkná divočina, ale kozám se tam náramně líbí. Zas mají po čem šplhat, co okusovat a loupat.

co si dát dřív?


I ovečky to uvítaly. Občas si tam zaběhnou na bylinku, co na přední pastvině nemají, a pak se zase vrátí na vyhřátý palouk, obloží kořeny stromů a přežvykují a tráví bohatou snídani.



Dostříhala jsem poslední kožíšek a teď jen čekám na příznivé počasí, aby se dalo prát a hlavně sušit. Ale to nepřichází. Vypadá to na studený a vlhký máj, doufám, že ve stodole bude skutečně ráj.

japonské indigo

Vracím se k tomu, co jsem před lety opustila. Sázím brambory, vysévám rozličná semínka zelené potravy pro nás i zvířátka. Zase mě to nějak chytlo.


"Permakulturní" záhony vstupují do druhé sezony. Letos jsem s nimi nedělala nic, jen jsem je zbavila plevele. Zásob živin by měly mít ještě dostatek. Mírně se zmenšila jejich výška, jak se v jejich nitru zřejmě rozkládá všechna organická hmota, co jsme do tam nastrkali. Trochu jsem změnila sadbový plán. Vyhřátější jsou určitě ty části na západ, a proto tam přišly rostliny, co rády slunce. Nahoru pak rostliny, co jsem chtěla zrychlit a brzy sklízet. Stále sázím a seji namátkově, nezkoumám, co se k čemu hodí. Jen vytvářím jakousi mozaiku z rostlin.

česance bílé vlny z jacoba

Doma pokračuju se zpracováním starých zásob vlny, abych uvolnila místo novým zásobám.

bude to dvojnitka a doufám, že jí bude dost na teplý svetr

Co ale nestíhám absolutně je barvířtví. Před očima mi odkvétají rostlinky, které jsem určitě chtěla využít k získání krásných barev, a já nemám připravenou vlnu. To je základní nedostatek. Pro příště si musím něco pro brzké jaro schovat.
 
Například rebarbora. Úžasná barvířská rostlina, co nepotřebuje žádné mořidlo a dá pěknou jemnou žlutou barvičku. Vyskočila v deštivém počasí velmi rychle. Z řapíků jsem upekla náš oblíbený koláč. Z listů si uvařím barvící nálev. Snad najdu kousek něčeho, co bych do něho mohla strčit.

koláč z rebarbory - varianta bez čepice z bílků

a se sněhovou čepicí - tu my máme radši


Mějte hezké dny, i když jsou teď poněkud uplakané!

7 komentářů:

  1. Vladi, já jsem moc ráda, že jsem ten tvůj blog našla:-) Zpracovávání vlny je zajímavá záležitost. Vždycky tvrdím, že bych se chtěla vrátit v době o 100 let nazpět a žít v ní:-)Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já. Obecně mám 18. - 19.století ráda a hltám všechno o životě v téhle době. Vím, že je to jen taková romantická představa. Skutečný život byl ve skutečnosti zřejmě tvrdší. Stejně bych byla spokojenější. Moderní doba mi, kromě pár výjimek, nic neříká.

      Vymazat
  2. Já se tady úplně rozplývám.Výborně barví i kopřivy.Hezký večer.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také zdravím a určitě si udělám čas na více návštěv na oplátku. Vypadá to na zajímavé čtení :-)
      Kopřivy jsem zkoušela, ale jelikož používám k moření pouza kamenec, vyšla mi jakási šedozelená barva.

      Vymazat
  3. Vlaďko, ta vlnička z jacoba vypadá skvěle!!!! Po Tvém minulém příspěvku jsem si koupila semínka bavlníku a zkusím si taky nějaký vypěstovat ... jestli se mi to povede. Přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, doufám, že ti poroste. Je to i pěkná dekorativní kytička. Vzdáleně připomíná ibišek, alespoň květem. Já si vysela ta semínka z loňské sklizně. Zatím nic, ale třeba se zvednou. Měla dost pevnou slupku, možná jsem s nimi měla nejprve něco provést. Letos mi ale připadá, že kdybych zasela korunky, taky mi porostou (:oD Vzešlo mi úplně všechno. Tak teď ještě dobrý rok bez krupobití a bude to skvělé. Hezké dny.

      Vymazat
  4. ta vlna je krásně bílá! to bude radosti z příze.
    obdivuju tvůj záhon, permakulturní vychytávky zatím jen pasivně pozoruju a čtu, jak to dělají druzí :)
    dlouho jsem už nepředla a moc mi to chybí, snad se brzy dočkám!
    jinak Vladi, děkuju za tvá slova u mě. pomohlo mi to!

    OdpovědětVymazat