neděle 26. května 2013

Švihací kartáč a merino

malý pomocník - švihací kartáč
Spousta nutné jarní práce kolem oveček je za námi, do sena je ještě čas a na zahradě taková zima, vítr a déšť, že mě to kromě "krátké" procházky po okolí s Krokem zahnalo domů. Konečně zbylo dost času na to, co jsem už dlouho odkládala, totiž česání zásob merina z naší Matyldy pro teplý vlněný svetr.

vzorek Matyldiny vlny

Dost se s tím potýkám, přestože už mám hodně spředeno a upletený celý zadní díl. Je to namáhavé. Merino je sice velice příjemná a jemná záležitost, ale jeho příprava mě stojí dost sil. A nejen mě, i česačka by si na něm vykousala zuby. Vrátila jsem se nejprve ke kartáčům, potom jsem vyzkoušela holandské hřebeny, ale nic mi úplně beze zbytku nevyhovovalo, jak bych potřebovala. Poslední krok k záchraně byl malý nenápadný kartáček, podobný těm na vyčesávání psů. Je určený k čištění zanesených bubnů česačky, ale na internetu jsem viděla videa, kde autorky demonstrovaly přípravu jednotlivých pramenů než je strčíte do česačky právě pomocí tohoto kartáče.

Pro můj projekt potřebuji načesané ruličky a ty nejlépe udělám na kartáčích. Rozvolňování jednotlivých po vyprání slepených pramenů vlny pouze rukou zabralo spoustu času a navíc v ruličkách česanců zůstávaly takové ty nepříjemné zacuchaninky a smotky, co vás při předení otravují tím, jak z nitě trčí ven.

Vzala jsem si tedy na úpravu pramenů právě švihací kartáč a výsledek byl více než příjemný. Ačkoliv se to nezdá, práce mi šla mnohem rychleji od ruky, protože rozvolněné prameny stačí pak na kartáčích pročesat jen málo. Odstranila jsem z nich všechno nepotřebné, co v česancích nemá být. A nakonec odpad byl minimální, mnohem menší, než kdybych použila holandské hřebeny. Mám naděláno spoustu česanců a těším se předení. Pokud vás to zaujalo, tady je fotoseriál (focený ve velmi špatných světelných podmínkách, tímto omlouvám kvalitu, ale slunko je stále za mraky):

Je třeba si uvědomit, kde je špička pramínku vlny a kde konec odstřižení. Tam budeme začínat. Nahoře je pramen slepené vlny, pod ním na straně odstřižení mírně rozvolněný rukou, připravení k počesání. U menších pramínků to ani není nutné.


Kartáčkem na podložce (jde to skvěle na starých džínách) pročešeme okraj pramenu z obou stran, tedy pramen pevně držím asi v polovině (pozor na ostré hroty kartáče! au au) a pročešu ho z horní i spodní odstřižené strany.


Tak se z okraje dostanou ven zacuchaniny a pramen se z této strany otevře.


Celý pramen otočím v ruce tak, že mám odstřižený konec tentokrát v dlani a špičku pramene budu pročesávat. Nastává okamžik, který určuje, proč se švihací kartáč jmenuje švihací kartáč. Špičku pramene totiž tentokrát nepoložím na podložku, ale nechám ji mírně ve vzduchu. Zuby kartáče ji začnu shora poklepávat tak dlouho, až se i ona otevře. Jde to velmi snadno, tento konec není tolik slepený. Česáním bychom si vytahali z pramene zbytečně moc vláken a nečistoty tu také nejsou.


A tohle už je krásně otevřený pramen, který se dá klidně spřádat i v této formě, pokud chcete přízi česanou.


Poměr toho, co zbylo a co je odpadem (vidíte v kartáči) je příznivý.

A ve větším množství je to ještě markantnější - nahoře vyčesaná, dole odpad, který ovšem nevyhodím, bude se určitě hodit třeba na nějakou výplň.


O tom, jak dál dostanu tohle jemné chmýří do ruliček, co s nimi a také proč zrovna ruličky, zase příště. 

Mějte hezký den!

14 komentářů:

  1. Je to krásné,když si člověk všechno dělá sám.Má pak k tomu úplně jiný vztah a vidí,kolik to dá práce.Ráda sem chodím.

    OdpovědětVymazat
  2. Mám radost, že jste došla k úplně stejnému zpracování merina jako já. Nejdřív jsem česala na velkých kartáčích, pak na bubnové česačce a po roce jsem došla k malému švihacímu kartáči a česání pramen po prameni. Předu teď stejným způsobem i shetlandskou vlnu. Nejde to sice tak rychle jako na česačce, ale kvalita je nesrovnatelně lepší. Pořád si u toho říkám: Kam spěcháš, vždyť důležitá a krásná je cesta a ne výsledek...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Říkám si to samé a učím se být hoooodně trpělivá. A upřímně, sketečně má raději cestu než finále. Jenom moje dcera už dávno zapomněla, že jí vůbec nějaký svetr pletu ;-)

      Markéto, prosím, mohla by ses podělit o zkušenosti s praním merina? Nedávno jsem viděla zajímavý způsob, chtěla bych ho vyzkoušet, ale opět je to v angličtině a bojím se, že jsem úplně nepochopila použité ingredience. Moje první praní nedopadlo úplně podle mých představ, vlna zůstala hodně mastná a to i po barvení. S vlnou, kterou teď češu, jsem si dala práci už při přebírání, ale při praní se mi i přes velmi opatrné zacházení prameny slepovaly a vytahovala se tak z nich vlákna, což je škoda. Ta nejdou už tak dobře zařadit do česání a stávají se odpadem. Merino je prostě taková vysoká škola.

      Děkuji za jakýkoliv postřeh a když se nám s radou vloží do rozhovoru i někdo jiný, budu ráda.

      Vymazat
    2. Já teď většinou předu nepranou, mastnou vlnu. Je pravda, že kartáč je od toho hodně ušpiněnej a já smrdím jako starej beran. (Ale už jsem se přistihla, že mi ten "smrad" vlastně voní. Jenom si musím dát pozor, abych se odsmradila než vyjdu mezi lidi. Těm to asi nevysvětlím...)
      A teprve upředené přadeno vyperu v nejlevnějším březovém šampónu. Pěkně pomačkám a vymáchám. A pak zabalím do froté ručníku, kam se vsákne všechna voda a nekape mi to při sušení na podlahu.
      Když jsem vlnu nejdřív prala, tak se mi hodně zacuchala a česání bylo náročnější. Takhle z rouna rovnou odebírám narovnané pramínky. Při předení a praní vypadnou i zbytky nečistot z rouna.
      Už jsem si objednala podle Tvých stránek kartáče s hřeby. Těším se na ně, ale ještě chvíli musím čekat, protože mají dodací lhůtu tři neděle. (A zase je tu zkouška trpělivosti!)

      Vymazat
  3. Vlaďko, švihacím kartáčem jsem si vloni připravovala vlnu i před praním, abych z ní dostala co nejvíc všelijakých těch smítek apod. To merino je krásné!!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je taky pěkná piplačka, ale snad se ti to vyplatilo :oD Já měla to jedno merino natolik mastné, že bych si všechno děsně zmazala. Zkoušela jsem na hřebenech (už vyprané!), ale po pár česancích už byly hroty tak zamaštěné, že nechtěly pracovat a musela jsem je očistit. Mám mastné ruce ještě i při předení. Někde jsem musela udělat chybu. Lanolin je prý spíš vosk než tuk. Asi se mi po odmáčení v horké vodě a po jejím schladnutí zase pěkně vrátil na místo, odkud se předtím odplavil :-(

      Vymazat
    2. Taky jsem zjistila, že se to asi napatlá zpět, tak jsem pak slévala za tepla, a přidávala stejně teplou vodu. Nebo slít a nechat vlnu prochladnout a zas namočit do vody přiměřeně teplé. To vše za vydatné podpory Jaru nebo Puru. Letos jsem neměla čas na předení, mám vypranou vlnu v igelitových pytlích. Budu ji muset znovu proprat, je ještě mastná a jak se to slehlo, tak by se stejně dobře nečesala. Aspoň sis udělala na ručičkách lanolinovou kůru :-) MarunaP

      Vymazat
    3. Jitko, mohu se zeptat na radu? Když se švihacím kartáčem připravuje nevypraná vlna, tak se předpokládám zamaže. Čím ho potom vyčistit?

      Vymazat
  4. Markéto i Maru, děkuju za zkušenosti. Ono to Matyldino merino zas tak mastné není a šlo by snad i příst tak, jak říká Markéta (musím to zkusit, mám z nové střiže ještě nepranou). Ale dostala jsem australské a to když předu, musím se během práce jít i umýt, protože lanolinová kůra je až příliš silná :-?

    OdpovědětVymazat
  5. Vladi, jsi šikovná.. My jsme chovali ovce, ale vlna se vždy jen doma vyprala, a putovala na šití dek. Jsem překvapená, kolik po česání zbude vlny k předení a kolik odpadu. A je pravda, že do konce svého života nepochopím, proč se nyní vlna pálí a nezužitkuje..Ale v této době už není asi nic normální. Meil nedošel a když budeš mít čas, napiš na slunecnices@seznam.cz. Krásný den..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ange vilain, můžu se zeptat, kam dáváte šít deky? Moje představa byla, nechat si ušít něco jako prošívanou deku, ale z vlny. Hezky den

      Vymazat
    2. Odpovím za Věrku, protože ta už sem nepřijde. Zkuste Týn nad Vltavou, tam se šijou merino deky - http://www.merino.cz/deky-z-ovci-vlny. A já mám z http://www.ovag.cz/prikryvky-z-ovci-vlny
      a jsem moc spokojená.

      Vymazat
    3. Vlaďko, moc děkuji. Kouknu se na to.

      Vymazat
  6. Díky moc za článek. Zrovínka mám nový švihací kartáč, takže určitě vyzkouším :-).

    OdpovědětVymazat