středa 19. června 2013

Bílé vlnění

merino dvojnitka česaná příze z naší Matyldy

Letos mám velké zpoždění co se týká přírodního barvení. Tolik barviček už mi odrostlo nebo odkvetlo...
Je to tím, že nejprve jsem vlastně ani neměla co barvit, staré zásoby vlny došly a nová byla stále nevypraná. Teď už jí hodně vypráno mám, ale zase mám neustále obsazené sušáky, jak stále peru a peru...
Zkusím to tedy obráceně. Pomalu spřádám různé druhy vlněných vláken do přízí a ty pak přijdou do barevných lázní. Zatím tedy malá ochutnávka bílého vlnění.

Tady vznikala tenká dvojnitka předená ze švihacím kartáčem připravených Matyldiných pramínků vlny. Předlo se to samo, odměna za zdlouhavou přípravu.


A tady je výsledek. Přadýnko vedle je ta samá vlna. Jen je předená jako vlněná příze z načesaných ruliček.


V horkých dnech se mi dobře přede s vřetánkem venku na lavičce pod ořechem. Tohle je průmyslově zpracovaná vlna z blue face leicester. Dostala jsem ji výměnou za naši valašku na ochutnání a pochutnala jsem si. Díky milé Aldoně. Děkuji :-D Předla se skvěle, má pěknou nazlátle smetanovou barvu a asi z ní bude něco tkaného. Těším se.


Vřetánko se roztočilo ještě dvakrát. Nejprve to byla už jednou zmiňovaná kříženka merina, předená z nepraných česanců. Předla jsem a rovnou skala do trojnitky technikou navajo. Po vyprání je bělounká a jemná, už vidím hřejivý svetr. Je to ta vlevo.


A naposledy stejnou technikou došlo na vyzkoušení právě doprané vlny ze sufolku. Myslím, že už to byly také spíš kříženky, nevypadaly tak typicky masitě jako vidím na internetových fotkách. Tahle vlna byla příšerně zakrmená. Vytvořit česanec, ve kterém by nebylo ani smítko? Zhola nemožné. Hrála jsem si s tím hodně dlouho, ale spředená trojnitka je opět krásná a tenhle vzorek mě povzbudil. Nevyhodím to! Na obrázku je ještě na vřetánku nevypraná. Teď už se hezky suší a znovu je to krásná přírodní bílá.


A takto vypadají pěkně pospolu. V klubku je BFL, na vřetánku sufolk a merinky jsou v přadýnkách.


Hezký den přeji všem :-) a posílám trochu voňavé bílé z plané růže.


20 komentářů:

  1. Vladi, jsi neuvěřitelná!! Jedna krása větší než druhá! Už se tak těším, až to uvidím na vlastní oči!!! Lenka

    OdpovědětVymazat
  2. Vlaďko, přízi máš nádhernou a obzvlášť tu tenoučkou merinku, ta je fakt skvělá!!!! Vladi, co je to za ten vínový keř z poslední fotky? Mně se na zahrádce na dvou místech vysemenilo něco takového, nejdřív jsem to chtěla vytrhnout, ale ta barva se mi zalíbila a už jsem i přemýšlela, jestli by se to dalo použít na eko tisk, ale vůbec netuším, co to je.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, nevím, jestli to tvoje bude zrovna tenhle keř. Nijak se to nesemení. Je to ruj vlasatá, červená odrůda. Barvit se s tím určitě dá, četla jsem to. Ale nezkoušela, je mi líto ji trhat. Navíc je jedovatá, je to příbuzná škumpy. S těmito červenolistými rostlinami mám zkušenost, že bez mořidla je to jen světlá růžovohnědá a s mořidlem to okamžitě zezelená. Jaký efekt by to udělalo s ekoprintem, nevím. Jestli chceš, kouknu se ti do knížky India Flint, co tam všechno používá k tisku ona. Tebe asi, stejně jako mě, zajímají červené a oranžové odstíny, viď? Poradila bych ti houbičky, ale nevím, jestli je u vás najdeš.

      Vymazat
    2. Já jsem začala hledat a to, co se u nás vysemenilo by asi spíš mohl být dřišťál, ale abych se zeptala mě napadlo proto, že jsem uviděla Tvoji fotku. Do té doby jsem se tím zas až tak nezabývala, jen jsem si říkala, že to naše nechám povyrůst, a pak se uvidí ... Se škumpou jsem tiskla nedávno, jen jsem to zatím nenafotila, ale na hedvábí dělá docela hezkou takovou kovově žlutou. Jinak máš pravdu, že mě přitahují spíš ty červené, oranžové a růžové apod. barvičky. Koukala jsem, že se dají obarvit i z lišejníků, ale netuším, jestli by to šlo i z těch našich, ale houbičky mi poradit můžeš, třeba tu nějakou taky potkám.

      Teď ovšem kvůli eko tisku sháním eukalypty a zjišťuju, že je to docela problém. Chtěla jsem totiž zkusit koupit větvičky, které používají do vazeb, ale tady je to téměř nedostižné a navíc ten druh cinerea (tzv. stříbrný dolar) není vůbec dosažitelný. No, holt si vymýšlím blbosti, ale když on tak krásně barví ... A knížku Indie Flint mám už na cestě, nějak jsem jí nemohla odolat. Pokusničení je silnější a návykové :-D.

      Vymazat
    3. To je fakt, souhlasím :-) Škumpu mám na zahradě taky, viděla jsem barvení těmi květy, ale zas nebyl čas to zkusit. Taky už ji mám hodně vysokou, tak nevím, jak na ni polezu. Lišejníky jsem zkoušela - ty spadlé na zemi, sražené větrem, protože jinak se trhat nesmí. A nefungovalo to. Nedostala jsem z toho nic. Zřejmě to nebyl ten pravý druh. On ten lišejník, co barví fialově, roste někde ve středomoří. Houbičky ti pošlu fotky mailem.

      Koupila sis tu novější knihu od IF?

      Vymazat
    4. Barvení květem škumpy bych taky chtěla zkusit, jen musím někde v okolí nějakou najít. A ty houbičky mi určitě pošli, až budeš mít čas. Knížka od IF je z 06/2011. Už by měla brzy dorazit, tak ji vyfotím na blog ... hodně moc se na ni těším.

      Vymazat
  3. A zase je čo obdivovať a ochkať nad tou krásou.Aj keď je tak krásne na pranie vlny ,u nás zostáva na povale vo vreciach,lebo sa robia sená a to je prednejšie ako pranie vlny a večer už prsty odmietajú poslušnosť.Ešte chvíľu to bude trvať ale potom aj na vlnu príde rad a som zvedavá čo z toho "usmolím" Nech sa darí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme také sušili a ještě nás něco čeká, jen musíme najít čas a sílu na posečení. Tak v mezeře peru. Ještě pořád mám co. Teď přijdou na řadu hnědé a šedé vlny.

      Vymazat
  4. Wczoraj rumianek dzisiaj czerwona koniczynka. Ziele nie tylko dobre dla owiec, ale i dla człowieka.
    O mój Boże znowu masz tą weryfikację obrazkową!!!
    Pozdrówki.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc mě to mrzí, ale už tu bylo příliš mnoho SPAM. Byla jsem snadný terč. Ty nemáš problém se SPAM?

      Vymazat
  5. Vlaďko, nádhera, jako vždy! Takové motivační. Vždycky porovnám Tvé fotky a mé výtvory a řeknu si, tak jinak. No a začnu se víc snažit, abych se alespoň přiblížila :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To snad ne :-) Ale já to mám stejné. Jakmile vidím nějakou parádní přízi, pletení nebo jiné tvoření, říkám si tohle je tvůj dlouhodobý cíl.

      Vymazat
  6. Przecudny kolor ma ta wełna z Matyldy. A ten sufolk na wrzecionie taki równiutki. Rozumiem, że teraz będziesz farbować? Ja dziś namoczyłam grzybki od Ciebie. Zobaczymy, czy uda mi się zafarbować tak pięknie jak Tobie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás se říká: DRŽÍM TI PALCE, AŤ SE DAŘÍ!

      Vymazat
  7. Vlaďko, já ještě letos neobarvila nic! Jde to jaksi mimo mou kapacitu asi, pořád se chystám, ale :-DDD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tvým zlatíčkem, Helenko, se vůbec nedivím. Užíváš si jiné radosti, ty nejkrásnější. Musím se ti pochlubit. Podařilo se mi z rostlinek, co vyrostly z loňských semínek od tebe, vydolovat spoustu semínek nových a úplně všechny! vzešly. Budu mít letos indigovou houštinu, ani nevím, kam to všechno zasadím :-)

      Vymazat
  8. Vladi, já bych snad ani nebarvila. Mám ráda bílou a tahle je křišťálová:-) Věra

    OdpovědětVymazat
  9. Finextra píše jak barvila černými fazolkami a má ted nádhernou světlemodrou jako Marijin závoj tak že jistě nejsou zdaleka všechny možnosti vyčerpány. Ostatně lišejník opadaný ze stromů barví spolu s močí jako mořidlo hnědě tak asi jako je barva levné čokolády. Přeji překotné ůspěchy a uctivě zdravím!janka b.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na ty fazolky se chystám už dlouho, viděla jsem tohle barvení už víckrát, ale v obchodě jsem na ně nenarazila. Teď si je pěstuju.

      A lišejníky? Zkoumala jsem možnosti barvení zrovna včera. Narazila jsem na jednom zahraničním blogu na takovou škálu barev... Popravdě houby a lišejníky mě teď nějak zajímají víc než rostliny.

      Vymazat
  10. je to krása. vždycky se u tebe potěším.

    OdpovědětVymazat