sobota 29. června 2013

Dojíme

Emilka s dcerou

Kozí stádečko se nám poněkud scvrklo. Důvody byly různé. Pro některé skončil jejich odměřený čas na tomto světě a já doufám, že prožili spokojený život. Někteří zas byli utěkáři potížisté a svůj čas si tak v rámci dobrých sousedských vztahů ukrátili sami. To mě mrzelo mnohem víc. Pořád jsem čekala, že když koza vyroste, již se okem pletiva neprotáhne. Ale pro ni to neplatilo. Jakmile byla příležitost, zdrhla. A naučila to bohužel i drobotinu. A tak Amálku nahradila Emilka. Prázdno po jednom zvířeti, které jsme měli rádi, vyplnilo zvíře jiné. Komu odešel pejsek, ví, o čem mluvím. Dlouho neváháte. A my se ani nemuseli moc namáhat s hledáním, bylo to jednoduché, jako kdyby tahle kozulka měla opravdu najít nový domov právě u nás.


Neměli jsme sílu odtrhnout matku od dcery, navíc dcera je poloviční anglonubijka, která dává naději dobrého mléka do budoucna. Její máma je přítula, nevadili jsme jí od začátku.


Znovu vždy žasnu nad kozím vítacím rituálem. Jako když si Eskymáci třou nosíky. 
Koza je vskutku zvláštní zvíře.

Přivítání s Dorotou dopadlo dobře, žádné půtky.

A teď se jde prozkoumat terén. Malá se poslušně drží velké.
 

Ovce víc než nové kozy zajímá naše přítomnost. Co kdyby káplo něco dobrého.

Zbylí kozlíčci se diví novým tetám. Jsou poněkud větší než oni.

Krouží kolem nich v uctivé vzdálenosti.

Tak už jsme to tu oběhly skoro všechno a už se nám stýská po našem starém stádu.

Emilku bylo třeba podojit. Moc se jí nechtělo, tolik cizího kolem, z toho je i ostřílená koza nervózní. Ale nakonec mléko spustila. Výborné mléko. Více než dva litry, tak to už máme do kafe a i na jiné dobroty zbyde.

10 komentářů:

  1. Nádhera :) vážně těším se až u nás jednou bude něco podobného :) jen ty útěkářky bych mít nemusela,to by pak mohlo být ohroženo moje zdraví paní matkou mého muže, má hned vedle pastviska záhon ... ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony toho kozy dokážou vymyslet ještě víc než jen útěky, všechno jenom proto, aby uspokojily svoje mlsný huby. Všechna proti, proč jsem se na počátku stavěla proti tomu pořídit si je, se vyplnila. Jenže když už je člověk jednou má a zvykne si, tak jim toho hodně odpustí. Ten, kdo je nemá, to nepochopí.

      Vymazat
  2. Tak to se brzy dáte do výroby sýrů. Kozí sýr s bylinkami je výborný a zdravý a taky pěkně drahý, pokud se kupuje. Co se týče nucené redukce, máš zdravý přístup k problému, vidím to zhruba stejně. Maruna P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ne, to můj muž. Já jsem byla ochotná vyplítat oka pletiva vrbovými pruty nebo vymyslet nějakou jinou ptákovinu, ale musela jsem kapitulovat. Pro kůzlata není ani myší díra překážka a Amála snad byla v minulém životě chobotnička. Ty se taky protáhnou i nemožným otvorem. Utěšilo mě jen, že příští rok budou zase nová kašmírata.
      Na sýry už mám všechno potřebné, jen jsem to zkoušela zatím jen s kravským mlékem. Dobré je, že můžu experimentovat a klidně to můžu i kazit, když mléko nemusím kupovat. Materiálu k učení bude dost :o)

      Vymazat
  3. Vladko je videt ze to mas vsechno pod kontrolou .Mas muj obdiv ze se poustis i do dojeni a casem i vyroby syru.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak Vladi, hlavně když už to nemáte ty 4 kapky:-)) Dva litry je slušné. Dobře jste koupili. Krásné léto.Věra

    OdpovědětVymazat
  5. Vlaďko, kozenky jsou nádherné!!! Máš můj velký obdiv, dojení si vůbec neumím představit, ale výrobu sýrů z kravského mléka bych si ráda vyzkoušela. Teď jsem objevila obchůdek, ve kterém se dá koupit syřidlo, takže mě už nic moc nebrzdí. Hezké dny.

    OdpovědětVymazat
  6. U vás je to to čím dál tím hezčí! A ještě k tomu tolik dobrot.. Kozí mlíko jsem kdysi pila u kamarádky a moc mi chutnalo. nom nom....:)

    OdpovědětVymazat
  7. Dik Vladko, za navstevu :-) Mas pravdu, bude mi tahle zahrada chybet, zvlast kdyz je krasne pocasi jako ted. Ale rekla bych spis, ze se mi styska ted, kdyz se na to divam. Po prestehovani bude tolik prace, novy domek je strasne zanedbany, a tesim se na tvoreni nove zahrady.
    xx

    OdpovědětVymazat