pondělí 10. června 2013

Vyprat x nevyprat

nepraná vlna z kříženky merina

 Slibované bouřky se nám včera naštěstí prozatím vyhly, horký slunečný den jsem tedy konečně mohla věnovat praní vlny. Darované rouno z kříženky merinky bylo zespoda nádherně sněhově bílé, zvenčí hnědé. Kamarádka chová ovečky u řeky, sucha a pěkné pastvy si tam poslední dobou moc neužili. Tak proto. Vnitřní část a jemnost vlny mě nadchla. To musím vyprat!

Po tom, co jsem už po několikáté vylévala ke všem možným zahradním rostlinám smrdutou černou břečku a po sněhově bílé nebylo ani památky už ani na vnitřních koncích vláken, mě optimismus přešel. Nálada se mi zhoršila z pocitu, že jsem si to krásné rouno zničila. Poslední nevypraná hromádka se bělala vedle šedé zaprané hmoty. Navíc se blížila bouřka. Naše ovečky jsou po dešti vždycky jako vyprané čistoskvoucí prádlo z reklam. Nechám to propršet, řekla jsem si.

česanec a zakrmená vlna ze hřbetu ovce

Zbytek nevypraného rouna byl ze hřbetu a krku, hodně zakrmený. Vzala jsem na to holandské hřebeny a upředla si ze dvou česanců na zkoušku malé přadýnko česané dvojnitky. Bílé konce se promíchaly s ušpiněnými a vznikla stejná šedá hmota. Upředenou přízi jsem ponořila do horké lázně s pracím prostředkem. A zázrak se konal! Bílá se mi zjevila přímo před očima. Takže zbytek toho zakrmeného nevypraného rouna zpracovaly holandské hřebínky od šikovného manžela Marianky na malé česance - hnízdečka. A mně odpadla jedna fáze procesu - zdlouhavé praní. Zároveň mi svitla naděje, že se s tou hromadou šedé hmoty k bílé přízi taky nějak dopracuju.

vypraný vzorek a česance z neprané vlny

Vím, že to tak mnoho lidí dělá. Spřádá vlnu nevypranou a pere ji až po spředení. Myslím si, že to hodně závisí na druhu vlákna, na plemeni ovce a míře zašpinění. Ne každou vlnu bych si troufla dát nevypranou na drahou česačku nebo kartáče. Ale v určitých případech to funguje.

pro porovnání - vypraná vlna a vypraný vzorek příze

V minulých letech jsem si mohl vyzkoušet zpracovat různé typy vlny a různě zašpiněné. Je to zkušenost k nezaplacení. Taková zpracovatelská škola, o kterou bych byla ochuzená, kdybych si kupovala česance už připravené. Každá vlna se chová naprosto odlišně už v procesu praní, pak při česání a nakonec i při předení a finálním použití.

7 komentářů:

  1. Vlaďko, díky, mě se tak ulevilo. Dostala jsem jedno rouno, jako vždy noname. Podezřívala jsem tu vlnu, že je to nějaká křížená merinka. A přesně se mi stalo, že jak jsem vyprala, šedá šeď. Nakonec to prokouklo také až po vyprání příze. Ale jak, najednou to byla nadýchaná nádhera.
    Na zakrmení se mi odvědčil švihací kartáč. Poté, co jsem se tedy naučila si neublížit, mi to s ním šlo rychleji než s hřebeny.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Vlaďko, ve spoustě případech se mi taky stalo, že jsem bílou opět viděla až po následném vyprání upředené příze a to i přes to, že jsem vypráno měla už před předením. A téměř pokaždé jsem před praním ještě čistila švihacím kartáčem jako Sára. Teď jsem na tu loňskou, šíleně špinavou po vyprání (nemyslím tu normální špínu ale tu děsivou hrůzu, která v tom zůstala) použila kartáče a Marianky a vlnička konečně začíná vypadat hezky. Jen to bude dřina, než z ní něco vykřešu pro další použití.

    OdpovědětVymazat
  4. Můj obvyklý postup je ten, že každou vlnu vymáchám ve studené vodě. Nechám usušit, načešu a spředu. Peru načisto vlnu buď ve fázi přadýnka sundaného z motovidla a nebo až finální výrobek. I když hodně mastnou vlnu ve studené vodě peru s maličkým množstvím jedlé sody na odmaštění.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Vladko, jsem moc rada, ze jsem se tady opet necemu priucila ale hlavne, ze se ti nakonec vlna po vyprani takhle krasne "vyloupla" ze sedi! Ja peru v pracce, ma otvirani zhora a to je dulezite. Napustim horkou vodu, pridam odmastovaci pripravek(na nadobi) a namocim vlnu. Po 20 minutach nastavim na zdimani a cely postup zopakuji. Po druhem vyprani je vetsinou vlna cista a nikdy jsem ji nemacela v lazni vic nez trikrat. Protoze je vyzdimana, hodne rychle potom take doschne. Moc zdravim, Monika.
    http://www.youtube.com/watch?v=-qXBUeAwvO8

    OdpovědětVymazat
  6. Tak přesně v téhle fázi - po vyprání špinavá vlna úplně všude - jsem při zoufalém hledání našla Tvůj blog :o)) Neumím si představit, že bych dělala něco s vlnou nevypranou, je hrozně špinavá.... Lenka

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Vladkomas supr blog zdravim tebe karin vlna je supr

    OdpovědětVymazat