pátek 12. července 2013

Milá Eliško!

alpaka dvojnitka

Byl to můj nejkrásnější vánoční dárek. Od té doby se co chvíli vracím k té krabici, probírám se tajemnými sáčky se zajímavými vlákny a občas si znovu přečtu vzkaz stále uložený na dně.  

Až nebudeš mít co dělat...


Je to tak, že s mou chtivostí probírat se novými a novými česanci a klubky vlny k nám přišla nová zvířátka a také lidé po okolí už mi nabízejí vlnu sami od sebe a já nikdy neodolám. A tak se stalo, že mi na mou vlněnou zálibu vlastně zbývá jen pramálo času. Když se tak podívám dva roky nazpět, co jsem toho obarvila a napředla a taky upletla...
Teď jen prozatím peru a peru, abych vlnu ukládala čistou a uzavřenou v boxech ze strachu před moly. K ničemu jinému se přes ostatní práci kolem hospodářství a zahrady nedostanu.


Takže! Kdybych čekala, až nebudu mít co dělat, asi by ses nedočkala. A tak jsem si vybrala jeden z těch krásných česanců, vřetánko k tomu a chviličku po chviličce, třeba u odpolední kávy nebo večer u televize jsem si točila tenkou nitečku. A pak ji ještě nějakou dobu stáčela do dvojnitky.


Pro mě je vlastně docela dobré, že jsem tak dlouho otálela. Když jsem alpaku předla poprvé, také jsem se snažila o tenkou. Pamatuji si, jak mi vřetáno neustále padalo, protože alpaka není tak mastná a nedrží tak dobře pohromadě jako vlna ovčí. Když teď ty dvě příze porovnám, je to obrovský rozdíl. Ta současná je o polovinu tenčí. A tak z ní mám radost dvojnásobnou. Naučila jsem se zase něco nového a mám přízi, ze které by mohl být jemný krajkový šál, o jakém sním už dlouho.



A s těmi ostatními vlákny už mám také nějaké plány. Tak doufám, že tě nezklamu.

Milá Eliško, DĚKUJU!

13 komentářů:

  1. Také se občas podívám na své začátky a zírám jak jsem se zlepšila.To člověka potěší.Máš ji krásně tenkou, šál bude parádní!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Przepiękna ta niteczka z alpaki. Szal będzie cudny!
    Wszystkie chyba tak mamy, że skarby największe składamy na dnie pudła. Ty wyciagasz, jak już masz dość prania i prania, ja zwykle wtedy, kiedy jest mi smutno.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak tuhle něhu si na svém krku umím představit.... To bude krása...

    OdpovědětVymazat
  4. Vlaďko, ale mě se moc líbí alpaka napoprvé i napodruhé. A taky moc děkuji Elišce, protože pak se tu můžeme kochat u tak krásných fotek.

    Mohu Tě poprosit o radu, jestli máš nějaké vyzkoušené plastové boxy? Budu muset nějaké pořídit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kupuju si vždycky nějaký set, který je v akci (čtyři v ceně jednoho), jinak jsou dost drahé. Většinou na ně narazím v Albertu, ale hodně různých jsem viděla i v Bauhausu. Nejlepší jsou ty, co mají víko s nějakou pojistkou proti odklopení. Dají se stavět na sebe a je hezky vidět, co je uvnitř. Pomalu jimi nahrazuji papírové krabice, do kterých moli lezli rádi.
      Mimochodem u těch molů jsem si všimla, že vlna, kterou jsem barvila rostlinami, jim nechutná. Nechali ji bez povšimnutí,zatímco krásného jacoba mi zdecimovali všechen. A ten byl v papírové krabici a v plastovém pytli na odpadky.

      Vymazat
    2. Děkuju za radu. Do Aberta jezdíme, tak budu vyhlížet nějakou akci.

      Vymazat
  5. Vladko ty ani nevis jak jsem rada ze nam tady ukazes jak se vsechno da udelat,ja si vzdycky rikam ze jsem ostuda a i kdyz to vsechno mam moc toho nedelam.Musim rict ze alpaku jsi moc krasne upredla a az s ni neco upredes tak to urcite bude krasne hrat.

    OdpovědětVymazat
  6. Piękna nitka, podziwiam tym bardziej bo na wrzecionie sama przędę na kołowrotku. Wrzeciono zawsze wydawało mi się trudniejsze do opanowania :))
    Serdeczności

    OdpovědětVymazat
  7. S pýchou musím sdělit, že alpaku na vřetánku jsem si osobně "osahala" a je to něco úžasného!!! Jemné jak dech, šál bude krásný, už se těším na foto! LenkaK

    OdpovědětVymazat
  8. potvory moli... taky už mám ty plastové krabice, ale netušila jsem, že mám tolik vlny, tolik krabic najednou nemůžu pořídit :). tak některé zásoby taky mám v plastových pytlích. a mnu si bradu, když u tebe čtu, že i tam nalezou.
    ale krásně jsi alpaku upředla, krásně. já bych si zatím netroufla s ní na vřetánko, myslím, že by mi to nešlo. jsi moc šikovná!!!

    OdpovědětVymazat
  9. Omlouvám se, že se pletu do hovoru. Ráda pletu, ale nemám ovečky ani nevyrábím doma vlnu, jsem absolutní začátečník. Zvědavě sem nakukuju a obdivuji vaši šikovnost a jsem potěšena, že je pořád tolik "zlatých českých ručiček" :) A teď dotaz: nekouše ta vlna? Svetr nebo šála, čepice? Když si koupím něco vlněného, jsem jako v kopřivách :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To asi záleží na osobní odolnosti :-) A pak taky na jemnosti vlněných vláken. Dřív jsem taky nevěděla, a to pletu už hooodně let, asi tak od svých dvanácti..., existuje spousta druhů ovcí a každá samojedinná ovečka má vlnu různě jemnou nebo hrubou. Dokonce záleží i na tom, z jaké části jejího těla vlna je, jak je ovce stará a čím se krmí. Tak potom do některé vlnečky se dá s klidem obléct miminko a z jiné bych mohla uplést košilku jako účinný mučící nástroj :-)
      Jinak děkuji za návštěvy i komentář a přeji šťastný Nový rok!

      Vymazat