sobota 27. července 2013

Sluneční konzervy - výsledek

barvičky ze slunečních konzerv

Vydržela jsem celý týden přenášet sklenice na slunko a na noc do teplého pelíšku a dnes už mi přišlo zbytečné barvení dál protahovat. Taky mě jako vždy přemohla zvědavost.
Nejdřív jsem vlnu z lahví vytahovala po kousíčkách a zkoušela ji máchat a sušit a pak už jsem to vzala ráz naráz. Nejprve šla ven rybízová. Vypadala velice bledě až bezbarvě. Vymáchala jsem ji v octové lázni a dala sušit. Barva se začala po chvilce na vzduchu objevovat. Stalo se mi to už mockrát, že barva zintenzivní při sušení, jakoby dozraje. Takže z nijaké barvy je teď jemně růžová, se kterou jsem spokojená.

zkoušela jsem barvit i hedvábné kapesníčky a kousky hedvábí

Do octové lázně šla i žlutá konzerva z květů, co měla být oranžová. Není a nebude, ale ta žlutá je docela přijemná, i když vím, že žlutých odstínů ještě v přírodě nachytám hodně. Jemně žlutá s nádechem do zelena  je z květů denivek žlutých a oranžových odstínů.

Vezmu-li to po směru hodinových ručiček od tmavší žluté z různých květů, další česanec je ze žlutých denivek, pak je rybízová růžová, dva odstíny ořechové a čtyři odstíny z tmavých květů denivek.


Naposled jsem si nechala denivkovou. Pro máchání jsem si připravila octovou lázeň a taky lázeň s rozpuštěnou lžící jedlé sody. Takový chabý pokus dostat z té špíny alespoň něco. Denivky sice pustily překrásnou inkoustovou barvu, ale jen do vody. Vlna ji nepřijala.

tady nejprve květy pustily červenou barvu, kamenec ji mění na fialový inkoust

Tak jsem vždy vylovený kousek po kousku máchala buď v octu nebo v sodě a čekala, co se bude dít. Přestože všechno v jedné sklenici, každý ten kus má nakonec jinou barvu. Nejkrásnější se jevila taková šedo modro zelená.


Máchala jsem v sodě a vypadalo to dobře modře, ale na vzduchu vlna chytla zelený odstín. Další byla víc zelená a ty máchané v octě byly neurčité barvy, ale barvu měly. Zřejmě tady záleželo, jaký druh květu se zrovna u kterého chomáče vlny nacházel, proto ty rozdíly.

první čtyři denivkové barvy pro srovnání s ořechovou

Po vyčesání a spředení se denivkové odstíny opět změnily. Všechny teď mají zvláštní zelenavý odstín. Pokus určitě zopakuji. Denivkových květů mám spoustu.

mrzí mě, že žádná fotka nedokáže zachytit pravé barvy

Nakonec, když pominu mírné zklamání z toho, že nemám ten fialový odstín, jsem s barvami ze solárního barvení hodně spokojená. Slunečné dny napomohly tomu, že barvy jsou docela intenzivní, zvlášť ty ořechové.


Jenom na ochutnání, tady jsou další krásky...





15 komentářů:

  1. Letošní léto má sluníčko sílu. Velmi jemné barvy a navíc vyšla krásná paleta. Z jedné konzervy více odstínů, to je příjemné, myslím.

    OdpovědětVymazat
  2. To je nádhera!!!a kus alchymie... musí to být vzrušující, co se z toho nakonec vybarví. Moc pěkné. Opravdu. jsi šikovná.

    OdpovědětVymazat
  3. Słońce ma wielką moc! Pewnie coś pięknego z tego utkasz!

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné barvičky!!!!! Já teď peru a češu jako o život ... i v tom vedru, ale dnešní várku mi to usušilo, tak jsem nadmíru spokojená. A nějaké to barveníčko si taky ještě letos chci vyzkoušet.

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherné odstíny!!! Já jsem přes víkend otestovala kopřivu, břečťan a afrikány předmořené ve skalici. Vyšly moc hezké zelené a hlavně to mám všechno kolem domu. A v rámci dělání marmelády mám i ostružinovou a rybízovou barvu. Sluneční konzervy odložím na další rok, letos objevuju ty základní barvy i postupy. LenkaK

    OdpovědětVymazat
  6. Deine gesponnenen, pflanzengefärbten Garne gefallen mir sehr. Solche Wolle ist noch einmal besonders im Vergleich zum gefärbten Sockengarn.
    Anhand der Bilder vermute ich, dass du diesmal mit Lilienblüten gefärbt hast (habe vom Färben mit den Wurzeln gelesen, aber selber keine Erfahrung). Hier sind sie schon verblüht, aber im nächsten Jahr kommen sie ja wieder.
    Ich freue mich sehr, deine Seite gefunden zu haben und schick dir liebe Grüße
    Birgit

    OdpovědětVymazat
  7. oh, já nevěděl, Vlaďka, příště psát v angličtině.
    láska pozdravy, Birgit

    OdpovědětVymazat
  8. Mila Vladka supr vlna barvi mnj libi pa hezky den Karin

    OdpovědětVymazat
  9. so pretty, good experimenting! the daylily in the jar, such splendid color, glad you captured it with the camera!

    OdpovědětVymazat
  10. Vladi, mám prosbu, nevíš kde bych sehnala hedvábné kapesníčky na předení? Díky. Moc se mi líbí nové stránky - super, jsi na nás moc hodná. Ala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás opravdu nevím. Prodávají se v zahraničí a já je dostala při jedné výměně taky ze zahraničí. Musím ale říct, že sice hezky vypadají, ale jinak mě spíš zklamaly, Jak tak pracuju na zahradě, stačí malá záděrka a nemůžeš se kapesníčku zbavit, Lepí se jako klíště, elektrizuje, prostě žádná pohoda jako s jinými materiály. Pokud bych už chtěla hedvábí, tak bych si ho koupila na dalinu - česance. To je opravdu pěkné, jen se hůř barví přírodními barvami.

      Vymazat
  11. Díky Vladi za Tvoje postřehy. Mám v plánu zkusit barvit hedvábí Eri, mám ho teď dvě kila. tak zkusím experimentovat, jen nevím co použít? Já bych ty kapesníčky chtěla na mokré plstění na obrázek. Měj se príma.Ala

    OdpovědětVymazat
  12. Vladi, díky za zprávu.Ala

    OdpovědětVymazat