středa 10. července 2013

Třešně & třešně


Třešně už jsou nyní dobré leda tak pro špačíčky pány a ti toho vskutku využívají. Něco pro naši potřebu vybylo, a tak ať si klidně hodují. Však jim po okolí už moc stromů s třešněmi nezbylo. A na mé hokus pokusy s barvami zbyly přezrálé třešně na spodních větvích, kam si opeřenci netroufnou. Taky mi vyrostlo spoustu nových listů rebarbory, co se už teď na koláč moc nehodí, ale na barvení ano. A protože jsem už letos jednou rebarborou barvila, využila jsem ji tentokrát jako mořidlo. Přidala jsem trochu kamence a třešně. Barvící lázeň je červená.


Druhá polovina třešní šla do hrnce s čistou vodou a kamencem. Tahle barva mě překvapila víc, protože fialovou jsem opravdu nečekala. Zbývá jen doufat, že se barva chytne vlny.

 Bohužel! Není každý den posvícení. A tentokrát mi nevyšla barva ani z jednoho hrnce, přestože jsem už v minulých letech s třešněmi celkem úspěch měla. Barva se prostě z vlny téměř vymyla a zbyl jen nádech, který vlnu proměnil spíš v něco, co vypadá jako zaprané. Nic k pochlubení se.

Pány špačky i kosy to nechává chladnými. Klidně si hodují dál. Tak alespoň nějaký užitek z třešní bude. Plná ptačí bříška.



11 komentářů:

  1. aspoň že špačci jsou spokojení. ale ono to zase příště vyjde, nepochybuju. tvoje houbové pochůzky vždy mají krásný výsledek. pořád vzpomínám, jak jsi barvila bezinkami. to byl tak nádherný odstín! už loni jsem se chystala, že to taky zkusím...no, tak snad letos. musím si vyhlídnout keře, abych neměla moc chození.
    u rodičů na zahradě letos jsou holé stromy. ten trošek, co se urodil, snědli špačci. proto jsem se radovala, když nám včera dovolil kamarád natrhat si u něj :)

    OdpovědětVymazat
  2. Škoda, přeškoda, protože obě barvy vypadaly překrásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S růžovými barvami je vždycky potíž. Když si člověk pokecá třešněmi halenku, drží to jako čert. Nevím, kde jsem udělala chybu, ale nemrzí mě to. Jak píše Callendula. Hodím na to jinou barvu, bezinek bude letos hodně.

      Vymazat
  3. For me, using alum as a mordant is always a precarious situation, hard to get the correct measure for the amount! and hard to find recipes. And I've not yet tried the rhubarb for a natural mordant, so will learn from you!

    I like both of the colors from your pots!

    OdpovědětVymazat
  4. Aj, tak to mě mrzí, Vladěnko... Ta fialová se mi moc líbí... Ta by byla moc pěkná.
    Vám obírají ptáci třešně, nám borůvku a hrozny:))) Občas musíme nějakého toho opeřence zachraňovat ze sítě (to když si táta vzpomene, že ji má a přehodí přes víno:o))

    OdpovědětVymazat
  5. Vzpomněla jsem si na tebe, když jsem hodovala v lese na třešni ptáčnici. Měla jsem prsty a pusu zabarvené dost. Na barvení jsem nic nesbírala, nemám teď čas na pokusy. Máš pravdu, že ty všelijaké narůžovělé barvy jsou ošemetné. Ani ty bezinky nejsou kdovíco. Barva vyjde krásná, ale nesmí moc na světlo, za dva roky je z toho skoro šedá. Maruna P

    OdpovědětVymazat
  6. Vlaďko, včera jsem takhle obarvila vlnu za pomoci Karkade/ibišku súdánského a dopadla jsem s konečnou barvou jako Ty po těch třešních. V hrnci to vypadalo báječně a pak to byla hrůza. Ještě štěstí je, že jsem tam nevysypala celou zásobu květů, alespoň zbudou na čaj :-D. Ale byla jsem z toho docela smutná, protože jsem byla přesvědčená, že ta barva by přece jen mohla vydržet. Co naplat, barvit se bude znovu až dozrají bezinky.

    OdpovědětVymazat
  7. A tak się dobrze te kolory zapowiadały! Z wiśniami pewnie też by tak samo było. Szkoda. Ale nic to - ja tegoroczny urodzaj czereśni przerabiam głównie na dżem!

    OdpovědětVymazat
  8. Skoda, preji vice stesti pri dalsim barveni, barvy byly moc pekne!

    OdpovědětVymazat
  9. Vlaďko, já jsem taky tak naivně barvila bavlnu ve květu Akebie. Nádherná starorůžová to byla, ale jen do vyprání:-(. Taky to vypadalo,jako zapraná šedá..Pěkné dny Věra

    OdpovědětVymazat
  10. Teda to by mě nenapadlo, že i takhle se dá barvit....
    Ajka

    OdpovědětVymazat