středa 14. srpna 2013

Barvím

krušina olšová a listy a plody ořechu

Letní počasí se konečně ustálilo do snesitelné podoby. Sice stále neprší, všechno je suché na troud, ale v přírodě i v zahradě se ještě stále dá nalézt spoustu materiálu pro barvení. A tak barvím jako o život. Ne už ve slunečních konzervách, ty už teď nefungují dobře, ale v hrncích na staré dvouplotýnce se nahřívá neustále další a další barevná várka.

 


Rostliny nečekají. Rostou a kvetou, taky plodí si svým tempem, kterému sotva stačím. Provartovala jsem řebříček, bříza už také nemá listy zrovna svěží a borůvky se v těch vedrech scvkly na mazlavé cosi, co se mi opravdu sbírat nechce.



Místo toho jsem se vydala do lesa na krušinu olšovou a květy lesní trávy, co jsem zahlédla při sběru brusinek. Těch bylo dost a tak jsem si dovolila drobet odsypat pro růžovou barvičku.


Okraje posečené louky poskytly uschlá hnědá semena šťovíku a také žluté knoflíčky vratiče.

Na zahradě pak vzrostlý ořešák oklepává přebytečné zelené plody, co spolu s listím dávají úžasnou zlatohnědou barvu. Květy jiřin a afrikánů pak propůjčí vlně žluté odstíny.



"Tohle je zatím ta nejhezčí žlutá, co jsi kdy nabarvila", pravila dcera nad mou jiřinkovou barvou. Barva sice měla být oranžová, ale to se mi stále nedaří, mám málo květů.

Také češu, bubnová česačka se pomalu nezastaví. Vlna z kříženek, kterou teď barvím, je sice krásná, ale češe se špatně. Je plná rostlinných zbytků, musím ji mnohokrát přečesávat, aby z ní většina částeček vypadla a zbytek musím trpělivě vybírat. Předsevzetí, jak nabarvím, učešu a uložím na zimní přástky, je fuč. Není to v mých silách.

To valaška, to je jiný kafe! Češe se pomalu sama, těch pár nečistot, co obsahuje, vypadne při pouhém rozvolnění a z bubnu česačky pak snímám nádherný, nadýchaný a lesklý česanec. V této podobě je to jemnost sama. Po spředení už to tak příjemné nebude, ale v koberci, pro který vlnu připravuji, se to ztratí. Vlnu jsem barvila loňský rok slupkami ořechů, třezalkou, šťovíkem nebo fazolemi. Dostala jsem hnědavou paletu pro jedno super klubko. A česance pro vyzkoušení silné příze na novém kolovratu.


Jde se zkoušet a vám přeji příjemné dny!

10 komentářů:

  1. Joj! Čest práci!
    A rozhodně to z mé strany není provokace a ani nostalgie.

    OdpovědětVymazat
  2. Vlaďko, to jsou tak nádherné barvičky!!!! Na Tebe prostě nemám, ale konečně jsem se dnes pustila i do předení.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Vladko,
    obdivuji tve nadherne prirodni barvy. Ja jsem zkousela cervene zeli ale vlna barvivo neprijala a tak jsem opet sahla po mych osvedcenych potravinarskych barvach. Moc se mi libi tve jemne, pastelove barvy i hnede variace! Vlneni zdar :))M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Moniko, se zelím (nebo řepou) mám stejně špatnou zkušenost. Vlna byla šedá. Přitom barvící lázeň jako tmavý inkoust. Strčila jsem do ní hedvábný šál a lněné a bavlněné nitě. Jsou krásně temně modré.
      Potravinářské barvy mám v záloze pro ty odstíny, které s přírodními nevykouzlím, ale po těch pár letech mi všechno připadá křiklavé (osobní pocit, ostatním ne). Vlnění nazdar!

      Vymazat
  4. Vlaďko, ten první hnědo-rezavý česanec, ten je tak úžasný, achich. Obdivuji Tě, že to všechno stíháš. Já tradičně nestíhám nic, navíc se ochladilo, takže už mám zase v rukou i jehlice.
    Jakou máš zkušenost s předením na zimu uložených načesaných ruliček? Těď zpracovávám nějaké dříve připravené a navíc trochu zmáčknuté v obalu a není to to pravé ořechové. Ta vlna měla více lanolinu a tak jsou ty ruličky teď takové kompaktní.:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s tebou, ruličky nemá smysl ukládat. Já je vždycky hned spřádala. Nanejvýš jsem si do košíku nadělala hromádku. Umíš takové to elegantní předení s tahem dozadu? To si dávám za úkol se naučit. Jsem zvědavá, jak to půjde s kromskim. Jestli to bude symfonie nebo budu spíš vrzání...
      Teď předu tu načesanou valašku do silné příze. Jde to jedna báseň a cívky jsou hned plné. Bude se zkoušet jumbo, k tomu jsem se zatím ještě nedostala. Zato předení natenko, mmmmm! jedna báseň!
      Tak já se jdu zase vlnit, ještě toho mám na česání moc.

      Vymazat
  5. I´ve found your lots and lots of pictures jet. Nice sheep, goats, dyed wool and so on, really nice.
    I hope to improve my english the next month, it´s difficult with mr. google.
    Have a good time
    Birgit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vielen Dank, Birgit! My english is not excellent but I understand. But if you want, you can write your comments with your mother tongue. I can handle it. Thank you for your visiting and nice comment. Have a nice day!

      Vymazat