čtvrtek 8. srpna 2013

Barvy medu


V naší domácnosti se teď hodně točí.

 Točíme se kolem zvířat, která tahle vedra těžko snáší, je třeba je zásobit vodou i krmivem, protože tráva neroste, naopak je vypálená na troud.

 Protáčím kolečko čerpadla a jsem moc ráda za vlastní studnu s dostatkem vody, protože jinak bez pravidelného hodinového zalévání by už byla naše zahrada mrtvá poušť. 


Pokoušela jsem se využít k barvení i tyto květy trubače, barvu pustily, ale do vlny nezapustily.
 




Točíme med. Už druhý týden. Měli bychom mít radost, že je ho hodně, ale udělal se tzv. betonový med, který je zatuhlý už v plástvech a působí tak potíže včelařům i včelám. 


Točím nitky na kolovratu, neboť ten by neměl zahálet a musí se procvičovat různé techniky. 


A točím také klikou česačky, protože neučesaná vlna neubývá, naopak, zdá se mi, že přibývá. A té učesané je stále málo, protože sotva ji učešu hned s ní běžím ke kolovratu.

Tentokrát jsem ale vydržela. Odstíny spolu tak pěkně ladily, že jsem se rozhodla je zkombinovat do jedné příze. Alespoň jí bude větší množství než obvyklých pět nebo deset deka.

A čím jsou obarvené? Zdola:
listy a spadané ořechy ze sluneční konzervy
cibulové slupky spolu s květy afrikánů, kamenec z horké 1.lázně
cibulové slupky, kamenec, horká 1.lázeň
cibulové slupky spolu s květy afrikánů, kamenec z horké 2.lázně
cibulové slupky, kamenec, horká 2.lázeň

13 komentářů:

  1. No ty žluté česance jsou překrásné!!!
    A to vedro.... ani se k tomu nebudu vyjadřovat.. Ale co nevidět budeme s láskou vzpomínat, jak bylo fajn, že? :o))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No Leni, fajn si představuji o deset stupňů chladnější. Já horko nesnáším, to mám raději zimu. A kdyby teď 14 dní propršelo, absolutně nebudu protestovat. Jak to snáší tvoje zahrada? Jestli nezaprší ani dnes (slibovali bouře od pěti hodin, a nic se neděje), vidím to černě. Nepomáhá už ani kropení.

      Vymazat
    2. Tak na mé zahradě ta krásná hortenzie, nad kterou se kde kdo rozplýval, teď vypadá jak hřbitovní kytice po týden starém pohřbu... :-/ Jedno astilbe je patrně v kopru, tráva sem tam vypálená, pěnišníkům se kroutí listy, ale že jsou pod švestkami, tak nejsou spálené, vřesům se to zatím líbí:), švestky vesele opadávají, i když jim lijeme vodu ze studny... A dneska to tady u nás vypadá na nebi velmi slibně - od rána zataženo, před chvílí trochu slunce a zase zataženo... Mělo by asi něco přijít (i podle předpovědi...) Tak snad to přežijeme..:)

      Vymazat
    3. zataženo máme taky, ale ze slibovaných bouří, které se prý od nás přesunou na východ, nebylo zhola nic. ani kapička. nějak nevím, do jaké oblasti vlastně patřím, ale žádná předpověď se tu nenaplňuje.

      Vymazat
  2. Česanečky jsou nádherné sladěné a příze z nich bude ňamka ... už se moc těším. Já jsem teď barvila několik česanců a všechno je to bohužel žluté a to i z kopřivy. Šoupla jsem ji do hrnce i s květy a to asi byla chyba, no nedá se nic dělat, bude se pokusničit dál :-D.
    Na květy trubače jsem zrovna meditovala dneska, když jsem šla okolo jednoho asi 10 m dlouhého plotu, který je jím celý porostlý, takže teď vím, že to zoušet nemusím. A o vedrech ani nemluvím, ale zase na druhou stranu krásně schne vlna.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už se s těmi žlutými a zelenými odstíny vlny smířila. Mám radost, když se mi povede nějaký obzvláště vybarvený zajímavý odstín. Docela úspěšně mi narůstá indigo, tak snad bude i modrá nebo zelenomodrá. Ne že bych nezatoužila po nějaké červeni, ale houby letos porostou jen ztěží. S kopřivou nemám také moc dobrou zkušenost. Asi proto, že se pořád bráním jiným mořidlům, než je kamenec.

      Vymazat
  3. Jé, tyto teplé okry miluji. Step vůkol má momentálně shodnou barvu s tvými česanci, pod třicítku to tu neklesá ani v noci. Klika, že je od jara dost spodní vody. Zaplaťpámbu končí žně, na něco je žhavé sucho dobré, ale i tak se bojím přívaláku. Zem je tak spečená, že by nic prudšího nevzala. A o mírném zahradnickém deštíčku si můžeme nechat zdát. Měla jsem ve dvoře vzpomínku na doma :-) soustavu rybníčků, no rybníčků, větších van nepravidelných tvarů. Ale rákosí a puškvorec rostl a lekníny se rozprostíraly a náznak potůčku, když zapnu čerpadlo, byl. Prasata mám v ohradě pod ořechem. Nosím jim tam vodu, spoustu vody, a leju do prohlubně, co si vyryla, aby měla kaliště. I tak řeším pomalu každý den, kudy se dostala ven, jsou to tři dvoumetrákové svině, ale co se úprků týká, hadi to jsou. Nepáší škody po sadě, neryjí. Potichoučku se chodí koupat. Včera odpoledne rtuť lízala čtyřicítku ve stínu. Přijela jsem s futrem a skoro jsem až styděla, když jsem plácala prase koštětem po hřbetě, aby vystřelilo z vody a mazalo na své. Bylo jak hrošík, jen rypák mu koukal nad hladinu. Svým způsobem jsem mu i záviděla.
    Jo, všimla jsem si, že blbě tvaruji (při pohledu na práci na herduli) levý kraj lístku, nejzřetelnější to je v buňkové půdici. A někde dělám chybu ve chvíli, kdy začínám lístek zužovat. V šité krajce s tím nemám sebemenší problém. Dneska jsem přinesla toulen, jdu tužit, abych mohla uvolnit herdule a pokračovat v soupravě okolků - s lístečky, jak jinak :-)
    Ono je možné, že jsem se dostala do velekritického stádia vůči své práci. Že totéž bych u někoho jiného nadšeně chválila, a u sebe se na to kysele šklebím.
    Houby letos porostou stejně jako vloni. Z podzimních mlh.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše kozy i ovce se chovají jako sloni v Africe - vyhrabávají si jámy a vyvalují se v prachu. Podle toho potom vypadají. Dneska mají konečně trochu přijatelnější teploty, ale zas není pomalu co žrát. Poslední dobou je to víc starostí než radostí.
      Ono to počasí má samozřejmě i klady. Teď zrovna zpracovávám vlastní úrodu broskví (400 m nad m.), na zavaření čeká hromada brusinek, které letos zjara nezmrzly a měly dostatek vláhy. Teď si lebedí v rašeliníku a sluníčko je barví do červena (občas i upeče do hněda). A je spousta sena, díky díky přírodo!
      Se sebekritikou to mám stejné. Na začátku jsem nadšená z každého povedeného dílka. Pak se začnu srovnávat, samozřejmě s těmi nejlepšími, a je po radosti :-)

      Vymazat
  4. Obdivuji Vás. Ať se podívám sem, nebo na Oldwomens, všude se pracuje. Já mám na herduli nedodělanou panenku, na stavu čeká vlněná osnova na vestu pro manžela, na půnebí dva pytle vlny a já nic. Mám tu pět vnoučat a točím se jen okolo nich. Ale září se blíží a pak se snad do toho dám.
    Milena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No někdo se točí kolem zvířat a vlny a někdo kolem vnoučátek, to je určitě radostné točení, točila bych se taky, kdyby byly :-) Snad se nám z těch otáček nezamotá hlava. Tak hezké dny plné otáček!

      Vymazat
  5. Vladi, barva medu ve vlně je přenádherná... Práce máte hodně, to věřím..I bez zvířat je pořád co dělat, natož pak s něma! Tak ještě aby dorosla tráva a mohlo se ještě na zimu posušit. Pokud tedy ještě nějaká obrazí! Vladi krásné a trochu klidnější dny.Věra

    OdpovědětVymazat
  6. to je krása! hezky se točíš, hezky.
    a to je mi novinka, že máte včeličky. ale zapadá to, úplně to pasuje. vždycky se raduju, když vidím včelu, mám je strašně ráda.

    OdpovědětVymazat