pondělí 19. srpna 2013

Češu

česance barvené brusinkami, v košíku čisté česance, vedle přečesaný odpad

Původně jsem měla předsevzetí, že vlnu obarvím, usuším, vyčešu a uložím. Předsevzetí vzalo po pár dnech za své. Musím si přiznat, že to není v mých silách, zvlášť proto, že vlna z kříženek je příliš znečištěná a dlouho trvá, než z ní všechno dostanu ven. Zkouším všechno možné, celý můj arzenál česaček, kartáčů a hřebenů, ale proces se mi nedaří zrychlit ani zjednodušit. V současnosti jsem najela na tento způsob: co nejvíce rozvolnit vlnu při sušení, rozvolněnou vlnu ihned po uschnutí jednou projet bubnovou česačkou a pak tento velký česanec postupně přečesávám na holandských hřebíncích. Při tomto způsobu vznikne hodně odpadu, tak ten pak přečešu znovu na bubnové česačce a ukládám. Je mi ho líto vyhodit, snad pro něj najdu nějaké využití.

Takto vypadá nahrubo učesaná vlna. Je plná malých zacuchanin, žmolků a hlavně rostlinných zbytků.


Větší nečistoty jdou vybrat ručně, ale po několika hodinách si řeknete, že i Popelka to měla snazší.

Znovu tedy pomohly hřebínky a za pomoci jejich dlouhých zubů se vylouply tyhle pěkné česance. 

Večer se pak za odměnu předlo. Žlutá vlna byla obarvena vratičem a růžová brusinkami.

Příze je trojnitka spředená na novém kolovratu. I to byl požitek.

11 komentářů:

  1. Je to spousta práce, ale výsledek stojí za to... pak ta nádhera. Snad se k té kráse také dopracuji... Mám zrovna vlnu ze šumavanek v hrnci ve vývaru z březové kůry, asi bude medová. A šťáva z josty barví hezky do tmavo-růžova. Zase přijdu nakukovat.Hezké dny. Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybych se tak mohla podívat! Četla jsem, že kůra břízy barví růžově, ještě jsem se nedostala k tomu to vyzkoušet. Je tolik možností, co příroda nabízí... Jostu nemám, ale už jsem viděla vlnu jí obarvenou. Já mám teď políčeno na bezinky a aronii, začínají černat. Z bezinek jsem naposled měla krásnou vínovou, taky byla jiná, než se píše. A z aronie takovou šedofialovou. Do těch se ještě určitě pustím.

      Vymazat
    2. Já jsem nepřidala žádné mořidlo, ani jsem nenamořila vlnu, ustálila jsem ji octem a myslím bude taková béžová s nádechem do růžova. Ale ještě to zkusím s kamencem.Je to stará suchá kůra,možná i proto chytla jinak. Taky koukám po bezinkách, ale u nás jsou ještě zelené. A pořád je co dělat.Snad dojde i na blog a fotky, Pavla LuciUs

      Vymazat
  2. Všechno, Česanečky a vlny jsou překrásné!!! Ja tak plánuje přes zimu bude česat a příst

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Také se těším na zimu, bude víc času na předení. Hezký den!

      Vymazat
  3. Vladi, máš to nádherné. Je to opravdu spousta práce a obdivuji tvoji trpělivost. Klobouk dolů!:-). Krásný večer Věra

    OdpovědětVymazat
  4. Najbardziej lubię ten rodzaj czesanki. Fajnie pofarbowałaś w naturalnych surowcach.
    Pozdrówki.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Vladko, "trojnitka" vypada moc pekne a barvy jsou nadherne. To cloveku vynahradi ty hodiny pripravy :) Ja take peru, cesu a obcas i neco zpredu ale hlavne sysluji na zimu. Budu se tesit, az nam predstavis novy kolovratek, zatim moc zdravim, Monika

    OdpovědětVymazat
  6. moc hezké!!! Já jsem ve fázi, kdy sháním bubnovou česačku za rozumnou cenu a zatím neúspěšně. Máte nějaký tip, prosím?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tip na česačku mám, ale těžko bude za pro nás rozumnou cenu. Mám pocit, že se všechny pohybují ve stejných cenových relacích. A když jsou o něco levnější, tak jim zas chybí ta část, která je pro mě docela důležitá. Tady je třeba česačka za 7 110 v akci: http://www.dobrodej.cz. Třeba vám bude pro vaše potřeby stačit. Je užší než moje a chybí jí přítlačný kartáč, který se mi jeví jako nezbytný. Dokáže na buben natlačit co nejvíc vlny. Jenže já češu tolik! vlny, že už mi ani ta moje česačka nestačí. Jsem s ní ale moc spokojená. Učesala už hory vlny.

      Vymazat