pátek 2. srpna 2013

Jako kotě si příst...

barva z květů denivek a ibišku

Vylovila jsem ze slunečních konzerv další obarvené vlnky. Zvláštní denivkový odstín mě navnadil, a tak se barvila další várka, do které jsem přihodila ještě dva rezavé hřebíky. A vedle se do vláken vstřebávala barva z květů ibišku, který mi letos neuvěřitelně bohatě kvete. Ještě jsem nezažila, že by měl tolik květů naráz. Že by mu chutnala voda z odmáčených ovčích kožíšků? Nebo to je tím neuvěřitelným horkem?



V každém případě ibiškové barvení vydalo téměř stejnou barvu jako denivkové. Obě rouna jsem tedy smíchala a spředla dohromady. Dalo to na počátku hodně práce, protože zatím barvím méně kvalitní část letošní vlny, hodně zakrmenou. Česanec po česanci prošel česačkou a pak ještě holandskými hřebeny, než jsem byla spokojená. O to lepší zážitek pak bylo samotné předení.


Zvlášť když se uskutečnilo na novém kolovratu. Nedá se to slovy popsat - prostě požitek. Kromě toho už to za mě do detailu a moc pěkně popsala Šárka, díky které tento nádherný kus vlastním (její příspěvek byla poslední kapička na misce vah mého rozhodování). A samozřejmě také díky firmě Kromski.



Na začátku jsem se cítila úplně stejně, jako když vyměníte staré auto za nové. Chvíli kolem obcházíte, prohlížíte nový kousek, než usednete. Pak zjistíte, že to vůbec neumíte ukočírovat a že to, co jste uměli bezvadně se starším vydáním, nemůžete uplatnit s tím novým. A tak se zase učím úplně od začátku.


Zatím jsem spředla chabá tři přadýnka a s tím jedním jsem si ukrojila příliš velký krajíc (skaní technikou navajo, přičemž se ještě pořád plácám ve správném nastavení kroucení :-(


A tak se chvílemi kochám krásou provedení tohoto kousku, nádherným dřevem, ze kterého ho stvořili, tichým a bezbolestným chodem, neboť šlapání oběma nohama je velká úleva pro mou pravou, více namáhanou nohu, i tichým svistem roztočené cívky, která navíjí zkroucenou nitku lehce a bez námahy. A dělám si další plány, co všechno ještě určitě musím vyzkoušet.


10 komentářů:

  1. Jéééé, Vlaďko, gratuluju k novému kolovrátku!!!! Vypadá moc hezky a určitě jsi ocenila šlapání oběma nohama - to je, dle mého, skvělá věc. Přeji krásné předeníčko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To byla jedna z věcí, kvůli které jsem ho chtěla. Další - centimetrový vstup pro nit, na to starém nic silnějšího nebylo možné upříst. No a k těmhle základním radostem jsem získala spoustu bonusů navíc!

      Vymazat
  2. Vladi, ty jsi alchymista:-)) A barvy jsou krásné a jemné. Tak ať ti kolovrátek šlape!!! Krásný víkend Věra

    OdpovědětVymazat
  3. Gratuluję! To wspaniały kołowrotek, same dobre rzeczy o nim czytałam (tylko dobrze jest się podobno od razu zaopatrzeć w zapasowy sznurek napędowy), że tak dużo potrafi, że cichutki, że bardzo płynny. I że to chyba najlepszy wybór.
    A Twoje kolory z roślin to zawsze jest bajka i sama subtelność!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však ty máš na mém výběru také zásluhu. Moc jsi mi pomohla při mém váhavém rozhodování. Na kolovraty Kromski je na internetu opravdu hodně chvály. Našla jsem už docela dost videí na You tube.
      Je tak tichounký, že mi nikdo z rodiny nevěří, že předu. A pro moje nožky je to velká úleva. Nelituju.

      Vymazat
  4. Vlaďko, jsem ráda, že se Ti dobře šlape. Hrome, v tom posledním obrázku, že je to narafičená prádlová gumička nebo něco podobného :-))). To přeci není možný, taková vysoustružená nitka!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :oDDD Šárko budu tě asi otravovat palbou dotazů. Nějak si s těmi všemi kolečky nevím rady a všechno překrucuju, včetně prádlové gumičky. A ta oranžová trojnitka dokonce i pruží jak ta gumička :-(

      Vymazat
  5. mám s tebou radost a na dálku cítím, jak se tetelíš :) no fakt! myslím, že to jsou jen takové malé detaily, než se seznámíte a srostete do jednoho celku s kolovratem, až budeš cítit, co a jak potřebuje, aby dělal, co chceš. ty jsi technicky velice zdatná, takže teď, když to píšu, myslím, že už dávno máš vše zvládnuté. nebo skoro. vypadá nádherně!!! ani si nedovedu představit ty technické možnosti. byla jsem strašně zvědavá a chtěla se jet podívat na ně k Šárce... ale domlouvám sama sobě, není třeba přepínat síly cestou a pak toužit, když teď jsou jiné priority.
    hezky si to užívej a jestli budeš chtít, budu ráda, když o kolovratu ještě napíšeš, co a jak umí, poděl se, ať se taky potěším...♥

    OdpovědětVymazat