sobota 24. srpna 2013

Krušina olšová

barveno krušinou olšovou, zleva: bez mořidla, s kamencem a kamenec + soda

Letošní počasí jí přálo. Roste hlavně při lesních cestách, kde měla dostatek stínu, aby neuschla jako kdeco v okolí, ale také dostatek slunka, aby její plody dozrály.



Černé kuličky mě zaujaly už před pár lety. Tehdy z toho vyšel takový vínový melír. Klubíčko mi ale časem v košíku zhnědlo. Není to špatná barva a rozhodně jsem si ji chtěla zopakovat. Natrhala jsem si necelý litr plodů. Pak už stávkovala dcera, Krok i moje ulepené ruce. Hned tak mi něco nevadí, ale šťáva z těchto plodů mi docela dráždila pokožku. Itak toto množství obarvilo spoustu vlny. Obsahovalo spoustu barviva, které by stačilo určitě i na víc než tři lázně. První barvení se odehrálo bez mořidel. Přesně jako minule i teď se vlna obarvila nejprve vínově a nakonec zhnědla. Druhá lázeň byla s kamencem. Vlna se zbarvila tmavší zelenou barvou. A do třetice, to už lázeň byla zelená, přidala jsem na závěr trochu jedlé sody, ta vždy zelenou zjemní. A tak se i stalo.


Několik hrstí krušiny mi tedy daly krásné tři odstíny, které spolu pěkně ladí. Napadlo mě z nich zkusit melír. Míchala jsem nejprve na hřebíncích. Tenhle vzorek se mi nelíbil. Ve výsledné přízi se barvy úplně ztratily a vznikla jakási khaki barva.


Další vzorek jsem předla tak, že jsem střídala česance v určitém pořadí a nitku pak seskala navajo technikou do trojnitky. Tady už barvy přece jen vyniknou, ale ani tahle příze mě nijak nenadchla. Vojenská maskáčová, tak bych ji nazvala.


Zbytek jsem tedy předla zvlášť. Spolu s nějakou kontrastní barvou vyniknou určitě líp.  Barvy jsou úplně odlišné od výsledků, jaké jsem nafotila předloni. Vysvětluji si to tak, že bude určitě záležet na době sběru plodů a jakou vodu použijete. Letos jsem barvila výhradně v odstáté vodě z naší studny. Nevím, jaké má pH, ale vzhledem k okolí bude asi spíše kyselá. Barvení přírodními barvivy je vždy cesta dobrodružná. Umím snad už dopředu odhadnout přibližný výsledek, ale na konci je vždycky malé překvapení a plánovat konkrétní a naprosto shodnou barvu s předešlými pokusy nelze.   




Hezký den!

9 komentářů:

  1. You´ve got wonderful colours with that buckthorn berries, too. Can´t remember this type of tree here but now I want to look closely.
    Some violet berries from a bush called Mahonie (Mahonia aquifolium)I´ll try when there are enough.
    Have a good time,
    Birgit

    OdpovědětVymazat
  2. Piękne kolory, te zgaszone zielenie i ten różowo-brązowy - bardzo mi się podobają.
    Bardzo jestem ciekawa co powstanie z tak pięknej wełny :))
    Pozdrawiam
    Karina

    OdpovědětVymazat
  3. Vladěnko, tak to je krásnééé. Moc se ti to povedlo a já tě za tohle moc obdivuji. Krásné dny. Pa Věra

    OdpovědětVymazat
  4. Vladko ty me pokazde dokazes prekvapit stim co ty vsechno dokazes vykouzlit.Vsechny barvy jsou moc hezke.

    OdpovědětVymazat
  5. Jedna barva hezčí jak druhá!!! Ale už mě brzdí nedostatek vlny, další barvící pokusy nechám zřejmě na příští rok. Na dovolené jsme měli výhled na louku plnou oveček, ani nevíš, jaké jsem měla cukání jít se zeptat, jestli nemají nějakou vlnu nazbyt. Ale představa cestování přes celou republiku v ovčím ozonu, to by mě zbytek rodiny hnal :o)) LenkaK

    OdpovědětVymazat
  6. Vlaďko, moc krásné barvičky se Ti povedly. Tím, že bydlíme ve městě, tak mám trošku problém shánět barviva, jinak vlny by bylo dost. Tím, že nejsem původem ze Dvora, tak zatím stále mapuji okolí a hledám a hledám, čím bych barvila.

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý podvečer, dneska jsem na svých oblíbených stránkách na cosi narazila...http://.htmlhttp://www.gsheller.com/2012/08/dyeing-yarn-and-getting-a-babysitter.html, nevím, jestli to k něčemu je Vám, ale ,co kdyby...Jinak Vás obdivuju ...a ráda si počítám o tom, co nikdy dělat nebudu, páč jsem městská....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za odkaz, vždycky se ráda podívám do kuchyně i k někomu jinému. Barvení těmito semínky jsem zkoušela docela nedávno, ale taková pěkná barva jako ta jejich se mi nepovedla. Měla jsem jich málo, tak i barva je bledá.
      PS. ve městě se dá barvit také, třeba hedvábná šálka. A použít k tomu něco z kuchyně - červené zelí, cibule, čaj, kurkuma, ... je toho dost k pohrání si s barvičkami ;-)

      Vymazat
  8. Vladka super prace nadherne barve sdravim tebe Karin

    OdpovědětVymazat