úterý 6. srpna 2013

Třezalková


Ještě než byla moje (a Krokova) oblíbená louka pokosená a usušená, stačila jsem si natrhat náruč třezalky. Letos nemám tolik času a tak si k barvení vybírám osvědčené rostliny. To třezalka je. Loňský rok se mi všechny barvy celkem povedly. Barvila jsem valašku, která barvy přijímá dobře. Letos jsem se pustila do barvení kříženek. A ve chvatu.


Nějak jsem si špatně zapamatovala postup, kdy dát namořenou a kdy nemořenou vlnu. Barvy prostě vyšly úplně jinak. Nevadí, to je totiž na barvení rostlinnými barvami to nejúžasnější. Barva na závěr = překvapení.

Barvila jsem zvlášť v otrhaných květech třezalky a zvlášť v nastříhané nati. Barvící lázeň z květů neměla úplně takové výsledky, jak bych si představovala, a tak jsem do ní na závěr přidala sodu. Mám zkušenost, že rostliny, co pustí červenohnědou barvu, se po přidání kamence a sody zbarví na zeleno. I tentokrát to vyšlo.Mám teď tři odstíny zelené a jeden béžový.








Děkuji všem za milé komentáře u minulých článků i za maily. Mám teď velké dilema  sedět u počítače a odpovídat (to bych moc ráda) nebo sedět u nového kolovratu a trénovat předení :-? (to bych také ráda) Polepším se. Hezké dny!

2 komentáře:

  1. Tak když jsem viděla třezalku, myslela jsem, že z toho bude opravdu červená barva!Zelenou bych nečekala. Ale jsou krásné...Dělám med z třezalky a ten je opravdu červený i s těmi černými tečkami, tak mě to překvapilo:-)Vladi, krásné a pohodové dny. Ps: na ovčácké dny jsme se chystali taky u nás v Karlovicích, ale nevyšlo to, což mě mrzí. Tak příště. Pa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Med z třezalky zní zajímavě, znám jen z pampelišek. Zřejmě bude léčivý. Je fakt, že když se třezalka trhá, člověk má od toho úplně hnědé ruce. I ta barvící lázeň je červenohnědá, ale s červenými barvami k obarvení vlny to takhle jednoduché není. A ten, kdo barví rostlinami, se musí smířit s tím, že z dostupných zdrojů bude převládat žlutá, zelená a hnědá. Tak to je.

      Vymazat