neděle 6. října 2013

Japonské indigo

vlna a hedvábí barvené japonským indigem studenou cestou

Mráz bohužel udeřil znovu takovou silou, že mu už neodolaly ani rostliny ve skleníku. A tím jsem definitivně přišla o budoucí úrodu japonského indiga. To sotva začalo kvést. Na semínka už nemělo dostatek času. Je to dost choulostivá rostlina. Letošní semínka mi k mé radosti vzešla úplně všechna, ale dlouhá zima zpozdila jejich výsadbu do skleníku.
na jaře to vypadalo velmi slibně

V chladných dnech rostliny "stály", vůbec nerostly. Až teprve teď. No, alespoň jsem dostala docela dost materiálu k barvení a měla to štěstí, že si můžu vyzkoušet takový barvící zázrak.
vrcholy rostlin poničené mrazem







Zázrak to opravdu je. Dáte do mixeru zelenou hmotu s trochou ledové vody, přidáte lžíci bílého octa, umixujete z toho takový zelený špenát, který se procedí skrz pláténko a ono je to pořád zelené. Zelené je to i když do toho vkládáte vlnu předem namočenou ve studené vodě. Zelené je to ještě stále i potom, co vlnu po několika hodinách vytahujete ze sklenice ven a mácháte ji ve studené vodě. A pozor! teď teprve přichází na řadu ten zázrak. Začnete tu zelenou hmotu protřepávat a rozkládat na sušáku a ona vám před očima modrá!


Je to skvělá odměna na závěr toho všeho snažení, od zasazení drobných semínek po chomáč tyrkysově modré vlny. Není to taková ta klasická modř, ale stejně mám radost, protože získat přírodní modrou je docela obtížné.


Recept jsem vyzkoušela díky skvělému popisu na stránkách Dorothey Fischer už podruhé. Výsledek můžete porovnat s mými loňskými pokusy TADY.

Přeji vám ještě alespoň pár hezkých sluníčkových dnů a přadlenkám příjemné vlnění!



24 komentářů:

  1. Nádhera! Ale kde jsi sehnala semínka? Já se letos pokoušela barvit borytem, ale po dvou hodinách míchání a udržování teploty na 50ti stupních (v tu chvíli ještě všechno vypadalo nadějně!!!) jsem odběhla a během chvilky voda vzkypěla, utekla na kamna... a já musím čekat s dalším pokusem rok, až bude další úroda...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Semínka jsem před dvěma roky dostala od blogerky Helenky. Různými složitými cestami se mi podařilo pro letošní rok už mít svá vlastní. Všechna vzešla, ale jak to dopadlo, sis přečetla. Schovala jsem si pár semínek z jara pro sichra, třeba se mi je příští rok podaří vypěstovat, jinak nevím. Boryt jsem zkoušela pěstovat bez úspěchu. Nevzešlo mi nic. Budu se muset pokusit příští rok. Ten proces barvení s ním je ale na mě dost složitě zdlouhavý, já všechno dělám tak nějak za pochodu mezi ostatní prací. Potřebovala bych být v důchodu :-) Nebo bohatá, abych si mohla dělat jen to, co mě baví...

      Vymazat
  2. To se čte jak detektivka tyhle Tvé pokusy!:))) Ten mráz čekal málokdo, ale že nadělá paseku i ve skleníku?.. Já jsem možná letos přišla o 3 ibišky na zahradě... Ale nezoufám, nechám je osudu ještě přes zimu a budu doufat, že mě s jarem překvapí. Tyrkysovou miluju!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme takový začarovaný kout (taky se u nás říká "V koutě"). Vpředu ve vesnici ještě nic a tady na nás skočí mráz pokaždé díky mlhám z luk a od rybníka. A zjara zase všechno všude kvete, jen u nás v koutě ještě leží sníh. Zvykla jsem si.

      Vymazat
  3. A wonderfull light blue! This is a kind of dyeing I wish to do onetime. I often use Dorothea' s book, too.
    Have a good time,
    Birgit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Red and blue, this is a dream of dyers. But my dream is to do orange of dahlia. Every time I do only yellow :-( Next year I´m going to grow lots of dahlia because I love orange.

      Vymazat
  4. Jesteś czarodziejka ! Z zielonego niebieskie. :-)
    Jak nazywa się ta roślina ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Latinsky je to Polygonum tinctorium, po našem Rdesno barvířské nebo taky japonské indigo. Kdybych použila klasický postup jako u borytu, asi bych měla lepší výsledek. Ale tenhle recept je velmi jednoduchý a výsledek se mi líbí.

      Vymazat
  5. Vlaďko, ta indigová barvička je nádherná, tu bych taky brala. Jsem moc zvědavá co z té příze vytvoříš.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě nevím, ale předla jsem tence, aby se z ní hodně upletlo. Jen si pořád nemůžu zvyknout na nový kolovrátek a občas se mi podaří přízi překroutit, zrovna tahle je jak kudrnáček :-(

      Vymazat
  6. Opět super krásný výsledek. Já jsem se potýkala s černou jeřabinou, suffolka chytila bledě starorůžově, do druhého odvaru jsem hodila malinko sody a barva je bledě zelenomodrá. Pak jsem sáhla po šumankách a tady snad konečně budu úspěšná a vlna bude temně růžovo-fialová, uvidím až uschne. A červená řepa? vlna šumavanek se povedla jasně žlutá. A pro letošek jsem asi skončila s experimenty a uvidím co na jaře. Nějak nemám přísun vlny, budu muset šetřit .... Mějte se fajn, Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás doma už se mě jenom ze zdvořilosti ptají: Tak jaká barva to zas bude? Žlutá nebo zelená? Nechápou ty jemné niance ze kterých mívám radost. Po čase se mi začaly líbit absolutně všechny barvy, i ty, co jsem nejdřív pokládala za nezdařené. A na nedostatek vlny jsem si taky dost naříkala. Tak mě rodina zásobila a teď ji ani nestíhám zpracovat.
      Šumavku jsem ještě nebarvila, ale sáhla jsem si na ni. Je to pěkná vlna. Když jsme se před pár lety rozhodovali, jaké plemeno si pořídíme, váhali jsme právě mezi valaškou a šumavkou. Vyhrála valaška, protože je větší krasavice, ale šumavka má rozhodně lepší vlnu.

      Vymazat
  7. Krásně modrá, vypadá sytěji než ta loňská. U nás mráz ještě nebyl, ale rostlinky už delší dobu "stojí" Jsem zvědavá, jak se povede barvení mě!! LenkaK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce! Myslím, že nejlépe se mi to povedlo právě z těch rostlinek, co byly venku - to je to spředené přadýnko. Určitě budeš mít pěkný výsledek.

      Vymazat
  8. Tvoje barvení je víc než úžasné....moje se mi bez kamence moc nepovedlo...a ten se mi nedaří kolem sehnat...budu muset objednat na netu...ať mám radost z nějaké jiné, než jen ořechové konzervy :-)))

    Těším se na další povídání....s milým pozdravením...pherenis

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jednou se to určitě povede. Existují i přírodní mořidla, třeba rebarbora nebo škumpa. Nemám to moc vyzkoušeno,ale literatuře věřím.

      Díky za milé pozdravení i komentář.

      Vymazat
  9. Vladko uz ti zacnu rikat kouzelnice ,vysla ti krasna barva takova se mi libi.Ja se snazim sehnat semena indiga ale nejak mi to nejde maji tady rostlinu ktere se rika falesne indigo ale to prave nejak neni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se ti to podaří, já jsem semínka získala úpně náhodou jejich další množení byla také velká náhoda. Kdybys chtěla, pošlu ti boryt (woad), ten se tu koupit dá a u tebe se mu bude určitě dařit. Já se na něj chystám zjara, ale podmínky jsou tu pro něj trochu drsné, musím mu vymyslet místo, aby nepomrzl.
      Mám novou knížku od Lary Flint, tam od vás. V té bys určitě našla spoustu podnětů s čím se pustit do barvení.

      Vymazat
    2. Vladko dekuji za nabidku ale problem je v tom ze oni to sem nepusti .Takove veci se sem nesmi privazet kvuli quarantine.

      Vymazat
  10. nádherná barvička .vůbec tomu barvení nerozumím ,ale ocením krásnou barvu a krásnou vlnu .....protože mám dve neřesti a jedna z nich je pletení ......

    OdpovědětVymazat
  11. ta barva je úžasná! barvila jsem přírodně zatím jen malinko před lety. loni jsem zkusila bezinky (pamatuješ, viď ;), z toho je pár odstínů, pak jsem ještě zkusila vlaský ořech list a nějaké houby. nejvíc spokojená jsem s bezinkou. ani jsem to ještě nenafotila... ale chápu, jak píšeš, že ses naučila mít ráda i ty barvy, co jsi dřív považovala za nepovedené. ta barva první z bezinek mě docela zklamala, dnes ji vidím jako opravdu hezkou. je to krása, jak nás příroda učí :)

    OdpovědětVymazat
  12. http://zesemen.cz/stromy-konifery-kere/1004-indigovnik-barvirsky-semena-indigovniku-indigofera-tinctoria-7-ks.html?a_box=c87j3dkz

    OdpovědětVymazat