pátek 25. října 2013

Barevné pletení


Pořád se nemůžu dopracovat k tomu, aby za mnou kromě hromady obarvené vlny a krabice spředených přadýnek byl také konečně vidět finální výrobek. Měla by to být pomyslná třešnička na dortu za odměnu za tu spoustu práce.
V hlavě nosím spoustu snů inspirovaných krásnými výrobky, kterými se internet jen hemží. Mnohokrát už jsem začala plést, ale po několika centimetrech dílo zase vypárala. Nebyla jsem spokojená. Ke všem těm žlutým a zeleným odstínům mi chyběl kontrast.



 A tak jsem umotala jen pár ponožek, rukavic, čepic, ale nic většího. Klubíčka se zatím hromadila. Časem se mi podařilo sehnat vlnu hnědou, šedou nebo téměř černou a odkládala jsem si i vlnu, která byla pěkně bílá od přírody.
Konečně tedy nastal ten čas, kdy se mi podaří uplést nebo utkat něco podle mých konkrétních představ. Tohle je zkušební vzorek pro islandský svetr. Plete se krásně a na šestkách jehlicích přibývá rychle. Využívám odstíny barvené bezinkami s vlnou plemene zwartbles (hnědá) a sufolk (bílá). Bezinková barva je bohužel velmi nestálá. Obávám se, že po vyprání bude růžová tatam.


A tady vznikají rukavice, na kterých si trénuju litevský řetízek a severské vzory. Všechny vyplétané vzory byly pro mě dříve norské. Alespoň se tak uvádělo v časopisech. Skutečnost je jiná. Zjišťuji, že své vzory má Island, Estonsko nebo Litva a další, nemůžu je všechny vyjmenovat. Tradiční vzory ovlivňují pletařky na celém světě. Tak jako mě. Tak nějak jsem si namíchala všehochuť různých vzorů a upravila pro tloušťku mojí vlny. A poprvé jsem spokojená.


Bílá přírodní je spředená BFL, kterou jsem  dostala darem od Aldony (bardzo dziękuję). Hnědá je zwartbles od přátel z okolí, žlutá je barvená květy jiřin a modrá je barvená japonským indigem.



Hezké sluníčkové dny! Já jdu plést :-)

19 komentářů:

  1. Vlaďko, krása!! Moc se těším, na hotové, ale už nyní to vypadá úžasně. Tak ses po té dlouhé cestě k vlně dostala konečně i k pletení. Holka, to máš teda zaslouženo! Přeji krásný víkend. Pa Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nějak mě víc baví ta dlouhá cesta samotná než to finále :-)

      Vymazat
  2. Taky jsem ráda pletla norské vzory, ale nikdo to nechtěl nosit. Dlouho jsem nepletla a minulý týden jsem podlehla chvilkové slabosti a objednala si vlnu na svetr. Ještě nevím jak ho upletu to pořeším až vlna přijde a budu ji mít v ruce.
    Tak ať se dílo daří :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My se zrovna dostáváme do stadia, kdy by se to chtělo nosit, ale máma nějak nestíhá :-( Mám rozpleteno hned několik věcí, tak nějak to střídám a snažím se dodělat alespoň něco.

      Vymazat
  3. GRATULUJI! opět nádhera a velká výzva! Pozdravuji! Pavla-LuciUs

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Znám to. Brouzdám Pinterestem, vidím všechnu tu krásu a pak si řeknu, ježiši, co tu ztrácíš čas, koukej se do něčeho takového pustit, už jsi mohla mít upletený alespoň kousek...

      Vymazat
    2. .... už chodím na kukačku jen k Vám ... mám od minulého týdne česačku, tak jsem si česala a dělala melírky, zatím jen s přidáním koupených barevných vln a hned upletla ponožky , stále se raduji, když dokončím výrobek a vím, že od počátku je celý ode mne! Pojedete do Prahy na "vlnění" v Toulcově dvoře 16.11 ? Mně to bohužel nevyjde, budu zdobit hnětýnky v zem.muzeu: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=522776504483676&set=a.522776407817019.1073741830.483927538368573&type=1&theater , ale ráda bych věděla jaké to je, tak pokud byste jela, budu ráda za postřehy. Hezký víkend Pavla LuciUs

      Vymazat
    3. Ráda bych jela. Ale žádný rok mi to nevyjde. Mám to přece jen nějakých 150 km a musela bych si brát volno, to je vždycky hodně komplikované. Je hezké občas takovou akci navštívit, ale když mám volný čas, tak si raději češu, dělám melírky... :-)
      Hnětýnky mi připomněly moji dávnou spolužačku. U nás se nepečou a tak mi vždycky přišlo zajímavé, jakou slavnost z pečení a zdobení hnětýnek měli u ní doma (písecko).

      Vymazat
  4. Dear Vladka,
    all the traditional patterns look very nice, but you're right, it also depends on the selection of the colors. You have so many beautiful self-spun yarns, next year I would like to spin more again.
    Have a good time
    Birgit

    OdpovědětVymazat
  5. WOW, Vladi, to je náááádhera. Krásné barvičky i vzory. Já jsem zrovna "dovrtala" pro sebe takový chumlací šál z bezinkového barvení ... teď se zrovna suší, protože jsem ho prohnala pračkou a trošku vyvoněla aviváží. Tak snad zítra se budu moct trošku "pochlubit".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těším se, až se pochlubíš. Mě prozatím letošní bezinky zklamaly. Z krásných růžových odstínů se mění v nahnědlé. Přemýšlím, čím to je, protože mám z minulých let klubíčko, které je stále pěkně do vínova. Jestli to není tím, že teď pokaždé fixuji spředenou vlnu v horké vodě. Tam ta změna vždycky proběhne. Houbičky letos nebyly. Škoda! Nějaký jiný odstín pro doplnění by se hodil.

      Vymazat
  6. Pięknie się zapowiada.
    Jakie Ty masz cienkie druty ! Bardzo mi się podobają.

    OdpovědětVymazat
  7. Vladi, krása!!!! Jsem zvědavá, kdy se k pletení dostanu já! :o))) Zjistila jsem, že jsem si obarvila skoro všechnu vlnu, takže nemám nic na základ.... LenkaK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, tak v tomhle stadiu jsem se nacházala na počátku svých pokusů. Obarvila jsem úplně všechno, co jsem měla na dosah. Kontrast mi pak opravdu chyběl. nezbává potom nic jiného než plést proužky nebo čtverečky. Tak teď křečkuju, když se mi poštěstí sehnat pěknou čistou vlnu a plácám se přes ruce, abych ji nestrčila do hrnce. Tam naopak dávám vlnu více méně znečištěnou a tím ji zhodnotím. Stejně ale nejsem úplně spokojená. Už mám naplněný box spředenou vlnou, tak na dva svetry, ale v hlavě jsou úplně jiné představy...

      Vymazat
  8. ... To je taková nádhera, Vladěnko!

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den, chodím se kvám kochat už půl roku, tedy od té doby, co jsem si přivezla od paní Linhartové svůj vlastní kolovrátek, tak pěkné věci jako vy zdaleka ještě nemám, jak říkám, stále se učím, ted kolem vánoc byl trochu shon, přesto jsem chtěla dodělat jednu přízi pro babičku na ponožky, ale povedlo se mi ji seskat naopak, tedy zase doprava, je pochopitelně přetočená, sle rozdělat od sebe už moc pohodlně nejde,,,,máte nějakou radu?

    Děkuji Soňa Hrdličková (mladá přadlena)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmm, to už se mi taky povedlo - přetočit přízi. Jedinou radu, kterou mám, je ji přetočit na druhou stranu. A to buď na vřetánku - to má člověk větší kontrolu nad tím, jak vypadá výsledek, ale je to pomalejší, anebo pokud máte skací stojánek nebo jiné zařízení a více cívek (to určitě máte), tak si na kolovrátku nastavte napětí tak, aby se příze kroutila hodně doleva, tím by se to mělo vyrovnat a bude to určitě záležitost několika minut. Lepší, než se zlobit s překroucenou přízí. Hodně štěstí!

      Vymazat