středa 30. října 2013

Pořád se učím

vlna je barvená přírodními barvivy

Pilně trénuji a proháním kolovrátek Kromski. Dokonce se mi už podařilo dvakrát předřít řemínek u šlapky, jak se snažím napříst co nejvíce vlny. Mám už jí dva plné boxy, ale pořád mám pocit, že to ještě není ono. Není to úplně podle mých představ.  Buď je příze nedotočená, nebo přetočená... to se mi už na starém kolovratu nestávalo. Nejspokojenější jsem s přízí, kterou si spředu na vřetánku. Ani nemám pocit, že by mi to trvalo déle než na kolovratu.
Tři žlutá přadýnka na obrázku jsou svědkem mého snažení. První přadýnko je sice pěkně spředené, ale chybí mu taková ta nadýchanost. Točila jsem moc. Dobré tak na ponožky nebo tkaní. Na svetr to bude dost tuhé.
Prostřední světlé přadýnko jsem předla na vřetánku. S tím jsem spokojená. Měkounká příze, která nebude nepříjemně tuhá. Pro svetr jako stvořená.
Třetí jsem předla na kolovratu na těch největších převodech. Kolovrátek mi česanec doslova tahal z ruky, ale příze je přece jen měkčí, než byla ta první. Jen jsem ji při seskávání zase nedotočila a není úplně  vyvážená. Na fotce asi ten rozdíl tolik vidět není, ale projeví se to při pletení. Na pletenině jsou tyhle drobné odchylky hned poznat. Stejný materiál vám pokaždé může přinést jinou kvalitu.


V každém případě materiálu k tréninku předení jsem si načesala dost. To by bylo, abych se ta převodová kolečka nenaučila používat!

14 komentářů:

  1. Ty se to ale určitě naučíš, to jsem si jistá. Já jsem na kolovrátek nesáhla od zimy, nemám ho zvládnutý, jistotu mi dá snad jen vřetánko. Každé přadýnko je trochu jiné, takže já si nemohu troufnout na nic jiného než rukavice, čepice, šálka, papučky. Na ponožky nemám zatím nic vhodného. Svetr vůbec neplánuji, byla by to katastrofa a škoda práce. Ten boj s moly mě taky nebaví. Maruna P.

    OdpovědětVymazat
  2. Ach, Vlad'ko, bo to jest tak: do swojego stareńkiego kołowrotka (straszny był) to ja się musiałam ze wszystkim dostosować, to się jakoś dostosowałam, ale szło kiepsko. A jak sobie sprawiłam nowy, to na początku było mi po tym starym tak dobrze i tak dobrze mi szło i nici zrównoważone były. A potem zaczęłam robić wszystkie pojedyncze nitki przekręcone, i nie wiedziałam, dlaczego. I w dodatku na najmniejszym przełożeniu! To się chciałam dowiedzieć, po co te wyższe przełożenia. Nikt mi nie potrafił wytłumaczyć. A teraz już wiem, ale musiało minąć 2,5 roku, zanim się ze swoim kołowrotkiem dogadałam. Myslałam o kupieniu podróżnego kołowrotka, ale jeśli mam się znów dogadywać z kołowrotkiem parę lat, to może dam sobie spokój :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejda, doufám, že mi to nebude trvat 2 roky, než se s novým kolovratem sžiju :-D. Už jsem vyzkoušela všechny převody. Musím ještě přijít na správné utahování. Kolovrátek má i skotské napínání, s tím neumím zacházet vůbec. Takže opravdu je ještě hodně toho, co se musím naučit. Alespoň se nenudím :-)

      Vymazat
  3. Vlaďko, ta přadénka vypadají báječně, ale je fakt, že když jsem přešla ze starého kolovrátku na nový, tak mi taky nějaký čas trvalo, než jsme se spolu porovnali. Je to holt jako se vším - člověk si musí všechno pořádně vyzkoušet a natrénovat, a pak už je to celkem hračka. Přeju ať se daří.

    OdpovědětVymazat
  4. Your yarn is lovely! I think handspun is a lot like handwriting, it has the character and soul of the owner ...the essence, if you will. Those minor deviations are something a machine cannot create, so I celebrate them! Gorgeous, handspun, hand dyed wool is a treasure.

    OdpovědětVymazat
  5. Trochu mě při pohledu na tu tvou krásu přešla radost z toho, co jsem zatím umotala já. Máš to krásně nadýchané.... Já se bojím, že jak to nebudumít pořádně zkroucené, tak se mi to bude trhat....No nevadí, bude na tkaní :o)))) LenkaK

    OdpovědětVymazat
  6. Já vím, že je to asi troufalost, oproti vašim krásným klubíčkům jsou ty moje...no takové neuspořádané, ale mám z nich velkou radost a už pletu...
    http://www.flickr.com/photos/27999324@N07/11968874345/in/photostream/
    měl by to být tento svetr http://wollenaturfarben.blogspot.cz/2013/12/kreis-strickjacke-handgesponnen-mit.html
    taky se pořád učím...zdraví vás Soňa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Soňo, žádná troufalost, vlnečka vypadá moc pěkně a líbí se mi i výběr svetru. Taky jsem na něj koukala se zaujetí, jen bych bez vzoru nevěděla, jak do něj.
      Na ruční přízi je právě krásná ta její nepravidelnost a neurovnanost. Všimla jsem si, že když se tak internetem začaly šířit fotografie různých efektních ručně spředených přízí, zareagovali někteří výrobci a začali nabízet podobný sortiment. Tak si dneska můžeme koupit různé efektní příze, které se snaží o nepravidelnost, ale protože je udělal stroj, stejně tam určitá pravidelnost zůstane.
      Jestli můžu být troufalá já, pak navrhuji tykání :-)

      Vymazat
    2. Je mi ctí. Ahoj....pletení mě teď chytlo, ale pro změnu mi chybí napředená vlna na rukávy...tak začnu zase příst...k téhle přízi dodám jen, že je to přečesané merino (zbytky) a šetlendka, z které jsem byla nešťastná, protože byla moc krátká na mé začáteččnické prsty, nakonec jsem to seskávala se světlejší šetlendkou, která mi příst šla...už jsem sama zvědavá na výsledek a moc se těším, až to vyperu, protože předu "čersvtvou" nepranou a nečesanou vlnu a strašidelně to smrdí.....

      Vymazat
    3. Tak a výsledek je tu....http://www.flickr.com/photos/27999324@N07/12721185885/ vypráno konečně....nosím ho moc ráda, můžu i te´d....
      a zdravím...
      Soňa

      Vymazat
    4. Úžasný! Musely z toho pěkně bolet ruce, přece jen je to kus pleteniny. Určitě hezky hřeje.

      Vymazat
  7. Vladi, jsem ráda, že u tebe něco pochytím. sice netuším nic o převodech a nevím, co je skotské napínání, ale už chápu, že tedy moje příze budou vhodné tak asi nejlépe na ponožky :( sice mám ze své příze i nákrčník a čepici a nekouše mě, ani to není tuhé, háčkovala jsem to docela volně, ale přemýšlím, jak dál.
    maminka se mi nabídla, že uplete mému muži svetr, zajásala jsem a hned začala příst z hnědé vlny, která je ale z továrny. myslela jsem, že ji zkombinuju s vlnou, kterou mám od tebe, hnědý jacob a hnědý zwartbles. tu si šetřím na něco speciálního a chtěla jsem ji zapracovat do toho svetru. právě ten jacob je tak hebký, že jsem myslela, že by byl u krku a na zápěstí, tam, kde se bude svetr dotýkat kůže, aby to nekousalo. bylo by to hezké i barevně, jemná barevná odlišnost. tuto vlnu bych mohla načesat do ruliček a příst technikou woolen příze, jak jsi tu popsala . nechci se té myšlenky úplně vzdát, ale zase přemýšlím, abych neudělala spoustu zbytečné práce. mám rozpracované první velké přadeno, to dodělám a pak hned upleteme nějaké zkoušky a uvidíme. ještě bych možná mohla zkusit udělat i z té průmyslové vlny ruličky z česačky.... uvažuju...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, toho se vůbec neboj. Mockrát jsem předla z ruliček normálním způsobem, aniž bych věděla, k čemu jsou dobré. Prostě jsem to okoukala na you tube a líbilo se mi to. Popotahovala jsem je stejně jako kdybych předla koupený top. Jen pak ta příze nebyla úplně rovná, ale taková baculkatá. Proto je potom měkčí. Taky teď nosím čepici upletenou z worsted - česané příze. A je z vlny sufolk oveček. Absolutně hřejivá, nekouše!! ani neškrábe. Upletla jsem si ji k ovcím a nakonec ji nosím všude, a to nejsem čepicový typ. Jen ten svetr se mi zdál prkenný. Možná, kdybych ho pletla na ještě silnějších jehlicích, bylo by to lepší. Ale já se chtěla naučit zas něco nového a bylo to zábavné. Ty u svého kolovrátku mít skotské napínání nebudeš, ale určitě to nebude na překážku, na svém starém kolovrátku na len jsem předla ruličky běžně. Díky za návštěvu a spoustu komentářů, je to od tebe milé, že pro mě obětuješ tolik času :-)

      Vymazat
    2. Vladi, děkuju za odpověď! uděláme zkoušky a uvidíme. je neuvěřitelné, kolik předení skýtá možností. ty teď odhaluješ ještě možnosti tkaní a to teprve je nářez, tolik kombinací! to mi teda hlava nebere, jen tiše obdivuju!
      mou spoustou komentářů se nenech vyvést z míry, nechci tě rušit svým nájezdem :D. prostě to tak mívám, že návštěvy dělám jednou za delší čas, jinak se potřebuju soustředit na to své a být v klidu, tak netěkám, nebrousím, co kde je nového, ale jen jdu na pár blogů už najisto a zahloubám se na delší čas.
      ještě bych chtěla dočíst zbytek, co mi od tebe uteklo, uvidíme, asi až po víkendu to půjde.
      tkalcovský stav u mě zatím spí jako Růženka, při vzpomínce, jak mě loni bolely ruce a ramena, když jsem to poprvé s ním zkoušela... no, doufám, že se rozhoupu a proniknu do toho ještě někdy o krapítek víc. ono i při těch ruličkách vidím, jak přadlena drží ruce ve vzduchu a vím, že to asi dlouho nepůjde. já se teď naučila příst s rukama položenýma v klíně a nechápala jsem, že mě to nenapadlo dřív. tak je to ještě méně namáhavé.
      no, ale nějak to půjde, to vím!
      měj se hezky s rodinou a zvířátky a hodně radosti nejen z vlny přeju!

      Vymazat