čtvrtek 3. října 2013

Zima na krku

sušáky s obarvenou vlnou neustále přenáším na poslední slunná místa; to zelené za ní ve skleníku je japonské indigo

Včera poprvé udeřil mrazík. Sluníčko se přes den docela snaží, ale sílu už nemá pražádnou. Zima už je tu opravdu díky okolním rybníkům hodně cítit. Vlezlá mlhavá rána mi připomínají, co ještě všechno musím zvládnout.
Moje ibišky přežily ranní -3°C, ale další den venku už by pro ně mohl být smrtelný, tak honem s nimi domů. Je třeba dosklízet ovoce i zeleninu ze zahrady.


Jablíček je spoustu, tak lisujeme výborný mošt.



Ve skleníku na mě čeká ještě jedna dávka japonského indiga k barvení. Dvě dávky jsem už zvládla obarvit. Určitě se pochlubím.


 Sesbírala jsem také květy afrikánů a slupky vlašských ořechů a hrnce s barevným obsahem se nestačily střídat na krbových kamnech. Jen s následným sušením je problém.

zlatá afrikánová

barvy z ořeší

Poslední trochu teplejší dny jsme také využili k podzimní střiži. Valašky na podzim stříháme podruhé. Než nastane ta pořádná zima, budou už mít zase kožíšek dorostlý. Vlnu z podzimní střiže mám raději. Je kvalitnější a hlavně čistější než ta jarní. Dobrá pastva se na kvalitě vlny ihned projevila. Jsem spokojená. Tuhle vlnu barvit nebudu. Určitě bude krásná tak jak je, v přírodní mléčně bílé. Je je přede mnou ještě spoustu práce než se rouno promění v něco mléčně bílého a užitečného. Zatím se mi jenom kupí spoustu barevné vlny k dalšímu zpracování. Není místnost, kde bych jí neměla alespoň kousíček. Nejvíc v hale u krbových kamen. Tam si večer v teplíčku u ohně pomalu připravuji hebké česance.


Zima může přijít.

14 komentářů:

  1. Teda Vladi, to je úžasných barviček - hlavně to indigo se mi moc líbí!!!! Já teď předu to "bezinkové" rouno a stále čekám na to, až porostou nějaké ty houby, abch mohla zkusit barvení, ale zatím je to tady u nás veliká bída. A šťáva z jablíček je taky moc dobroučká. Přeji krásné podzimní dny.Mrazíky by ještě mohly počkat, ale těch barev okolo ... to je nádhera a hlavně, když do listí svítí sluníčko. Holt příroda je nedostižná kouzelnice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem se těšila na houbičkové barvení, ale tady bylo příliš sucho a teď už mrzne, takže konec nadějím. Snad napřesrok. Nemůžu mít všechno. Bezinkové rouno už si taky předu, dcera chce islandský svetr. Trochu mě zklamalo po vyprání. Taková ta svěží barevnost se z toho vytratila. Nebude to stálá barva. Nejlepší jsou žlutky, ty se nevyperou.

      Vymazat
  2. Piękny ten kolor z japońskiego indyga, w dodatku z własnego! Ale oczywiście, że zaraz pognałam do Wikipedii, zeby sprawdzić, co to takiego ten afrikán, no i chyba w przyszłym roku zamiast goździków na balkonie aksamitki posadzę!
    To rzeczywiście do zimy jesteś przygotowana idealnie: wiosenna wełna zafarbowana, jesienna wełna biała jak mleczko, dobrej jakości. Nic, tylko do kołowrotka siadać, kręcić i pysznym winkiem popijać przy robocie wyborne kozie sery! Wreszcie trochę czasu na robótki! Będzie co oglądać!
    Miłego dnia!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já barvu aksamitníků miluju. Proto jak je intenzivní i proto jak je stálá. Nevybledne po vyprání a opět je z ní možné získat několik různých odstínů, všechny krásné.

      Vymazat
  3. Piękne kolory.
    Koniecznie muszę mieć tę aksamitkę - afrikán. Ile kwiatu miałaś, ile wełny farbowałaś ?
    Pozdrawiam serdecznie. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milý komentář a jsem moc ráda, že poznávám dalšího nadšence pro přírodní barvení. Určitě si udělám čas na častější návštěvy.
      O barvení aksamitníkem určitě ještě napíšu. Jsem ten typ kuchařky, co nevaří podle receptů, ale jen "od oka". Takže nevím, kolik květů jsem spotřebovala. Ale platí, že čím více, tím lépe. Měla jsem jich plný hrnec. A ptom dávám plný hrnec vlny. Vychází mi to potom asi na 10 dkg přadýnko.

      Vymazat
  4. Nádherné barvení...jsem zvědava kam se s vlněním posunu...mám namočeno v bezinkách a červené řepě...snad z toho něco bude...a další vlna se ke mě dostává.....jsi stále mou studnicí inspirací...díky ti mnohomoc....

    s milým pozdravením....pherenis

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce. Řepa se mi moc nevedla, měla jsem ale jen kompotovanou.

      Vymazat
  5. It is always wunderfull to see, what you ´re doing. My father had made wine from apples and strawberries, a little sour ;o) Wool shearing in the fall? Isn´t that cold for the sheep? For us, everything is still new.
    Greetings, Birgit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Yes! I feel the same when I visit your blog or other one. Wine? Hmmm this is a hight school for me, hard level :-)
      And about our sheep... We have an old wallachian breed with very long wool, about 20 cm per year. So we shear them twice a year. Very long wool is uncomfortable for them in the Summer and in the Winter, too.

      Vymazat
  6. What beautiful colours on the wool :)

    OdpovědětVymazat
  7. Dear Hilde! Thank you very much for your comment. I am glad I meet someone new. I look forward to visiting your blog. Have a nice day :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Dlooouhé zimní večery Tě v žádném případě nemůžou zaskočit... Leda tím, že by nebyly dostatečně dlouhé..? Zase to musím napsat - jsi neskutečná a já Tě opravdu obdivuju, Vladěnko..

    OdpovědětVymazat
  9. barvy máš krásné, nejkrásnější je to indigo! je úchvatné vidět, jak ti roste ve skleníku, to se mi strašně líbí. jsi neuvěřitelná. já jsem stihla loni nasbírat jen pár listů ořešáku, slupky od ořechů už jsem nestihla. daly my hezkou barvu, něco mezi tvou první a druhou na obrázku. ale mně se nejvíc asi líbí ta třetí :) , taková hluboká hnědá. nevadí mi to ale, jsem ráda za každý výsledek, člověk si to nesmí moc představovat, radši vůbec... jsem ráda jen za to, že jsem loni měla pár chvil a sil na přírodní barvení, strašně jsem si to užila a jsou to moje poklady :)
    afrikány se mi nikdy moc nelíbily, ale kdybych měla zahrádku větší (teď mám takovou jen miniaturní na pažitku), tak je budu určitě pěstovat.
    díky ti, Vladi, za krásné zážitky u tebe, jsem tu jak v Jiříkově vidění, i když s křížkem po funuse :)

    OdpovědětVymazat