čtvrtek 21. listopadu 2013

Couvám

připravené ruličky
Načesané ruličky mám připravené, mohu se pustit do zdolání dalšího úkolu - vlněné příze. Možná někomu není jasné, proč pořád zdůrazňuji slovo vlněné, z čeho jiného by měla být než z vlny. Tady to slovo ale neznamená materiál, znamená typ příze. Ten, kdo přede ze zakoupených česanců (topů), připravených někde v továrně s pomocí strojů, přede si tzv. česanou přízi (worsted yarn). Vlněná vlákna jsou v niti srovnaná pěkně jedno vedle druhého, příze je hladká, rovnoměrná a pevná. A tím je předurčená k použití třeba pro pletení ponožek. Můžete si z ní samozřejmě uplést cokoliv, ale nebude to tak komfortní, jak byste asi chtěli. Islandský svetr jsem začala plést právě z takové česané příze. I když ho pletu na silných jehlicích, brzy se ukázalo, že by byl jako prkno. Postavit do kouta a on tam do rána počká v pozoru.



Rozhodla jsem se tedy pro intenzivní trénink couvání. Tak se totiž přede z ruliček. Vlákna se nevytahují prsty z česance ven směrem k cívce, ale ruka, která drží česanec, ho táhne směrem dozadu, jakoby se o vlákna s kolovrátkem přetahuje. Vlákna teď nejsou v niti tak urovnaná, tím pádem jsou mezi nimi mezerky a celá nit působí nadýchaně a měkce. A taky je nadýchaná a měkká. Jen se nesmí příliš stočit.
couvám

To mi dělalo zpočátku velké problémy. Upředená na vřetánku byla příze mnohem jemnější.



Rozdíl je patrný na první pohled - vlevo dole vlněná příze předená na vřetánku a nad ní příze z kolovratu.

Nakonec mi pomohlo skotské napínání. Po několika letech, kdy jsem si zvykla na předení pomocí dvojitého pohonu, jsem se konečně odhodlala změnit systém a vyzkoušet i něco jiného, co mi umožňuje nový kolovrátek Kromski.



Nebylo to zas tak těžké, jen jsem absolutně nevěděla, jak na to. Naštěstí jsou tu dobří internetoví přátelé, co ochotně pomohou a poradí. Díky tomu jsem nakonec porozuměla i radám v knize Start spinning (Maggie Casey).


A tady jsou pro porovnání přadýnka. Vlevo příze vlněná, vpravo česaná a dost přetočená. Z té plést nebudu, ale použiju ji na tkaní, na které se nějakou dobu chystám.

S měkkounkou přízí se také daleko lépe plete. Klubko je hned pryč a pletenina přibývá.

Ještě toho musím hodně vychytat, ale už z toho nejsem tak rozladěná. Má někdo z vás zkušenosti s tímto typem předení? Ráda bych si přečetla vaše zkušenosti, tipy nebo rady.


A tady je moje úplně první vlněná příze(vlevo) předená na kolovrátku se skotským napínáním. Byla jsem z ní nadšená. Díky Cyndy!

Thank you Cyndy! You are my great teacher.


A ještě několik odkazů na videa pro lepší představu této techniky:
příst mohou i mladí muži a jde jim to báječně!  - takto to tedy ještě neumím, ale zase jsem o něco moudřejší


14 komentářů:

  1. Jeśli dobrze zrozumiałam, to z jednej wełny (czesanki) wyszła różna przędza w zależności od tego, na czym była tworzona. Przędza z kołowrotka jest bardziej twarda i dzianina wychodzi sztywna, a przędza robiona na wrzecionie, jest miękką i przyjemna w dotyku. Może wpływ na miękkość ma sposób zwijania, siła skręcenia wełny w singlu i później sposób zwijania, na wrzecionie w 2 ply, a na kołowrotku navajo ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snažím se o 3ply woolen yarn. Umím to dobře na vřetánku, ale na kolovratu jsem měla vždy přízi přetočenou (2ply a také 3ply). Pomohlo mi skotské napínání (scotch tension). Lépe se mi reguluje rychlost navíjení nitě na cívku. Tak mám větší kontrolu nad kroucením nitě.

      U dvojitého pohonu (double drive) to bylo tak:
      buď se mi nit kroutila méně, ale cívka mi brala rychle nit z ruky a ta se trhala
      nebo jsem cívku přibrzdila, ale nit zase byla příliš zkroucená.

      Ještě bych potřebovala zlepšit skaní (ply). U tohoto kolovrátku se mi pravidelně stává, že cívka nechce při skaní přízi navíjet. Tady naopak potřebuji cívku zrychlit a pohon vřetena zpomalit. Dávám si větší převodové kolečko, ale moc to nepomáhá.

      Předení je prostě velká věda :-)

      Děkuju za komentář a přeji hezký den.

      Vymazat
  2. Vladi, ani nevíš, jak mě mrzí, že bydlíme od sebe tak daleko.....Máš to opět nádherné a je to opravdu um♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věruško, já takhle vzdychám dnes a denně. Škoda že tu nemám nikoho, s kým bych mohla posedět, dát hlavy dohromady. Proto taky oceňuji internet, že nás dokáže spojit alespoň takto. A přináší tolik inspirace. Určitě si taky pamatuješ tu dobu, kdy člověk celý měsíc netrpělivě čekal na praktickou ženu nebo dorku, aby si mohl doma tvořit. A po revoluci? - připadala jsem si jako v ráji, když se tu objevily všechny ty vytoužené časopisy s pletením a dalšími ručními pracemi. Tenkrát jsem se měla ještě s kým scházet a vzájemně se pochlubit, učit se jedna od druhé (výhoda panelákového bydlení). Zní to blbě, ale to všechno mi teď nahrazuje internet

      Vymazat
  3. Przędzenie typu "wollen" zawsze daje bardziej puszystą nitkę, ja mam tylko małe czesaki ale też niedługo spróbuję.
    Bardzo mi się podobają Twoje nitki :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doporučuji to vyzkoušet, přineslo mi to opravdu velkou radost :-)
      Tak ať se daří!

      Vymazat
  4. Na mém kolovrátku jde pouze skotské napínání a musím říct, že předení je v poho. Irské jsem zatím nezkoušela, tak nemám představu ... Rozhodně je to věda sladit se s kolovrátkem tak, aby příze vypadala podle představ.

    OdpovědětVymazat
  5. Vlaďko psala jsem ti na druhý blog,ohledně paličkování,smekám před všemi kdo toto umí.No já bych se asi pěkně do toho zamotala a za chvilku bych nevěděla kam s tím.
    Vyšlo mě u druhého blogu název klikaté cestičky,tam již nejsem ale neříkám,že se tam snad někde nevrátím.Přeji hezký víkend.Miluš

    OdpovědětVymazat
  6. Jsi prostě kouzelnice!!!!!!!!! LenkaK

    OdpovědětVymazat
  7. Beautiful wool and yarn! Lovely spinning, Vlad'ka! You are my great student! I wish you were not so far away! I want to reach into the picture and hold the wool! Happy New Year!

    OdpovědětVymazat
  8. Ruličky jsou fakt super, zas o kousíček dál..díky vám ..děkuji.
    Soňa

    OdpovědětVymazat
  9. Vladi, to je teda zase další vysoká škola pro mě. nevím nevím, jak mi to půjde, ale zkusím to couvání. jinak se obávám, že moje vlna předená z průmyslových česanců právě by dělala svetry prkenné. jsem velice ráda, že to tu popisuješ a doplňuješ fotkami. zabýváš se detaily, které jsou důležité, mění výsledek. přitom bych si jich sama ani nevšimla... děkuji!

    OdpovědětVymazat
  10. Ať předu cokoliv, vždycky nakonec couvám. OlgaK

    OdpovědětVymazat