neděle 24. listopadu 2013

Jumbo set


Cenu mého nového kolovrátku Kromski Symphony jsem při jeho koupi navýšila o Jumbo set. Nyní toho nelituju, vyplatilo se mi to už poněkolikáté. Původně jsem tuto výměnnou část chtěla pro předení velmi silné kobercové příze z valašky. Souprava se mi ale osvědčila i při spřádání příze pro islandský svetr. Nezdá se to, ale při seskávání navajo technikou nabyde vlněná příze na objemu. U malé soupravy vřetena s cívkou jsem ke konci skaní měla problémy s plynulým návinem a také se mi na cívku vešlo poměrně malé množství příze.
Vyměnit menší za větší je velmi jednoduchá záležitost. Prostě se vyjme přední část panny, nasadí se jiná a spolu s ní i větší vřeteno s opravdu velkým vstupním otvorem a hlavně také s větší cívkou. Také kladku pro pohon vřetene můžeme zvolit větší.


 

 Je připraveno, může se začít. Opět jsem se rozhodla pro skotské napínání a nelitovala jsem.


Všechno šlo jak na drátku a za "chvíli" byla cívka plná, tedy skoro plná. Jak už jsem se zmínila, nabyde při seskání příze na objemu a cívku zaplní zcela. Nemám ráda zbytky a kdybych cívku napředla plnou, určitě by se mi všechna po seskání na cívku nevešla. Skací stojánek je s kolovratem dodávaný jako příslušenství. Je to moc dobrá věc. Má brzdičku, která reguluje rychlost odvíjení nitě. Při sekávání navajo technikou je to bezvadná věc, protože nebržděná cívka se mi po rychlém roztočení vracela do protisměru. Způsobovalo to takové malé škubnutí a to mi občas přetrhlo nit.


Tady je důkaz, že nitě bylo tak akorát. Utažená vlákna zkroucené nitě se krásně otevřela a příze zaplnila celou cívku. Už teď je pěkně nadýchaná a to ji ještě čeká fixace.


Motovidlo prozrazuje, že budu mít o něco více materiálu k pletení než posledně. To je další věcička od Kromski, které jsem neodolala.


Ještě před vypráním...

A tady už je po vyprání a zároveň fixaci. Ponořila jsem přadýnko do horké vody s jarem a nechala odmočit tak dlouho, dokud voda nebyla vlažná. Pak jsem ho vymáchala ve stejně vlažné vodě, vysušila v ručníku a nechala volně doschnout. Klubko je veliké, ale je to pouhých 8 dkg příze.
.

Na svetru přibyde několik cm a pak zas bude týden čekat na nové klubko.

4 komentáře:

  1. Ty mi dáváš... kolovrat se mi už fakt do zašívárny nevejde. Taky den má jen omezený počet hodin. Zkoušela jsem to - "Nestíháš? Uber na spánku!". Nefunguje to. Tělo drze sabotuje pracovní úsilí. Již po týdnu se samo vypíná.
    Zamačkávám závistivou slzu (na vřetánko cédéčkové nezanevřu) a představuji si z nadýchaných klubíček lehoučký šál, hřejivý svetr, taky oheň v krbu a nachumeleno za oknem.
    A dost, vyvolala jsi ve mne zimní kýčovitost.

    OdpovědětVymazat
  2. Gratuluję nowych nabytków! Też zastanawiałam się nad zakupami, ale ten nowy cennik Kromskich trochę mnie przeraża :-(

    OdpovědětVymazat
  3. Nádherná vlna!!! A ten svetr bude hřát několikanásobně!!!!! Moc tě obdivuju, jak zkoušíš a objevuješ stále nové!!!! LenkaK

    OdpovědětVymazat
  4. No to se krásně čte ... Čekám taky na kolovrat Kromski, Polonaise. A taky jsem si přiobjednala jumbo set. A měla trochu výčitky...ale teď už vím, že jsem udělala dobře"-) Lída

    OdpovědětVymazat