pondělí 25. listopadu 2013

Sníh už dorazil do středních poloh


 ... a houstne. Zasypává pastvinu, ještě včera zelenou. Pro zvířátka to znamená téměř absolutní závislost na člověku.


Letos, tak jak se mění složení stáda, se nějak mezi sebou nedokážou porovnat. Hnědá Balbína je velice dominantní koza. Ač bezrohá, dokáže se pořádně napřáhnout a rozdávat rány.


A ke stádu se také připojil čtyřletý beran Bivoj. Ještě vloni byl krotký jako beránek, se všemi vycházel bez rozmíšek. Letos na něj už těch kozích potvůrek bylo moc. A vyřizuje si to s nimi velice tvrdě. Zjistili jsme, že někdo ze stáda hledá nocleh kde se dá. V koutku za boudou, ve staré králíkárně, co slouží pro úklid kbelíků s lizem nebo v lesíku pod stromy. Ale zima už je pořádná a je jasné, že těmi vyhnanci jsou kozy, které na ni nejsou tak dobře uzpůsobené jako valašky.


A tak bylo velké stěhování do nového příbytku. Moc se jim tam nechtělo, jejich bývalý pokojíček, odkud byly vyhnané, měly raději. Taky hned začal boj o nejlepší kout. Zítra uvidíme. Snad si svoji hierarchii ujasní bez větších bolístek. Námluvy skončily, v každé už se zřejmě ukrývá nový život, nerada bych, aby si ublížily.


5 komentářů:

  1. O ! Popadało u Ciebie lepiej niż u mnie. Zapowiadają śnieg i deszcz na dalsze dni. Ale mrozu wielkiego nie ma, to się topi.
    Oby wiosna była szybko. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Mám kozy bezrohé i rohaté. Stádo se přirozeně rozdělilo. A bezrohý kozel chodí s rohaticemi. Albína je v naději dozajista. I u nás, v nížině, dnes ráno chumelilo a teď to vypadá na první noční mrazík leďák loužový.
    Ach jo, neviděla jsem ani jeden skok. Nemám se od čeho odpíchnout při výpočtu kozlení. Tiše se modlím za nerozhojněné Vánoce a porody po Třech králích. Sice už mám mléčný absťák, ale potřebuji si přes zimu ještě trošku odpočinout.

    OdpovědětVymazat
  3. U nás na Znojemi ještě ani vločka, ale na nějaké vyhřívání kostí to není. Ovečky se přeorientovávají na seno, travičky už je pomálu. Přikoupili jsme seno, protože si přece jen všech 6kusů, z toho čtyři (!) beránky, necháme. Ještě se z toho dá nepříbuzenská plemenitba nakombinovat a nemám chuti zase něco vozit z Rakouska. Škoda, že tady shropshiry asi nikdo nemá nebo o něm nevíme. Máme velké plány na jaro, ale zatím se těším na zimu. Koukám, co tvoříš z vlny a padá mi čelist. Já teď musím došívat vánoční patchworkové dárky, ušila jsem pro moje dvouleté vnučky zástěrky (teď si pořád hrají na vaření) a propracovala jsem se k celkem kvalitnímu pečení kváskového chleba. MarunaP

    OdpovědětVymazat
  4. U nás naštěstí sníh není.... krásný advent.

    OdpovědětVymazat