pondělí 30. prosince 2013

Sváteční


Původně měl tento malý ubrus zaujímat čestné místo uprostřed našeho svátečního stolu. Pak jsem si ale rychle připomněla mastné kapky na všech našich vánočních ubrusech a rozmyslela jsem si to. Možná to bude dárek, možná bude opravdu při nějaké sváteční příležitosti zaujímat čestné místo, ale zatím raději ne. Vznikl úplně spontáně, z čisté radosti, jak se mi dařila předcházející tkanina.



Bylo mi líto všech těch proseděných hodin nad zaváděním osnovy a tak jsem využila nápadu, který jsem zahlédla na internetu (kde jinde?), navázat na zbylé konce staré osnovy osnovu novou. Pak už jen stačí všechno naráz protáhnout nitěnkami a paprskem a je hotovo. Tedy za předpokladu, že nechcete měnit pořadí nitěnek. Kousek plátna na obrázku ukazuje první tkaninu, co mi udržuje nitě na místě vpředu před paprskem, aby se mi nevyvlekly. Na druhé straně nitěnek sedím já a uzlíkuji každou nitku staré osnovy s nitkou osnovy druhé. Potom všechny nitě protáhnu, připevním k osnovnímu válci, napnu osnovu a můžu se pustit do práce.


 Autorka skvělé knížky Huck Lace Madelyn van der Hoogt (str.4) se v úvodu vyznává ze své lásky:

Kdybych se náhle ocitla  uprostřed pouště a mohla s sebou mít pouze jediné tkaní, byla by to huck lace. Je v ní vše, co by si mohl tkadlec přát:

- poskytuje maximum vzorů s minimálním počtem listů
- vytváří překrásné tkaniny z různých typů vláken
- může být využitá pro různé typy tkanin od lehkých krajkových až po silné a hřejivé 
- vypadá velmi složitě, ale vlastně je velmi jednoduchá
- vytváří vertikální i horizontální vzorování
- je velmi vhodná pro vytváření originálních návrhů
- umožňuje, ale nevyžaduje souhru barev
- je možné tkát rychle a snadno pouze s jedním člunkem
                                                         (volně přeloženo)

Má ubohoučká malinkatá zkušenost s tímto typem tkaní musí souhlasit se všemi vypsanými zkušenostmi autorky. 
Stejný návod, jen jsem použila trochu jiný materiál (obyčejná perlovka), jinou barevnou kombinaci a trochu jiné spouštění listů a je tu něco docela jiného, než byl předcházející ubrus. 


Jeden obrázek minulého pro srovnání:

 Jediné, co mi zabránilo v dalším pokračování, byl absolutní nedostatek vhodných nití pro další práci. Takže jsem musela nekonečnou osnovu s lítostí ukončit. Ale určitě vím, že k huck lace (promiňte mi ten anglický název, ale český pro něj nemám) se budu vracet. Je to výzva. 


                                                                               

Přeji hezký den!

11 komentářů:

  1. Cudowne ! Przepiękne !

    Wielu, wielu pięknych dokonań w Nowym Roku 2014. Najlepszego ! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Aááááách
    oněměla jsem.
    Jen co se vzpamatuji z úžasu, tak přeji, aby byl příští rok po všech stránkách lepší, než byl ten letošní. V nejhorším aby bylo stejně.

    OdpovědětVymazat
  3. I envy you very much for your weavings, the ceilings look very nice. So fine patterns. Maybe I'll be practicing this year on my small loom. I wish you all the best, health and happiness for the new year,
    Birgit

    OdpovědětVymazat
  4. To je nááádhera a vůbec neumím pochopit jak jste to dokázala!
    Přeji Vám v novém roce hodně zdraví, elánu a dobrých nápadů! Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
  5. Nádhera srovnatelná s krásou sněhových vloček! Ani se nedivím, že obezřetně zvažuješ použití při stolování. Já měním prostírání po štědrovečerní večeři (posvícenském obědě apod) za jiné a rozhodně to jde směrem k lepšímu. Ne že bych tam předtím měla úplnou hrůzu, ale přece jen po tom hodovém stolování je lepší uklidit a při kafi a zákuscích už se tolik škody nenadělá. Tu tkanou krásu bych se neodvážila vystavit nějaké zátěži, aspoň nějaký rok. Jinak vše nejlepší, hlavně zdraví do nového roku. MarunaP

    OdpovědětVymazat
  6. Przepiękny obrus. Jestem autentycznie zachwycona.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak tohle je opravdu nádherná práce.

    OdpovědětVymazat
  8. Vladěnko, tohle je nádhera ... moc se Ti to povedlo.

    OdpovědětVymazat
  9. Vlad'ko, jesteś niezrównana, po prostu mistrzyni świętej cierpliwości i tworzenia prawdziwych cudów własnymi rękami!

    OdpovědětVymazat
  10. Vladko to je krasne ale nedivim se ,ty jsi holka velice sikovna.

    OdpovědětVymazat
  11. Chvilku nenahlédnu a tady zase taková krása!!!!! Poté, co jsem v pátek natáhla poprvé svou miniosnovu na jeden pevný rámeček, smekám tak hluboko, jak jen dokážu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jsi fakt borec!!!! LenkaK

    OdpovědětVymazat