úterý 7. ledna 2014

Tkaní technikou "summer and winter"

tkaní technikou "summer and winter" (6 listů)
Není to poprvé, kdy jsem se touhle technikou nechala zlákat. Podobně jako huck lace je tato technika tkaní velmi variabilní. Stačí k ní mít alespoň 4listý stav. Čím více listů potom stav má, tím více možností vám tato technika nabízí. Na rozdíl od krajkového tkaní je tady žádoucí použít dvě barvy, čím více jsou v kontrastu, tím více vzor vyniká. Poprvé jsem udělala 2 velké zásadní chyby. Nepoužila jsem pro vzorování útku silnější nebo dvojitou nit a druhá hrubá chyba (nepovšimla jsem si v anglickém originále) - každou barevnou řadu v útku je třeba prokládat řadou tenké nitě v barvě osnovy. Jedině potom vzor vynikne a pěkně vystoupí z tkaniny. Ta se pak stane i hutnější, pevnější a hned se nabízí využití - od prostírek po přehozy, polštáře nebo deky.

první tkaní touto technikou stále slouží, je už několikrát prané


Měla jsem v plánu prostírání pro sestru do nové kuchyně. Když už byla osnova naměřená a napnutá, změnila sestra moje plány přáním mít raději ubrus. Osnova mi potom tedy vystačila rovnou na tři větší ubrusy a jednu malou dečku jako vzorek.

všechny prostírky na našem velkém stole

 Byla jsem nakonec ráda, protože jsem si mohla s tkaním zase trochu pohrát a kouzlit se stejným návodem různé vzory. Spotřebovala jsem všechny domácí zbytky vyšívacích i háčkovacích přízí podobné barvy a takto to dopadlo.

 
líbí se mi kombinace pruhů z plátna a pruhů vzoru

jedna prostírka v modré pro moji modrou kuchyni







Technika "summer and winter" je něco jako negativ a pozitiv. Vzorování je oboustranné, jen je v opačných barvách. Prostírky se tedy mohou používat z rubu i z lícu.
příjemné je, že se prostírky mohou používat oboustranně




Opět mi v hlavě během práce vyvstávaly obrazy a nápady pro práci příští. Takže jsem rychle dokoupila materiál a na prostírání nakonec stejně dojde. Tohle je začátek - zkouška vzoru (ta barevná kombinace se mi moc líbí).


15 komentářů:

  1. Teda Vlaďko, Ty jsi tak neskutečně šikovná!!!!! Skvostné prostírky jsi utkala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to zas těžké není, když máš dobrou "mašinku". Je to jako s šitím, předením nebo čímkoliv jiným, kromě rukou musíš mít na čem nebo s čím. Jsem z toho stavu nadšená. Umí toho moc, jen nějak nestíhám připravit materiál. Stav jsem chtěla hlavně pro vlnu, ale to je tak pomalý proces. Tak se to teď ve mně pere - jestli raději připravovat materiál, nebo raději trénovat tkaní z kupovaného :-(

      Vymazat
  2. Vlaďko, to je opravdu krásné. Sice je tkalcovská řeč pro mě naprosto cizí, většinou netuším o čem píšeš, ale výsledky se mi fakt líbí!

    OdpovědětVymazat
  3. Tkaním z kupovaného na jednolistém stavu klopotně a pomalu vydělávám na "dospělý" stav. Zima se asi letos povleče, vidím to ještě minimálně na dvě cesty pro ořez a prázdné škatule od historických bavlněných přízí všelikých :-)
    Původně jsem si myslela, že předválečné zásoby bavlnek zapaličkuji. Chachá! Tkaní je násobně efektivnější.
    Ach, prostírky jsou nádherné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, najednou zjišťuji, že moje monstrželezné zásoby nití všeho druhu jsou děsně malé. Co stačilo pro paličky, pro stav je nedostačující. Paličkování je vlastně děsně nenáročné na materiál. Přistihuju se, že bádám nad tím, co bych případně rozpárala, rozstříhala apod., abych to mohla napnout na stav :-)

      Vymazat
    2. Jsme na to stejně. Zkusila jsem kombinaci bavlno-lněného ořezu s flanelovým kdysi povlečením v útku a nití na šití kožichů (mrcha klouzavá) v osnově. Ehm, kožešnické nitě - odúmrť po zeťově babičce původně soukromé kožešnici, a až hodně pozdě včleněné do družstva, ani nevím, zda se dožila znovu soukromnictví řemeslných živností...
      Ať to nezakecám. Hadrák je to tak krásný, že manžel nedovedl potlačit údiv, že žena a doma a z toho sajrajtu....

      Vymazat
    3. No vidíš!!! Úplně jsem zapomněla, že mám taky takové ty režné lněné nitě v krabičkách, jak říkáš, mrchy klouzavý (:-?

      Vymazat
    4. Tohle vypadá na bavlněné jádro omotané hedvábím. Ehm, vypadalo. Mega špulka se třeba ještě bude hodit. Ale už není dřevěná :-(

      Vymazat
  4. Moc te technicke strance nerozumim, ale je to krasa :-)
    x

    OdpovědětVymazat
  5. Vladko na co sahnes je opravdu krasne.

    OdpovědětVymazat
  6. Vypadá to moc dobře, pro mě už vyšší dívčí:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
  7. Jako vždy krása!!!!!!! Když si představím natahování té osnovy, tak se rosím!!!! LenkaK

    OdpovědětVymazat
  8. Mám velkou prosbu,nevěděl by někdo kde bych sehnala ořezy na tkaní ? Na netu se mi nedaří nic kloudně najít. Moc děkuju :) Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, určitě ti poradí Štěpánka z komentářů nahoře, už z nich tkala.

      Vymazat
    2. Moc děkuju :)

      Vymazat