čtvrtek 27. února 2014

Hadrák


Poslední dobu trávím hledáním stránek s tkalcovským řemeslem. Mistry v tomto oboru jsou severské země. Tká se samozřejmě po celém světě, vždyť je to jedno z nejstarších řemesel. Každý světadíl, každá země nebo národ vkládají do tkanin díl sebe samého, díl vlivu tradic a dnes také díl vlivu jiných kultur, protože svět se neuvěřitelně zmenšil díky internetu a sociálním sítím. Mému srdci nejbližší jsou ale tkaniny seveřanek. V tradičních ručních pracích těchto zemí vídám hodně společných prvků, lidové vzory nebo použité materiály se tolik neliší. Přece jen to k sobě nemáme tak daleko a mohli jsme se vzájemně ovlivňovat po celá staletí.


Co se mi vlastně na řemeslných výrobcích severu tolik líbí? Předně styl "v jednoduchosti je krása!", jak dokážou velice jednoduchými prostředky zdůraznit krásu materiálu. Líbí se mi jednoduché tvary, u tkanin se mi líbí perfektně sladěná střízlivá barevnost, líbí se mi materiály, líbí se mi i techniky. Líbí se mi, že to umí.
V knize Warp and Weft trojice švédských autorek jsem si přečetla zajímavou poznámku v úvodu. Ve Švédsku nepřetrhla industrializace tradice domácího tkaní. Tkalo se tu dál ručně, a tato činnost byla podpořena školami i studijními skupinami a také množstvím literatury, která mi tady u nás až na pár výjimek chybí.


Co jsem tkát nechtěla, jsou koberečky - hadráky. Mám pocit, že jich je kolem mne dost a za tak nízkou cenu, že se mi nevyplatí ani napínat osnovu. Navíc vlna je vlna, chci se soustředit na tento materiál. Holky severský mě ale nalákaly. Jak ty to umí! I obyčejné pruhy dokážou neobyčejně sladit a což teprve když se pustí do vzorů!


Tak jsem sáhla do starých zásob odloženého ložního prádla a trhala a trhala... Zase bude, doufám, nějaký ten rok sloužit. Jen na vzorování jsem si poněkud vylámala zuby. K tomu, aby to k něčemu vypadalo, mi chybí hoooodně zkušeností. Vlastně jsem ani nevěděla jak do toho, jen jak to má vypadat. Od začátku ale bylo jasné, že jsem si udělala špatný návlek, a tak se improvizovalo.


NO, vyzkoušela jsem a ověřila si, že koberce hadráky dál zůstanou jen na okraji mých tkacích zájmů. Za prvé na to nemám pořádný stav, ten můj je spíš pro jemnější tkaní. Za druhé kolem té vší práce vznikalo neuvěřitelné množství prachu. A za třetí tkanina z vlny nebo bavlny mě přece jen bere více za srdíčko. Takže jestli bude další hadrák? To se uvidí.


Pozn. Knížka Warp and Weft je spíš pro fajnšmekry a pokročilé. Je to přehlídka všech možných druhů technik, každé je věnovaná jedna stránka. Pomohla mi spoustu věcí si ujasnit, ale návody na hotové výrobky v ní nenajdete. Obsahuje vzory a jejich nákresy a snaží se o vysvětlení, jak která technika funguje. To jen na okraj, kdyby si ji někdo chtěl koupit.

Přeji hezký den!

19 komentářů:

  1. Vlaďko, ten tvůj hadráček je tak pěkný, že ačkoliv pro tento typ bytového textilu nehořím, tak bych se hned nechala navnadit. Barvičky i pruhování moc pěkné. MarunaP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky pro ně moc nehořím, ale jako možný způsob recyklace to zas není tak špatné využití.

      Vymazat
  2. Piękny dywanik, piękny !
    Pozdrawiam :)
    Asia

    OdpovědětVymazat
  3. Ty mě chceš rozbrečet :-) Vzorovaný hadrák díky vícelistému stavu. Aááááách. Pomalu začíná zase travní sezona a já mám práci na smlouvu. Na laborování s nitěnkami růčo-fůčo umotanými do Adventu mohu zapomenout...
    Tuze se ti povedl. A hromada prachu z něj při tkaní je pokaždé. Donutilo mne to ušít si tkalcovskou zástěru až na zem a mít vysavač po ruce :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Při pohledu zblízka bys zjistila, že ani vícelistý stolní stav není ideál pro tenhle druh tkaní. Bušila jsem paprskem, až se všechno kolem třáslo a zvedala se oblaka prachu, pořádně přirazit útek se mi ale nepodařilo. Chtělo by to bytelný stav z pořádných trámů, co stával v podhorských chaloupkách, ne takovou hrachovinku. To jsem poněkud přebrala. Myslím, že s vlnou to bude podobné.
      Ten prach mi fakt vadil, musela jsem kvůli koberečku vygruntovat celou místnost, byl úplně na všem. Už chápu to garážové tkaní, co vídám na You Tube.

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
  4. Vlaďko, hadrák je perfektní i tak jako ty, jsem obdivovala ty severské tkadlenky. Jejich koberečky jsou opravdu zajímavé a moc hezké. Já jsem jeden čas vážně uvažovala i koberečku z vlny, ale pak mi nějak přišlo líto po ní šlapat, když vím, kolik dá práce ji jen přebrat, vyprat a načesat. Zdravím a přeji krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, po tom mém prvním vlněném šlapeme už rok. Očistu provádím vyklepáním z okna, jinou údržbu nepotřebuje. Drží a je moc příjemné na něj ráno vstoupit bosou nohou. Manžel mě pořád pobízí k výrobě dalšího. Střádám napředenou vlnu, ale tkát budu až na jaře venku. Je z toho neuvěřitelně prachu. Když to mám porovnat, vlna vítězí, i když je za ní hodně práce. Ale valaška se přece jen zpracovává o dost líp než třeba merino. Nechceš si ji vyzkoušet?
      Díky za přání. Začíná nám kozlení, doufám, že o víkendu už něco bude :-)

      Vymazat
  5. Bardzo ładny ten szmaciak. Jak dobrze, że się dałaś podpuścić do jego zrobienia. Wełna to wełna, ale taki grubszy mięsisty dywanik posłuży dłużej i łatwiej go utrzymać. Ja uwielbiam szmaciaki, ale nie mam na czym zrobić :-(
    Uściski

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na tvém stavu to nejde? Myslela jsem si, že rigid haddle jsou pro tohle tkaní docela dobré. Viděla jsem třeba tkané polštáře - hadráky. Vypadaly skvěle.

      Vymazat
  6. Vladi, krásný!!!!!!!!!!!! A ať se daří s kůzlátky, držím palce!! LenkaK

    OdpovědětVymazat
  7. Moc krásný ladění .-))) je moc povedenej...

    OdpovědětVymazat
  8. Vladko to je bezva reciklace ,udelas neco uzitecneho a jeste k tomu to vypada moc hezky.

    OdpovědětVymazat
  9. Já hadráky miluju!! Strašně se mi líbí. A i ten Tvůj je výstavní kousek.

    OdpovědětVymazat
  10. Vladko, to je super technika. Ja znam tyhle koberecky z latek jen hackovane. Moc se ti povedl a musel asi rychle pribyvat, co? Zdravim, Monika

    OdpovědětVymazat
  11. Taky se mi mooc líbí, ale na tohle já nemám odvahu. krásná práce.

    OdpovědětVymazat