čtvrtek 13. února 2014

Huck lace - abych se neztratila

budoucí polštář technikou huck lace
Udělej mi polštář, poprosila sestra. Mám ráda výzvy, ale tohle už je úctyhodná šířka pro tenký materiál. Propočet mi vyšel na více než 400 nití. A s ním se zrodily obavy z toho, že návlek bude zase plný chyb a že ho budu muset několikrát předělávat, což znamená hodiny práce navíc.
i propočty zaberou hodně času

Jak tomu předejít? Jak to vymyslet, abych se neztratila v záplavě nití?



Při přípravě osnovy se musí neustále počítat a přepočítávat. Někdo na mě promluví a já musím znovu na začátek. A stejně pak znovu a znovu nacházím chyby. Počítám nitě na snovadle, počítám je znovu při návleku do paprsku a pak opět při návleku do nitěnek. A tam se navíc musí dávat pozor na správné pořadí listů :-(
nasnovaná osnova

Snažím se vytvořit si schémata, která mi při tom pomůžou. Třeba barevné proužky. Sestra je tam chtěla a já je uvítala. Od proužku k proužku se jeden snáz dopočítá než od kraje ke kraji.
pětice tvoří jeden prvek vzoru

Nitěnky si navlékám po skupinkách. Každá skupinka je složená z pětice, uspořádané do písmeneW. A tyhle pětice pak tvoří takovou cik cak řadu.
i nitěnky se musí neustále počítat a hlídat jejich pořadí

odlišná barva mi pomáhá uhlídat vzor
Po dvoudenní pečlivé práci jsem byla přesvědčená, že mám všechno dobře. Chachá, pár centimetrů zatkávky mě zase rychle sneslo z výšin na zem. Chybička se opět vloudila. Naštěstí drobná. Nic, co by nešlo napravit. Přehozené pořadí dvou nitěnek se dá opravit, aniž bych musela všechno vyvléct a začínat znovu.


A teď už si budu jen vychutnávat odměnu nad přibývajícím tkaním.

14 komentářů:

  1. Ty Jsi Vladi fakt BOREC!!!!!!!!Gratuluji! Ala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Borec budu, až to jednou? zvládnu bez chyby. Jestli je to vůbec možné.

      Vymazat
  2. To je pekelný začátek, už začínání paličkování mi přijde dlouhé natož tohle. Klobouk dolů před tebou

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kvůli namotávání paliček jsem si kdysi chtěla koupit ten strojek. Taky to nemám ráda. Mám pocit, že mě to zdržuje. U natahování osnovy si musím namlouvat, že už vlastně tkám, i když jsem teprve zahrabaná v nitích. Je to vysilující tělesně i duševně. Taky proto už zase odbíhám k paličkám.

      Vymazat
  3. Tak mne napadá, že vlastně rypsy a atlasy a oboustranné barevné a ještě k tomu prolamované tkaniny ani nepotřebuji. Že kanafas a kelim a pytlovina a vůbec jednoduché plátno má hodně co do sebe.
    Trošku kyselé hrozny a trošku vliv právě jednočlověkově natažené a zavedené bavlněné osnovy v osmimetrové délce.
    Vzor je to moc pěkný, o kostkování si sám říká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, závidím ti, jak ti práce pěkně přibývá. Určitě si taky brzy natáhnu plátno. Ale jak se znám, mít tvůj typ stavu, určitě bych tam začala vymýšlet vylomeniny, provlékat tyčky a zvedat nitě s nimi. Jsem spíš na složitost i když pak výsledek nemusí odpovídat vynaloženému úsilí.
      Hm, 8 m, to je už úctyhodná délka!

      Vymazat
    2. Vymýšlím. Jenže ráda jedu na tutovku, tak v mezičase studuji indiánské tkaní. Jsem si teď ukousla hodně velké krajkářské sousto, tak se peru s náčrtníkem. Hospodářství k tomu a porody na spadnutí... naklonovat kdybych se tak uměla. Zaplaťpámbu mám dost zakázek na hadráky. Hodně času mi zaberou i rukavice.

      Vymazat
  4. It's the same with me, I have to be fully concentrate on the work but errors can happen anyway. But finally - the fabric is a reward and your pastel lace looks lovely!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oh! I thought that it only happens to me :-) Thank you for comment.

      Vymazat
  5. Vladko ty mas teda silne nervy,me to pripada hrozne komplikovane.Ale tve vysledky jsou vzdy obivuhodne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliško, rozstříhaných deset klubek nití mě nutí vydržet, ale občas to končí s hlavou opřenou čelem o stůl, vyhnáním rodiny do jiných částí bytu nebo úprkem od toho všeho alespoň na jeden den. Všechno jenom kvůli tomu výsledku, ten mě těší. Ale třeba syn to komentuje takto - všechno kvůli něčemu, co si můžeš za pár korun koupit. Každý to vnímá jinak.

      Vymazat
  6. Wow! Look at you go! I am so impressed at the strides you are making with your weaving! Beautiful work!

    OdpovědětVymazat
  7. Nádherné!!!!! Ale je fakt, že náročné!!!! Myslím, že to bych nedala.... Lenkak

    OdpovědětVymazat