středa 26. března 2014

Dopředu nikdy nevím

utěrka tkaná vlastní rukou, právě pod ní odpočívá kynuté těsto
"Co to je? Není to škoda, utírat si do toho ruce?" kárá dcera manžela.
"Máma řekla používat, tak to používám. To je normální utěrka." dostala rychlou odpověď.
"Mámy utěrky vypadají jako dečky a dečky zase jako utěrky..."  doposlouchala jsem rozhovor.



utěrky, které používám a peru běžně v pračce -DRŽÍ!

No, je to tak, že dopředu nikdy nevím. Najdu vzor, v síti ze čtverečků to vypadá tak a v reálu poněkud jinak. Všimla jsem si toho i u tkadlenek všech možných národností. Tkají se hlavně šály, ručníky, utěrky a prostírky. A tak jako u mě, i u nich to často vypadá, že by se tkanina hodila i pro jiné účely. Je to dost náročné, představit si hotový výrobek a jeho podobu. Určitě je fajn, když si člověk udělá dopředu malý vzorek. Jenže při ceně a dostupnosti materiálu na našem trhu si to raději dvakrát rozmýšlím.

dečka, co vypadá jako ručník - možná tak jednou skončí

Tkaní má navíc tu nevýhodu, že co jednou začnete, to už těžko vypářete. Chybu je třeba objevit co nejdříve, o pár řad se dá vrátit nazpět. Luštit ale zpětný chod u několikacentimetrového kusu je úmorné.

dečka nebo ubrousek?


A tak mám doma luxusní kuchyňské utěrky, co vypadají jako dečky, dečku, co byste si ji mohli splést s ručníkem, šálu, která nemá vzor symetrický, protože osnova byla příliš krátká na to, abych její konec dokončila stejně jako začátek, a seznam bude určitě pokračovat i do budoucna, protože dopředu nikdy nevím a chybami se učím.

prostírání, co by klidně mohlo být koberečkem
To bude dlouhá cesta (:o|

12 komentářů:

  1. Vladko delas krasne veci ,me se liby to ze to muze byt cokoliv chces a vsechno jsou tve originaly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, z té originality mám asi největší radost. Těší mě, že si můžu udělat něco přesně sobě na míru. A potom taky kvalita. Jsem už dost rozmrzelá z kupovaných věcí. Pomalu už nevím, do jakého obchodu bych šla, abych nekoupila věc na pár použití.

      Vymazat
  2. Vladko ja te obdivuji! Vrhla jsi se do toho po hlave a tve vyrobky jsou moc hezke. Chybicka se obcas vloudi ale vetsinou si ji nikdo nevsimne ;) Nevim, jestli jsem ti to uz nerikala ale ja jsem svuj stolni tkalcovsky stav prodala, protoze jsem na nej vubec nemela cas. Vzdycky kdyz sem zavitam a vidim tu nadheru, doufam, ze se ke tkani jednou prece dostanu........

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čas je něco, s čím také hodně zápasím. Když jdu tkát, musí za mě rodina dělat některé domácí práce. Naštěstí manžel rád a dobře vaří. Kolovrátek nebo další koníčky přitom stojí stranou. Jakmile přijde čas střiže vlny, praní a barvení, složím stav a půl roku na něj nesáhnu. Prostě to časově nelze skloubit. Těším se, že až budu jednou v důchodu, tak... Ale důchodci mi shodně potvrzují, že stejně budu mít málo času.

      Vymazat
  3. Opět obdivuji, dokonalost, nádhera....smekám před tvým umem....hluboce se klaním.....moc šikovné.....

    s hezkým pozdravením....pherenis

    OdpovědětVymazat
  4. Vladko, ściereczki są piękne! Też bym się zastanawiała, czy wycierać w nie ręce.

    OdpovědětVymazat
  5. Są przepiękne! Co za różnica, jak się co nazywa, ważne, że cudne i może służyć na różne sposoby. Poza tym - cóż to za luksus używać takich pięknych ściereczek :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Patrzę z podziwem :)) Sama nie tkam ale podziwiam tkaniny, które robisz.
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpovědětVymazat
  7. Vladi, já tě obdivuji. Já bych se celá zamotala. Tolik nití:-)). Pěkné dny Věra

    OdpovědětVymazat
  8. Nádhera. K šálám jsem se protkala, k prostírkám ještě ne. Materiál, dpi listu...
    Teď začíná venkovní dřina, nitě budou Popelkami. Ale na co si stěžuji, však ono období dešťů v senách přijde :-)
    Více listý stav ti na jednu stranu strašně moc závidím. Na druhou stranu - nejspíš bych asi už byla zkolabovaná z nedostatku spánku, kdybych jej měla. Protože "nestíháš? spi míň!"
    Ach, buď ráda, žes neviděla stav mé pracovny. Neexpanduji zase po domě, to ne, sebekázeň je mé další já, ale přifouknout by prostor potřeboval. Hadráky.
    Tchýně pěkné, zpravidla kostkované, utěrky používala jako stolní běhounky. A máma utírá talíře do damašku.... Tak jakýpakcopak :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Piękne. Twoje tkaniny są zawsze takie perfekcyjne.

    OdpovědětVymazat
  10. You are making marvelous cloth!!

    OdpovědětVymazat