úterý 11. března 2014

Starý dobrý


Skoro to tu poslední dobou vypadá, že jsem zanevřela na předení. Ale ne! Předu pilně a denně. Jen už mi to nepřipadá tolik neobyčejné, že se mi podařilo spoutat vlákna do nití. Nezahálí žádná z mých pomůcek. Proháním všechno své česací náčiní a také všechny spřádací pomůcky - vřetánka různých velikostí a oba kolovraty. Ten nový mám nastavený pro spřádání silné příze a nechce se mi to ještě rušit, i když tenkou on umí výtečně. Umí ji ale i můj starý kolovrátek. Jak by ne, když ho sestrojili pro spřádání lnu. Jediný jeho drobný nedostatek je, že mám pouze jednu cívku a k seskávání jich je potřeba více. Ale nevadí mi to. Kdysi jsem uvažovala o tom, že si nechám přidělat další. Naučila jsem se ale tenhle nedostatek obejít pomocí klubíčka namotaného na kolík. Už jsem to tu kdysi ukazovala, ale třeba se to bude hodit někomu z nových návštěvníků blogu.


Na kolík si prostě kolem dokola přemotám jednonitku z cívky kolovrátku. 


Po sejmutí je klubíčko duté a nit z vnitřku se vysune ven. Mám tak dva konce.

Ty pak spolu seskám. Velká výhoda spočívá v tom, že nemám vůbec žádný zbytek. Nitka je seskaná přesně napůl klubka. Oceňuji to hlavně u mých v létě barvených česanců.

Tak, a je to! Téhle barvy opravdu nebylo moc.

 Přibyde do sbírky tenkých přízí, co si spřádám pro budoucí tkaní.

Pan Koc se k mému předení strašně rád přidává. Hlavně když nemlátím se stavem. To rád nemá.

Ještě jedna tenká "televizní - vřetánková". Televizní proto, že vřetánko nenadělá rámus, neskřípe, nevrže, a tak mě s ním nikdo od detektivky nevyhání.

7 komentářů:

  1. Vlaďko, opět nádhera! Už jsem si opravdu myslela, že jste na předení zanevřela. Já tedy na předení nemám čas,do měsíce se nám má narodit první vnoučátko, holčička, tak jsme s dcerou praly a připravovaly a já babičkovsky sedla a upletla 2 svetříčky, jeden celý umělý a jeden vlněný, tedy z koupené vlny. Ještě motám dečky, protože se rozmnožují i děti našich kamarádů a já jsem je na miminkovské dečky naučila a teď koukají s čím se vytasím. Přeji vám pěkné další tvoření a já budu nakukovat. Hezké jaro, Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) opravdu nezanevřela. Mám dva velké plastové boxy plné napředené vlny. V plánu jsou potahy na polštáře, přehozy a z valašky budou koberce. Jen mi bylo líto, aby zatím tak drahý stav postával v koutě. Tak ho zatím proháním kupovaným materiálem. A učím se, nechci si ten tak dlouhou cestou zpracovávaný materiál na stavu hned pokazit.
      Babičkovské starosti jsou ty nejkrásnější, na miminka se dají dělat věcičky! Vždycky jsem ráda oplétala a obšívala dětičky. Tak držím palce, aby bylo všechno v pořádku a vy se mohli z vnučky radovat.

      Vymazat
  2. Ahojky Vladi, ty jako by jsi věděla že tě potřebuji! Koupila jsem si motovidlo, točák na přadena a takový trn - netušila jsem k čemu je a pán mi zboží předal, vzal peníze, ale už mi nikdy na email neodpověděl, ale to je život.
    Vím, že to tak v životě funguje, když tě potřebuji - ty mi pomůžeš! Díky, díky, jsem šťastná že tu jsi. Sleduji to tak všechno z povzdálí, ale musela jsem ti napsat. Jen nevím jak to motáš aby ti příze nepadala, což mě pořád padá. Šla jsem to totiž hned zkusit. Jaký je v tom fígl?
    Přeji ti krásné dny plné sluníčka v duši a na tváři. Ala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně už totiž připadá, že se pořád opakuji. Ale je fakt, že tahle témata tu sice jsou, ale hluboko zahrabané v archivu. To jsme se ještě neznaly. Např. ten kolík. Záviděla jsem zahraničním přadlenkám, že si ho mohou koupit. Nakonec mi ho ale nahradila obyčejná rulička od kuchyňských ubrousků. Teď mám sice dřevěný (zřejmě od stejného pána), ale nic moc kvalitní. Nesmím mít vlhké ruce, jinak hned pouští mořidlo (to byl taky nápad od řemeslníka :-( ) A právě v tom starém článku s ruličkou ukazuju, jak tu přízi navíjím. Když to nebude jasné, ukážu to znovu. Taky už bych se mohla naučit zacházet s kamerou, to by bylo určitě nejnázornější. Tady je odkaz na ten článek: http://oveckov.blogspot.cz/2011/06/nostepine.html

      Vymazat
  3. Jsi poklad! Já mám ten "trn" či co to přesně je jen dřevěný, nenamořený, ale není lakovaný tak nevím zda nebude při intenzivnější činnosti pouštět na mě třísky. Mooooc díky. Jdu se podívat jak na to! Co nový PC - už Tě poslouchá? Pohodový večer! Ala

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem ráda, že jsem to u tebe viděla naživo a funguje to super!! U finální fáze mi nevěří, že to není kupované klubko! Já mám teď nějaké dlouhodobě šicí období, ale už by to chtělo zase něco upříst. LenkaK

    OdpovědětVymazat
  5. To je super, ze tenhle krasny kolovratek nezahali, vyresila jsi to paradne. Ja jsem na tom uplne stejne, muj prvni kolovratek ma take jen jednu civku :) Preji pekne, vikendove "vlneni" a moc zdravim, Monika.

    OdpovědětVymazat