úterý 18. března 2014

Tenká pro tkaní


Nic než nuda, dalo by se říct. Připravuji se stále na velké vlněné tkaní z vlastní příze a té potřebuji hodně. Rozhodla jsem se pro co možná nejvíce tenkou přízi. Chci tkát polštáře a přehozy. Osnova by byla jednobarevná, mám hodně přírodně bílé. Útek bych pak chtěla nakombinovat ze všech rostlinami barvených přízí, co jich od léta mám a stíhám napříst.
Vřetánko nebo cívka kolovrátku se zaplňují docela pomalu. Nepřibývá to. Trvá několik dní, než se mi podaří mít je plné. Přemýšlím, kolik asi času a práce trvalo dívkám, než si napředly výbavu. K zaplašení nudného stereotypu se scházely s ostatními, provětraly ústa, dosyta se vysmály. Já to mám naopak. Ústa provětrávám přes den, domů přicházím umluvená a těším se na chvíle ticha a mlčení nad kolovratem. Jediný zvuk je jeho pravidelné skřípění a poklapávání cívky. Balzám pro duši. Nesmím přemýšlet nad tím, kolik toho budu ještě muset napříst. Spíše se ohlížím, kolik už mi přibylo přadýnek v plastovém boxu. Už by se dala napnout osnova a tkát první kusy, ale já se držím zpátky. Chci mít co možná největší výběr barev, abych mohla dobře ladit, kombinovat. Nic mě nežene vpřed. Jsou to zaručeně ty "nejpomalejší hadry".


Občas si někde přečtu, že by přadlenka ráda předla tenkou, ale nejde to podle jejích představ. Jasně, chce to trochu tréninku, ale není to ani tak o rukách jako o připravené vlně. Z některých česanců tenkou neuděláte, vždycky tam bude nějaké tlustší místo. Nic proti tomu, i taková příze je krásná. Jestli ale chcete tenkou přízi pro krajkové pletení nebo jiný podobný projekt, možná se vám bude hodit pár mých zkušeností, jak jsem je časem posbírala od druhých i poučením z vlastních chyb.



Mám od Šárky plný pytel průmyslově zpracované vyčesané vlny. Roving nebo top nebo jak to nazvat. Jedná se odlouhý pás vyčesané vlny, ve kterém jsou vlákna uspořádaná podélně jedno vedle druhého. Připravené pro česanou přízi a celkem ideální i pro předení na tenko.


Z tohoto česance by se určitě dalo příst rovnou. Já si ho ale ještě trochu předpřipravím.

Utrhnu si asi tak půlmetrový kus.

Ten si rozdělím na užší části. Samo se to nabízí. Česanec není úplně jednolitá hmota.

Každý takový oddělený pruh česance trochu uhladím v dlani.

A potom jej začnu opatrně, aby se nepřetrhl, povytahovat.

 Vznikne nadýchaný obláčkový pás. Jednotlivá vlákna ještě při sobě drží, ale až budete příst, budou se snadněji z česance uvolňovat.

Pás si stočím do hnízdečka, lépe se tak skladuje, když čeká na spředení, a při předení na vřetánku si toto hnízdečko navlékám na ruku.

Tenká příze také vyžaduje více stáčení, takže nastavení kolovrátku musí být takové, aby vám netahal vlákna příliš z ruky a stíhal je stočit do nitky. Tady se ani nemusíte tolik bát přetočení. Naopak, budete-li mít nitku stočenou málo, bude se vám při seskávání trhat.

U vřetánka je to tak, že nesmí být příliš těžké. Příze pro jemné orenburgské krajky se předou se speciálním vřetánkem, které se opírá spodem o dřevěnou mističku, ve které se roztáčí. Pokud máte těžké vřetánko, neplňte ho zcela, bude vám neustále padat. Není to vaší nešikovností, ale špatně zvolenou technikou. Platí také, že lépe to jde z česanců s dlouhým vláknem. Krátká vlákna se pro tenké tkaní nebo česanou přízi nehodí, jen se s nimi budete trápit.

Doufám, že vám někomu moje povídání pomohlo.
Já jdu zase příst a vám přeji krásně tenounkou nitku.

15 komentářů:

  1. ÓÓÓ Vlaďko, jak já Ti rozumím :-D Teď zrovna spřádám předloňskou vlnu (kříženka zwartbles) a usmyslela jsem si, že příze musí být co nejtenčí a stále se nějak nemohu dobrat dna pytle. Je to absolutně nekonečné, ale stojí to za to. Jen takové přadýnko je k nezaplacení :-D Přeji příjemné předení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, je k nezaplacení. V podstatě neprodejné :-) Proto si to šmudlám pro sebe a mám takový sen, že by se jako mohlo stát, že někdy v budoucnosti někdo řekne - tenhle přehoz je po babičce a pořád drží... To by se mi zamlouvalo. Nemám ráda věci, které se vozí přes půl zeměkoule, vydrží pár měsíců a skončí na skládce.
      Příjemné předení i tobě :-)

      Vymazat
    2. jj, i já sním o tom, že by jednou někdo mohl s láskou vzpomínat na to, že babča byla docela šikovná a že to její tvořeníčko vydrželo dlouhá léta :-D Zrovna tak já s láskou vzpomínám na moji babičku, když beru do ruky věci, které vyšívala nebo šila. Vím, jak byla vždycky šílená z vietnamského a čínského textilu a vzpomínala na prvorepublikové látky a vypracování a musím říct, že já jsem stižená úplně stejně, protože mě tak na to naučila nahlížet ona. Myslím, že když to vidí shora, tak se jí dělá špatně z těch věcí na jedno použití.

      Vymazat
  2. Jaka piękna, cienka niteczka ! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Vladi, už jen pohled hladí, máš to nádherně připravené i spředené!!!!!! Jsi můj nedostižný vzor! A moc hodná, že se s námi dělíš o své zkušenosti LenkaK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedostižný snad ne, vždyť ty co vezmeš do ruky, to se ti v nich přímo roztančí. Stačí vědět jak.

      Vymazat
  4. Wonderfull thin and soft yarn! What you are going to do with it will be a real trasure. I'm so sorry, because I can' t undestand everything and find the right words but looking at the beautiful pictures.
    Hugs, Birgit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I´m going to weave with it. Maybe some blanket or a pillow. I don´t know yet. It depends on how much I will be able to spin. This white is for warp and my nature dyed yarn is for weft. So these are my plans.
      Thak you for visiting. Have a nice day!

      Vymazat
  5. Od zawsze zachwyca mnie widok nawiniętej przędzy na wrzeciona - piękne nitki :)
    Czesankę przygotowuję do przędzenia w ten sam sposób, też wyciągam długie pasma.
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já zdravím srdečně. Také se chodím podívat na pěkné nitky - zase k vám :-)

      Vymazat
  6. Mooooc šikovná Vladěnka! Tak to umět!!!!Snažím se, předu, trénuji, ale nedaří se mi tak jak bych si přála - tenoučká nitka není, ale neházím flintu do žit , za pár let - třeba! A tak makám na sobě i kolovrátku, zkouším možné i nemožné a mám radost že je za mnou něco vidět i když......ale i z maličkostí a postupu o milimetry jsem ráda! Přeji všem krásné dny s jarem i když sluníčko někam uteklo! Ala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás je neskutečná zima, jako by se měl vrátit sníh. Ten by mi nevadil, ale mráz už nechci. Všechno je nakvetlé, narašené, přiletěli špačci, z lesa je slyšet žluna, všichni jsme natěšení na jaro!

      Vymazat
  7. Vlkaďko, je tady dnes celý den 5 st. - "opravdu jaro", ale věřím, že bude lépe a radostněji - tak si jdu připravit česance do ruliček na předení. Celý víkend jsem barvila, tak z toho třeba bude něco pěkného. Moc se těším na léto, chystám se na "konzervy plné slunce". Teď zatím schraňuji slupky od cibule. Ala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás sněží - prší na střídačku. Chvíli bílo a hlavně mokro. Ale ven se musí, začala nám pastýřská žeň, je pořád co dělat :-)

      Taky mám připravené ruličky, jen se na ně nemůžu dostat. Na barvící sezonu se taky moc těším. Vlastně už začala. Zasadila jsem semínka barvířských rostlin, chci si udělat barvířskou zahrádku. A taky jsem hodila do hrnce takovou zvláštní kapraď, co byla zelená i přes zimu. Měla z ní být růžová, ale mám béžovou :-)

      Příjemné předení!

      Vymazat