čtvrtek 3. dubna 2014

Valašková kobercová

 Sluníčko mi konečně umožnilo vrátit se s česáním i předením ven a tím pádem jsem se mohla opět pustit do méně čisté práce na česancích barvených rostlinami loňskou sezonu. Asi jsem se už zmínila, že v plánu jsou koberce z valaškové příze. Spřádám obarvenou podsadu z valašky do silné trojnitky, něco na kolovratu, něco na vřetánku. Příze je pevná a zároveň měkká, mohla by vydržet.



Oddělené pesíky jsem původně spřádala do tenčí dvojnitky v opačném směru, chtěla jsem ji pro osnovu. Bylo mi ale poněkud líto toho, že by pracně barvená a spřádaná příze zmizela pod útkem. Rozhodla jsem se tedy pro osnovu lněnou a vlněné příze budu kombinovat.

Většina klubíček a všechna přadýnka je česaná (worsted) příze. Zvolila jsem ji proto, aby koberec byl pevnější. Pak jsem ale viděla krátký film o tradičních Navajo kobercích a to rozhodlo, že jsem další přízi pro útek začala spřádat z ruliček do měkké vlněné (woolen) příze. Ten film určitě stojí za shlédnutí z mnoha důvodů, které by vydaly na celý článek.

Žila jsem dlouho v přesvědčení, že valaška bude méně kousavá v hladké česané přízi. Tahle hnědá obarvená slupkami ořechů je ale krásně hebká a klidně bych si z ní dokázala představit i teplý svetr.
barva ořechů v kontrastu se stromem, z kterého vzešla


Zvláštní je, že stejný odstín lze zahlédnout i v kůře ořešáku.

  Česanec z vytahaných pesíků teprve na své spředení čeká.

Zatímco jiné blogy už bohatě kvetou, u nás na blatech pod hrází rybníků je teprve sedmikráskově. I tak je krásně. Hezké sluníčkové dny!

9 komentářů:

  1. The combination of colors reminds me of trees. Very beautiful! And thanks for the link to the video, the film exudes so much peace and quiet. I have saved it.
    Greetings,
    Birgit

    OdpovědětVymazat
  2. Vlaďko, už se těším na hotový koberec, protože podle těch nádherných barviček bude úžasný!!!! Kůru ořešáku jsem nikdy nijak nestudovala, ale musím říct, že teď se na ni podívám, protože je to opravdu velice zajímavé, že je v ní taky ta krásná hnědá jako na obarveném materiálu. Přeji krásný a pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
  3. Šikulka, už víš kam tento kobereček přijde? A kde Ti bude dělat radost? Přeji sluníčkové dny. A mooooc děkuji že tady jsi!Ala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsme si postavili dům, kvůli dětem - alergikům a kvůli snadnější údržbě jsme vyházeli koberce a dali všude plovoucí podlahy nebo dlažbu. Což o to, udržuje se to dobře, ale je to tvrdé a hlavně studené. Tak jsem začala uvažovat o malých předložkách u postelí a sedačky, co by se daly jen tak vzít a vyklepat z okna nebo hodit do pračky. Taky bych ráda podsedáky a polštáře a přehozy :oDDD plánů je hodně, s náplní času mám do smrti vystaráno.
      Sluníčko se dnes ani neukázalo a zítra má u nás na jihu pršet, ale to je dobře, jsme úplně vyschlí. Tak si spíš pro zahrádku přeju déšť.

      Vymazat
  4. Zdravím Vladi a přeji sluníčkový den, protože tady dnes vykouklo a jedním okem na mě mrká, že bude bezvadný den. Tak se hned po ránu těším co bude. Já mám "hadérky" všude. Miluji vlnu, hezký textil a hlavně teplíčko ve všech směrech. Polštáře, koberce, záclony atd. a mooooc kytek. To co jsem neměla ráda - velká zahrada, mi teď chybí protože máme jen malý dvorek. Ale i tak je tam kytek plno a mám kde v létě plstit a spřádat vlnu.Loni se mi podařilo, při praní rouna, vylít velký kýbl doma v koupelně, dlouho jsme tu měli "jako v bačovně".Ale už se těším až nějaké rouno získám a budu makat. Chybí mi česačka, je to dost peněz, ale asi časem. Měj se moc krásně, užívej si jara a "drobotiny" co se vám rodí. Krásné dny a děkuji že jsi! Ala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás je teď, jako by byl květen. Rozkvétají stromy, takže májovou pusu jsem dostala už teď. A taky spoustu roztomilých ovečkovských miminek. Spousta práce, ale taky u nich dobíjím baterky.
      Velká zahrada? Vím jistě, že ji nebudu stíhat, že záda dostanou zabrat, ale stejně přidávám nové záhony - nové květiny, barvířská zahrádka, něco k jídu pro nás a něco pro zvířátka... Mám taky moc ráda kytky - muškáty, fuchsie, begonie - to je taková osvědčená trojka. A v záhoně jiřiny, denivky, čechravy a hosty. Bez květů by to nebylo ono.
      A k té česačce, myslela jsem, jak mi zrychlí práci, ale teď mám pocit, že s kartáči mi to nakonec jde stejně rychle. Stále se k nim vracím, taky ke hřebenům a na česačce si to většinou jen na hrubo předčešu. Čeká nás teď jarní střiž, už začínám uvažovat, že si to snad někde nechám učesat, protože to už doopravdy nestíhám. A chtěla bych se dostat i k něčemu jinému, než jen prohánět vlnu zkrz ostny.
      Hodně zábavy s vlnou, sluníčkové dny a děkuji za milou návštěvu!

      Vymazat
    2. Ahoj Vladi, před nějakým časem jsem byla na kurzu předení, jsem samouk, neumím upříst tenoučkou nitku, ale ani tam jsem se to nenaučila, ale nadchla mě česačka jak dokáže rouno "rozmotat", ale nejvíc mi vyhovuje česací deska a ruličky. Je u toho takový malý kartáček a s tím se snažím pracovat, ale jde to fakt pomalu. Možná je cesta, jak říkáš Ty, nahrubo česačka a potom něco jemného. Práce s vlnou mě naprosto pohltila a mám pocit, že ten den kdy musím něco jiného, třeba pracovat v práci, se mi zdá jako ztracený čas. Ale člobrda si musí dáchnout. Měj se moc hezky a užívej sluníčka. Moc se těším na barvení kytkama, zkoušela jsem teď červenou řepu, vylezla z toho docela hezká meruňková. Neumím používat kamenec atd. je to lepší? Díky za vše a krásný den. Ala

      Vymazat
    3. Na tenoučkou nitku bych radu měla - čím užší česanec, tím tenčí nitka, aneb z velkého česance se tence sice příst dá, ale dá to práci. Platí to i u ruliček. Viděla jsem, jak si přadlenky navíjejí ruličky z tenké vrstvy vláken na tyčky. Z takové ruličky je pak i tenká nitka. A protože je vláken v nitce málo, musí se víc točit - to je celá věda.
      A co se týká kamence - bez mořidel bude výsledek vždy slabší. Vybrala jsem si kamenec, protože jsem někde četla, že je nejméně škodlivý pro žp. Ten, co používám, je určený k čištění střívek při zabijačkách, tak předpokládám, že to není nějaký dryák. Ale důkazy na to nemám. Přírodním mořidlem můžou být třeba listy nebo řapíky rebarbory. To vyzkoušeno mám. Barví to na jemně žlutou a tu lze potom přebarvit na jinou. Je toho víc, ale nějak nemám čas se do toho více položit a prozkoumat. Taky musím do práce a stádo se nám dost rozrostlo, je kolem toho hodně lítání. Ale zase bez toho bych neměla vlnu, tak to je těžké rozhodování. Před časem jsem neměla co dát do hrnce s barvou, teď bych měla a zase nestíhám :-)

      Vymazat
  5. Vladi, drž se, bude lépe a radostněji, i když radost tam je už teď. Když se podívám na tu drobotinu, je mi dobře u srdíčka. Děkuji Ti za rady, budu zkoušet, teď zkouším merino 18 mic, je velmi jemné. Mám objednané hedvábí Eri a Mungo z Indie tak jsem zvědavá jak mi to půjde, tam to chce hodně tenkou nitku. Asi udělám tenké ruličky dle Tvé rady. Měj se moc dobře, ať se Ti daří na co sáhneš, jsi naše dobrá duše. Moc si vážím, že Tě máme, já nejvíc!!!!!Pa Ala

    OdpovědětVymazat