neděle 4. května 2014

Napnula jsem osnovu...

Příze, které čekají na zatkání do koberce. Barvené ořechem, květy afrikánů a olšovou kůrou.

V této chvíli nejvíc cítím, jak mi chybí informace i zkušenosti. Utkat ubrousky nebo prostírky z nití bylo celkem snadné proti tomu, co bych chtěla provést s vlastní vlnou. Tak například osnova. Mám ji udělat také vlněnou? Nebo bavlněnou, lněnou?
Dostala jsem radu, že by rozhodně byla dobrá lněná. Len je pevný, to souhlasím. Ale k dostání u nás jsou jen různé provázky k potravinářským účelům. Riskla jsem to a zakoupila dvě čtvrtkilová klubka. Když už, tak už - osnovu jsem nasnovala rovnou šestimetrovou.


Konečně jsem také jednou našla český název pro to, co dělám - lomený návod. Navlékala jsem opět natřikrát, pořád se nedokážu vyvarovat chyb, a že jich bylo.

Naštěstí mám už celý tenhle nepříjemný proces za sebou a můžu si za odměnu užívat tkaní. A hned mám také vyzkoušeno, že lněný provázek pro tento druh tkaní není to pravé ořechové. Moc mi z toho vyčnívá - bije do očí.


Pro další koberec budu muset zvolit techniku, kde se osnovní nitě úplně schovají a vidět bude jen vlna valaška. To by bylo pěkné!


4 komentáře:

  1. Dobrý den,
    moc ráda nahlížím k Vám na blog. Vaše práce s vlnou je obdivuhodná. Informací není nikdy dost.
    Také máme doma velký tkalcovský stav, tkáme na něm hadrové koberce, recykluje co se dá, nepoužíváme střiž. Zkoušely jsme i vlněnou předložku. Pokukuji po kolovrátku, aby se dala připravit vlna v dostatečném množství, pohodněji než na vřetánku. Sehnat u nás kvalitní osnovní nitě není lehké a dobře nachystat osnovu to je u nás jednou za čas zábava pro celou rodinu. Momentálně používáme bavlněné, osvědčily se pak i při používání. Koberečky peru docela často a osnova drží, lněné nitě se začaly časem rozpadat. Je to, ale asi druh od druhu jiné a také hadráky jsou úplně něco jiného než vlněné koberečky. S vlněnou osnovou nemáme žádné zkušenosti, snad by se dala použít, jen s péčí o takové koberce nemám zatím zkušenosti.
    Přeju, ať se daří M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju za sdílení zkušeností. Lapám informace, kde se dá. A i když jsem z kraje, kde se v minulosti hodně tkalo, tak takové jako je to třeba ve východních Čechách, to tu není. Tradice byly zpřetrhané do poslední nitky. Takže těžko můžu s dotazy přepadnout někoho z okolí. Hadráky se tu také tkají, ale moje srdeční záležitost je vlna a s koberci začínám proto, že se ta naše k ničemu jinému pro svoji hrubost nehodí. Mám zatím hotový jen jeden. Používáme ho už rok a vypadá pořád stejně. Jen ho občas proklepnu, prát jsem ho zatím nemusela. To je výhoda vlny, že odpuzuje špínu.
      Děkuju za přání a přeji také úspěchy. Kolovrátek nebo vřetánko, oboje je úžasný relax. Alespoň pro mě.

      Vymazat
  2. Vlaďko, to natažení osnovy je teda fakt děs, ale když už máš hotovo, tak to pak půjde více méně samo :-D. Barvičky máš moc hezké a já už se tak těším na výsledek Tvého tkaní ... koberec bude určitě moc hezký. Víš, že jsem v minulosti zmiňovala, že mám taky zálusk na koberec a když jsem uvažovala o osnově, tak mě napadla jedině bavlna. Vlněnou jsem nějak vyloučila hned ... ani nevím proč. Přeji krásné dny s časem na tvoření.

    OdpovědětVymazat
  3. Vladi, už mi chybíš. jen nemůžu utrhnout delší čas, abych u Tebe spočinula na delší časový úsek. protože povrchně prolétnout tvé příspěvky nechci... tak jsem letos promeškala i vaše nové chlupaté přírůstky... aspoň nakukuju dnes narychlo, abych viděla, že vše běží hezky dál, natahuješ osnovu, to je dobře...a těším se, až se zase někdy ponořím hlouběji do Ovečkova...
    měj se krásně, ať jsi zdravá a máš hodně radosti, z rodiny, ze zvířátek, ze svého tvoření...

    p.s. jo, já teď finišuju svetr, dílo mého života, a to jsem jen předla a většinu pletla maminka, já jen trošíček. kdybych ho měla plést, asi by ho muž dostal tak za dva roky! mám z něj velkou radost, je v něm ten jakob od tebe, je hebký, krásný. podařilo se mi upříst celkem tence, takže svetr není tlustý, je lehký a bude krásně hřát...jupí! :-)

    OdpovědětVymazat